וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדרת אילוף: לברדורית שלא באה, לברדורית שבורחת ופינצ'רית פיפי במיטה

יניב אסם

17.5.2011 / 15:15

הכלבה לא באה כשאתם קוראים לה, הגורה "בורחת" בקביעות לבית השכן, הפינצ'רית התחילה פתאום לעשות פיפי במיטה? ליניב אסם, מאלף הבית של וואלה! בעלי חיים כל הפתרונות

לברדור. Ant Clausen, ShutterStock
"חיזוק אופרנטי חיובי" יגרום לה לבוא כשאתם קוראים לה/ShutterStock, Ant Clausen

קוראים לי איתי ואני בן 15. יש לי לברדורית בת 8 והבעיה היא שכל פעם שאני קורא לה היא לא באה. היא כן באה רק אם יש לי כדור או אוכל ביד. מה אפשר לעשות?

ראשית חשוב לדעת - כלבה בת 8 היא ממש בגיל טוב וצריך ליהנות מזה. לענייננו, אם הכלבה באה לכדור ו/או לאוכל שבידך, זה מעיד עליה שהיא שמחה ובעלת עניין.
השאלה, כמובן, היא איך משתמשים במה שיש בה (התענינות בכדור ובאוכל) על מנת להשיג את מה שבינתיים, אין בה (היענות לקריאתך).

הצעתי היא לחבר אליה חבל דק וארוך, וכשאתה קורא לה אליך משוך בחבל. מה שיביא אותה באופן טבעי להתקרב אליך, שכן משיכת החבל אינה נעימה לה. ברגע שהיא תגיע ותהיה לידך אל תרפה מהחבל אלא לאחר כמה שניות ואז תן לה "צ'ופר" (משהו לאכול או גם את הכדור, המושך את לבה).

חזור על כך מספר פעמים ובשלב מסוים, הפסק להשתמש בחבל. הכלבה, אשר תלמד לקשר בין הקריאה שלך אליה לבין התגמול שהיא מקבלת על כך שהיא נענית ומגיעה – תתחיל להיענות לקריאותיך גם אם לא תמיד אלה ילוו במתן מזון או כל חפץ אחר למשחק, אלא בליטוף ובלבד.

לכך קוראים בשפה המקצועית "חיזוק אופרנטי חיובי", כלומר – הכלבה מקשרת את היענותה לקריאתך עם פרס או תגמול כלשהו, והתנהגותה משתנה בהתאם לכך.

גור לברדור. ShutterStock
אם השכנים מפנקים את הגורה באוכל וטיפוס על ספות, היא "תברח" לשם כל הזמן/ShutterStock

גורת הלברדור שלנו אוהבת אותנו, אבל גם נוהגת "לברוח" אל בית הורי אשתי בכל הזדמנות שם מפנקים אותה באוכל ומאפשרים לה לעלות על הספות. היא נשארת שם עד שאנו לוקחים אותה חזרה. אנו לא רוצים להגביל את תנועתה, אבל גם חשים שהיא אוהבת אותנו פחות. מה לעשות?

הגורה שלכם זקוקה למה שקוראים בשפה הכלבנית "מנהיגות חיובית" ועל כן:

1. קישרו אותה.
2. התחילו לאלף אותה והרבו במשחקים אהובים עליה.

חשוב מאוד לתגמל אותה לאחר שהיא מתנהגת כהלכה – למשל ישיבה, שכיבה והישארות במקום בו ניתנה לה הוראה להישאר. והחשוב מכל - באה אליכם כשאתם קוראים לה.

חשוב לזכור שאת ה"צ'ופר" על התנהגות טובה יש לתת לאחר מספר שניות מאז ביצוע ההוראה ובכל מקרה – אין להשתמש במזון כפיתוי, כלומר – לצורך הדוגמה בלבד – אין לנפנף לה מרחוק במאכל כלשהו כדי שתבוא אליכם.

באשר לקשר בין הכלבה להורים, אין ברירה אלא להסביר להם את החשיבות בהקפדה על משמעת שהיא גם לטובת הכלבה וגם לבקש מהם להימנע מפינוק במיני מטעמים, כשהיא מגיעה אליהם, שכן הכלבה מקשרת הין הביקור לבין הכיבוד ותמיד תבוא לבקר כדי להתכבד.

אין מניעה שהכלבה תגיע לבית ההורים, אך הם חייבים להבין כי כאשר אתם קוראים לה לחזור הם יכולים לסייע בכך שיניחו לה ללכת או אף יעודדו אותה לכך.

המצב בו הכלבה רוצה להישאר בבית ההורים – לאחר קבלת כמה מטעמים – ואתם באים נוזפים בה, או אף לוקחים אותה בכוח הוא טראומטי עבורה וחשוב ביותר להימנע מכך.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
כלב פינצ'ר שחור. Lana Langolis, ShutterStock
פתאום, בגיל 7, הםינצ'רית התחילה להרטיב במיטה/ShutterStock, Lana Langolis

הכלבה שלי, פינצ'רית גזעית בת 7, החלה לאחרונה להרטיב במיטה, אבל רק לעתים רחוקות. מה אפשר לעשות?

הרטבה מקורה בבעיות רפואיות. בגיל 7 יש סיכוי גדול יותר שהכלבה סובלת מאבנים בדרכי השתן ואולי גם בדלקות שונות.

אני מציע, על כן, להתחיל מבדיקת שתן ודם מקיפה שתיעשה על ידי וטרינר.

אם הכל יימצא תקין, יש להחליף את מיטתה במתקן פלסטיק חדש ללא מצע רך ולהתחיל ב"חינוך צרכים" ממש כמו עם גורים.

אני ממליץ לתכנן מהלך כזה עם מאלף בעל ניסיון, שכן יש צורך לנהוג עם הכלבה בהתאם לגילה ולזהות את מידת יכולתה להתגבר על הקושי בוויתור על הרגלים קודמים.

חשוב ליצור לכלבה שטח תנועה ומחייה מצומצמים בתחילת תהליך הלימוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully