וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: מקור חלק מהדלק המזוהם בנתב"ג- בבית זיקוק

אבי בר-אלי

11.5.2011 / 7:30

בדיקה ראשונית של החומר המזוהם מנמל התעופה בן גוריון העלתה חשש כי הכיל שרידים של ביו-דיזל - שאסור במגע עם הדס"ל ומיובא על ידי בתי הזיקוק

ממצאים ראשוניים שעלו מבדיקת החומר שזיהם את הדלק הסילוני בנתב"ג מעלים חשש כי מקורו באחד מבתי הזיקוק בישראל.

ל-TheMarker נודע כי במהלך דיון שנערך ביום ראשון בלשכת שר התשתיות, עוזי לנדאו, בהשתתפות כלל המעורבים במשבר הדלק, טענה אחת ממנהלות המעבדות הכימיות שבודקות את החומר הלא מזוהה - כי נתגלו בו שרידי ביו-דיזל. מדובר בתרכובת המיובאת בידי בתי הזיקוק, בין היתר, כדי למהול אותה בבנזין המיוצא לאירופה. חומר זה אסור במגע עם הדלק הסילוני (דס"ל).

למרות ממצא זה, קבע המכון הביולוגי בנס ציונה כי רובו המוחלט של החומר השמנוני השחור שנצבר על המסננים בצנרת הדלק בנתב"ג הוא אנאורגני. בין היתר, אותרו בחומר חלקיקים "שכיחים" יחסית של חלודה וסיבי זכוכית, אך מרבית הרכבו עדיין לא זוהה. בשל כך, עדיין לא ניתן ללמוד על מקורו, היקף תפוצתו ובעיקר על מידת הנזק שיוכל להסב למנועים.

בתוך כך, ועדת הבדיקה שמונתה במשרד התשתיות לבחינת נסיבות זיהום הדלק הסילוני, מגששת אצל שלוש מעבדות כימיות בחו"ל בנוגע לאפשרות לשגר אליהן את המסננים שנסתמו בחומר השמנוני השחור. זאת, לצד האפשרות לבחון את הרכבו גם באחת המעבדות שבמכון ויצמן.

ביום שבת סירבה המעבדה הכימית של חיל האוויר האמריקאי בפרנקפורט גרמניה, לבדוק את החומר ששיגרה אליה בסוף השבוע חברת פז הישראלית. זאת, בטענה כי אינה מבצעת בדיקות עבור לקוחות פרטיים מזדמנים. בחברה פנו למשרד התשתיות בבקשה שיסייע לשכנע את האמריקאים לבצע את הבדיקה. ואולם גורמים בממשלה הסתייגו אתמול מהענקת סיוע ממלכתי להליך בדיקה פרטי. מה עוד שזה נדרש בידי גורם בעל אחריות פוטנציאלית לפרשה. בינתיים הועברה הבקשה לעיון משרד החוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully