וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת האוצר ובנק ישראל על רווחי הספקולנטים

צבי זרחיה

11.5.2011 / 11:32

יוטל מס על רווחים של ספקולנטים זרים במט"ח. נציג האוצר בוועדת הכספים: בשנה האחרונה זינק שיעור ההשקעה של זרים במק"מ מ-10 מיליארד שקל ל-40 מיליארד שקלים

החל מ- 7 ביולי 2011 יוטל מס על ספקולנטים זרים במט"ח - כך החליטה הבוקר (רביעי) ועדת הכספים שאישרה תקנות בעניין שהוגשו על ידי שר האוצר יובל שטייניץ. התקנות מבטלות פטור ממס הניתן כיום לתושבי חוץ על רווחים בהשקעות אלה. התקנות הוגשו בתיאום בין משרד האוצר ובנק ישראל כדי להתמודד עם התיסוף של השקל.

כתוצאה מהתקנות, יוטל מס של 24%15 או יוטל מס שולי על רווחים של תושבי חוץ בגין הכנסות ממק"מים, איגרות חוב ממשלתיות קצרות וקרן נאמנות חייבת לתושבי חוץ. כל יתר ההשקעות של תושבי חוץ בישראל ייהנו מהפטור ממס על רווחיהם.

הוועדה אישרה בעצם היום את ביטול הפטור המס על מכשירים עקיפים כמו עסקות עתידיות וקרנות נאמנות לתושב חוץ בלבד. בקרוב תוגש לכנסת הצעת חוק לביטול הפטור הישיר ממס לתושבי חוץ על מק"מים ואג"ח ממשלתיות קצרות.

כיום, ניתן פטור לתושבי חוץ בגין הכנסות ריבית ורווחי הון הנובעים מניירות ערך מסויימים. פטורים אלה ניתנו בשל הרצון לעודד פעילות של משקיעים זרים בשוק ההון הישראלים. ואולם, לדברי שטייניץ, "בתקופה האחרונה, בנוסף להשקעות זרות מבורכות בשוק ההון הישראלי, התקיימה עלייה משמעותית בכניסת מט"ח המיועד כולו ליצירת רווח פיננסי לטווח קצר כתוצאה מפערי ריבית בין ישראל לחו"ל ומטעמים נוספים. במצב זה מתקיים תיסוף מטבע שעלול לפגוע בכושר התחרות ארוך הטווח של המשק".

שטייניץ הוסיף כי "לאור החשש שהפטור מנוצל על ידי שחקנים בשוק המט"ח למטרות עשיית רווח לטווח קצר כאשר בעיקר מדובר ברכישה של מק"מים ואג"ח לטווח קצר, מוצע לבטל את הפטור על הכנסות ריבית ורווחי הון הנובעות ממק"מים ואיגרות חוב שהמועד לפדיונם אינו עולה על שנה".

ניר הלפרין, מנהל מחלקת שוק ההון ברשות המסים, אמר כי "מדובר במהלך כולל להתמודדות עם שער הדולר. זיהינו בשנה האחרונה שתושבי חוץ ממירים את הדולרים, קונים שקלים ומשקיעים אותם לטווח קצר והדבר משפיע על שער הדולר. בעניין ההשקעות לטווח קצר, ובעיקר מק"מים ואג"חים קצרות, מועד הפטור ממס לא משרת את התכלית ולכן צריך לבטלו".

לדברי הלפרין, "בשנה האחרונה נרשמה עלייה מהותית מ-10 מיליארד שקל ל-40 מיליארד שקל בהשקעות של תושבי חוץ במק"מ בישראל. מדובר במהלך כולל לגבי ביטול הפטור ממס על תושבי חוץ על אג"ח לזמן קצר שהמדינה מנפיקה ומק"מ שבנק ישראל מנפיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully