וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על זכות השיבה

דן מרגלית

16.5.2011 / 7:56

"שוב חוזר הניגון שזנחנו לשווא": לפני שנה ניסתה ספינה טורקית בשירות חמאס לשבור את מערכת המגן הישראלית סביב עזה. לקראת הגעתה הציעו יואב גלנט ומפקד חיל הים בדימוס אברהם בוצר לבלום את המשט באמצעים יעילים מאלה שבחרו גבי אשכנזי ואליעזר מרום. מהלכם של אשכנזי ומרום היה כשל מבצעי, אבל נשמר העיקרון: לא מכופפים לצה"ל את היד במהלך חד-צדדי. אתמול חזרה התמונה על עצמה. יהיה עוד צורך לברר מה אירע במארון א-ראס מעל למושב אביבים ובמחסום ארז בדרום, ושוב במג'דל שמס בגבול עם סוריה ובאירוע התקיפה של הנהג מכפר קאסם בלב תל אביב. אך העיקרון נשמר - גם אם צה"ל הופתע בגיזרה זו או אחרת, אסור לו להניח למסיגי הגבול לכפות עליו מצב חדש.

הבעיה היא שלנוכח עולם עוין חייבת ישראל להיזהר בהגנתה על עצמה. זו הדילמה הנצחית שלה - אם ראוי לה להופיע כרבת עוצמה על מנת להרתיע, או להיראות רדופה-משהו כדי לעורר אהדה בינלאומית. כמילותיו הכמעט נצחיות של לוי אשכול לפני 43 שנים: "להיראות כמו שמשון הגיבור המסכן". זו גם היתה ההנחיה לצה"ל מבנימין נתניהו ואהוד ברק ודרומה: תקיף אך מרוסן. רק שמי יודע לקבוע את הגבול ביניהם כאשר גדר המערכת נחתכת ואבנים מושלכות לעבר החיילים והרוחות מתלהטות?

עדיין נותרת השאלה מדוע אירעה ההתנגשות האלימה דווקא ביום הנכבה 2011? הסבר אחד אינו מוטל בספק: בשאר אסד היה מעוניין להסיט את שימת הלב מההפגנות נגדו לאלה הנערכות מול ישראל. רמז לכך נמצא כבר בראיון של אחד מקרובי משפחתו לפני כשבועיים, בהזהירו כי אם לא יהיה שקט בסוריה - לא יהיה גם בישראל. העובדה היא שכאשר צבא לבנון לא רצה להבעיר את הגבול עם ישראל הוא ירה במפגינים, וכשהשלטון המצרי פסל אפשרות כזאת הוא עצר אלפים שביקשו לנוע לעבר הגבול הקרוב לישראל.

אך זה הסבר נקודתי בלבד למשמעות האירועים שהתרחשו אתמול. בפועל החלו אתמול הקיצונים בעולם הערבי את המאבק המעשי למען "זכות השיבה". 17 שנים מאז הסכמי אוסלו טענו המצדדים בהם כי בפועל יסכימו הפלסטינים לקלוט את צאצאי פליטיהם במדינה שיקימו בין הקו הירוק לבין נהר הירדן. גם זה מסתמן כהונאה.

עתה, כשמתנהל ויכוח סוער בממשלה אם ראוי שנתניהו יציג יוזמה מדינית חדשה במפגשו עם ברק אובמה אם לאו - שמצריך דיון בפני עצמו - נוסף נדבך למחלוקת: הצורך בהתחייבות פלסטינית לחדול ממה שהם מכנים "זכות השיבה". גם אם היו קרובים לכך בעבר - עם כיכר תחריר בקהיר ורחובות דרעא בסוריה ומרחץ הדמים בטריפולי גבר תאבונם של הקיצונים.

ישראל צריכה להתחיל את קרב הבלימה בנקודה זו, ומוקדם ככל האפשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully