וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקט בוולפסון יצמצם הסיכון בקיצורי קיבה לנוער

אריאל נוי

11.5.2011 / 21:38

בשל הגידול שחל באחרונה בשיעור המתבגרים המבקשים לעבור את הניתוח, החלו בביה"ח ביישום מודל שישאף לצמצם את הסיכונים למטפלים. עם זאת, גם הרופאים מסכימים: הניתוח עשוי להציל חיים

מצמצמים את הסיכונים בקיצורי קיבה לנוער: בתקופה האחרונה חל גידול משמעותי בקרב הילדים ובני הנוער בישראל המבקשים לבצע ניתוח לקיצור קיבה, לפני שניסו כל סוג של דיאטה. זאת אף שהניתוחים אינם מסובסדים, ואינם מומלצים למי שטרם ניסה לרדת במשקל בכוחות עצמו. בעולם הרפואה קיימת הסכמה כי להליך חשיבות בריאותית, אך במטרה לצמצם את הסיכון לצעירים, החליטו בבית החולים וולפסון בחולון לעשות מעשה. לפני כחודש החלו שם ביישום מודל ייחודי לטיפול בילדים ומתבגרים, הלוקים בהשמנת יתר. ילד או נער שיהיה מעוניין לעבור ניתוח שכזה בבית החולים, יצטרך לעבור בדיקות וביקורים אצל אנדוקרינולוג ילדים, כירורג ילדים, פסיכולוג, דיאטנית ופיזיותרפיסט. מדובר בהליך אשר מתבצע כיום אך ורק בוולפסון.

פרופ' פרנסיס סרור, מנהל מחלקת כירורגיית ילדים בוולפסון, מסביר כי "לפני הטיפול, נעשית הערכה על ידי מומחים, ונקבע האם המטופל מתאים לניתוח. היה וכן, מתבצע טיפול, ולאחר מכן מתקיים מעקב צמוד על ידי כל הצוות". קיצור קיבה הינו ניתוח כירורגי לכל דבר ועניין. הניתוח הוצע במקור רק לאנשים עם בעיית משקל המהווה סכנת חיים של ממש, או לכל הפחות כזו המביאה לפגיעה משמעותית באיכות חייהם של המטופלים. במקביל לתנאי זה, הניתוח הוצע רק לכאלה שמיצו אפשרויות הרזיה אחרות, כדוגמת פעילות ספורטיבית או דיאטות שונות.

חלק מהניתוחים הללו אינם כלולים בסל הבריאות, וכמו כל הליך כירורגי – הם טומנים בחובם גם סיכונים וסיבוכים אפשריים. ענת (שם בדוי), בת 47 ממרכז הארץ, עברה לפני מספר שנים ניתוח לקיצור קיבה. כיום בתה, בת 17, עברה את אותו הליך מפרך. "הילדה הייתה חסרת ביטחון, ושקלה 115 קילו", מספרת ענת לוואלה! חדשות. "לא היו לה חבורת והיא לא הלכה לבית הספר. היא הייתה מאוד סגורה, ולנו כמשפחה היה מאוד קשה. שכנעתי אותה לעשות את הניתוח – וגם זה לא היה קל". בעקבות הניתוח, הורידה בתה של זוהר עשרות קילוגרמים מיותרים. "היא הורידה 40 קילו תוך חצי שנה. היא נולדה מחדש, קיבלה את החיים במתנה. צריך להבין: זוהי ילדה שלא ירדה למטה, למכולת. ניסיתי לקנות לה ביטחון וזה לא עבד, היא גם הפסיקה ללמוד כתוצאה מכך", סיפרה זוהר.

"רואים את ההשמנה כבר מגיל הגן"

פרופ' סרור אינו חולק על נחיצות הניתוח, גם בקרב צעירים. "אני רואה בניתוח קיצור הקיבה כפרוצדורה יעילה להורדת המשקל בקרב המתבגרים המתאימים. הניסיון במחלקה שלנו מלמד שצוות מיומן ומנוסה בטיפול בילדים ובמתבגרים, בכל השלבים של התהליך, מעניק יתרון משמעותי, והתוצאות בהתאם. מטרות הניתוח הן צמצום של נפח הקיבה, והסרת החלק האחראי על יצירת ההורמון גרלין, המייצר את תחושת הרעב", הסביר.

ד"ר זוהר לנדאו, אנדוקרינולוגית לילדים, הסבירה כי "אתה רואה את ההשמנה כבר מגיל הגן. היא יכולה לגרום לתחלואה נלווית כמו סוכרת מבוגרים, יתר לחץ דם, כבד שומני ולחץ תוך גולגלתי, שאם לא מטפלים בו, יכול לגרום לעיוורון". לדברי ד"ר זוהר, קיים סיכון קטן לכישלון בניתוח. "אנחנו לא מנתחים ילדים ובני נוער שטרם השלימו את הבגרותם המינית. במשך שישה חודשים אנחנו עושים מעקב לפני הניתוח, ואם אנחנו רואים שכל נסיונות ההרזיה של המטופל כשלו, אנחנו עושים הערכת סיכונים וכן הערכה נפשית על ידי פסיכיאטר. בין היתר, אנחנו גם בודקים את תפקוד בלוטת התריס, ומבצעים אולטראסאונד לכיס המרה של החולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully