וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: חקירת ראש ממשלה - רק בתום כהונתו

12.5.2011 / 16:35

האם דווקא קדימה נחלצת לעזרתו של נתניהו? ע"פ הצעת חוק של ח"כ תירוש, לא ייחקר ראש ממשלה במהלך כהונתו - אלא במקרה של פשעים דוגמת רצח. "החקירה הופכת את רה"מ לשבוי בידי החקירה"

ראש ממשלה לא ייחקר על חשדות נגדו בעת כהונתו, מלבד בעבירות מסוג פשע כמו רצח או אונס - כך קובעת הצעת חוק של ח"כ רונית תירוש (קדימה), אשר תעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון. הצעת החוק קובעת עוד כי אם היועץ המשפטי לממשלה יבקש לחקור את ראש הממשלה על עבירות פחות חמורות שביצע לכאורה לפני כהונתו, ניתן יהיה לחקור אותו רק לאחר סיום כהונתו. עם זאת, תקופת כהונתו לא תיחשב לנושא התיישנות העבירה.

"זהו חוק ראשון וחשוב בסדרה של חוקים שעל הכנסת להעביר על מנת לשפר את המשילות בישראל", אמרה תירוש. "אחת הסיבות לכך שניהול המדינה לוקה בחסר היא העובדה שגורמים שאינם ענייניים ואינם דחופים צצים דווקא בעת כהונתו של ראש הממשלה, פוגעים בחלוקת הזמן שלו ובתפקודו, ובכך פוגעים למעשה בכולנו. אסור שחקירה תהפוך להיות כלי פוליטי בידי אף צד ובידי שום גורם".

"ראש הממשלה הוא המחזיק בהגה"

בדברי ההסבר של הצעת החוק נכתב כי המצב הנוכחי, בו לא קיימת הגבלה על חקירת ראש ממשלה, "הופך את רה"מ לשבוי בידי רשויות החקירה, דבר המאלץ אותו לחלק את זמנו היקר בין ניהול ענייני המדינה לבין ניהול המערכה להוכחת חפותו. הלכה למעשה מתעורר החשש, שראש הממשלה עלול לקבל החלטות גורליות והרות גורל למדינה באופן חפוז ובלתי מבוקר, ולו רק בשל העובדה כי החקירות הרבות גוזלות את זמנו, מרצו ותשומת ליבו מניהול ענייני המדינה".

לטענת תירוש, "קיימים שני אינטרסים מנוגדים לעניין חקירת ראש ממשלה מכהן: האחד, העיקרון הדמוקרטי הבסיסי לפיו כולם שווים בפני החוק, ובכלל זה גם ראש הממשלה. מאידך, במשטר הדמוקרטי במדינת ישראל ראש הממשלה הוא המחזיק בהגה השלטון ומתוקף תפקידו עליו לוודא ולשמור על ניהולה התקין של המדינה, זאת גם בימים בהם מועלים כנגדו חשדות לביצוע עבירה כלשהי".

"האינטרס של השוויון בפני החוק יכול לסגת אל מול האינטרס הציבורי המרכזי של ניהול תקין של ענייני המדינה", טוענת תירוש. "הסדר מאוזן, כפי שהצעת החוק מציעה, יציב את הניהול השוטף של ענייני המדינה בראש סדר העדיפויות של ראש הממשלה. אם יימצא ראש הממשלה אשם במשפטו לאחר תקופת כהונתו, הוא ייתן את הדין על כך וישלם חובו לחברה".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully