וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: השמנת יתר מגדילה הסיכוי ללקות בשיכחה

אריאל נוי

16.5.2011 / 19:40

ממחקר שנערך בשוודיה עולה כי השמנת יתר מעלה פי שלושה את הסיכוי לחלות בדימנציה, שהמחלה הנפוצה ביותר בישראל מסוגה היא אלצהיימר. משרד הבריאות ישיק פרויקט חדש למניעת ההשמנה

מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר מוכיח כי השמנה פוגעת לא רק בכלי הדם בלב ויוצרת בעיות סוכרת, אלא גם מעלה בעד 300% את הסיכון לחלות בפגיעה מוחית – דמנציה (שיטיון). במחקר, שנערך בשוודיה, השתתפו 8,534 זוגות של תאומים שגילם למעלה מ- 65. 350 מהם אובחנו כחולים באלצהיימר או בדמנציה וסקולרית, ועוד 114 עם חשד לדמנציה. הנתונים הוצלבו עם גילם ומשקלם של הנחקרים.

ד"ר אנדרי קידר, אחראי תחום ניתוחים בריאטריים (ניתוחים הקשורים להשמנה) בבית החולים בילינסון הסביר לוואלה! חדשות כי "מחקר זה מדגיש את חשיבות הטיפול בהשמנה גם באנשים מבוגרים. יש להניח, כי הפגיעה המוחית תלויה גם במשך החשיפה למחלת ההשמנה. טיפול בהשמנת יתר ומניעתה כבר מגיל צעיר עשויה להיות השפעה משמעותית בהקטנת שיעורי החולים בדמנציה ואלצהיימר".

בישראל, המחלה הדמנטית הנפוצה ביותר היא אלצהיימר (כ- 100,000 חולים במחלה). דמנציה פוגעת ביותר מ- 6% מהקשישים בני ה-65 ומעלה, ובלמעלה מ-50% מבני ה-85 ומעלה. בעולם חיים כיום כ- 1.6 מיליארד מבוגרים המוגדרים, על פי קריטריונים רפואיים, כבעלי עודף משקל או השמנת יתר. בארה"ב ואירופה נכללים למעלה מ- 50% מהמבוגרים בקטגוריה זו.

המושג "דמנציה" מתאר קבוצת מחלות המשפיעות על תפקוד המוח ובאות לידי ביטוי באובדן זיכרון, שינויים התנהגותיים ובעיות בתקשורת. דמנציה היא מחלה פרוגרסיבית, אשר תסמיניה הולכים ומחריפים, בהדרגה עם הזמן. בשלבים מתקדמים של המחלה החולה יתקשה בביצוע פעילויות יום יומיות ומפתח תלות מוחלטת במטפלים.

ד"ר קידר מסביר: "מחקר זה קושר באופן חד משמעי בין דמנציה להשמנת יתר. הקשר האפשרי טמון במנגנונים החולניים של ההשמנה. אנו יודעים כי השמנה היא מחלה המלווה בהפרעה במטבוליזם הסוכר, והסוכר הוא 'הדלק' הראשוני של רקמת המוח. יתכן כי הפרעה זו תורמת לעליה בשיעור הדמנציה, מעבר לפגיעה של מחלת הסוכרת בכלי הדם המוחיים, הגורמת אף היא להפחתת אספקת הדם למוח". פרופ' איתמר גרוטו ממשרד הבריאות, אישר כי המשרד פועל נמרצות למגר את תופעת ההשמנה במיוחד בקרב צעירים "בעוד כחודשיים נתחיל פרוייקט חדש בבתי הספר בארץ שילמדו איך לא להשמין ולחיות בריא".

  • עוד באותו נושא:
  • השמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully