וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה לא תדון בהצעה להכריז על הכבאים כחללים

פנחס וולף, עידן אבני ויהושע בריינר

8.5.2011 / 10:10

הממשלה לא תדון בהצעת השר אלי ישי, לפיה הכבאים שנספו בשריפה בכרמל יוכרזו כחללים. "כנראה שהבנים שלנו לא נתנו את הנשמה למען המדינה", אמרו בזעם משפחות הכבאים

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

הממשלה לא תדון הבוקר (ראשון) בהצעתו של יו"ר ש"ס אלי ישי, לפיה הכבאים שנספו באסון השריפה בכרמל יוכרזו כחללי מערכות ישראל. ממזכירות הממשלה נמסר ללשכת השר ישי כי לא יעלה נושא לדיון כאשר השר הממונה לא מסכים לכך. השר הממונה בעניין זה הוא שר הביטחון, אהוד ברק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי ימנה צוות שרים לבדיקת הנושא. לדבריו, "הערב עם ישראל יציין את יום הזיכרון. למניין הנופלים הצטרפו השנה הנופלים בשריפה בכרמל ובתוכם שלושת הכבאים הגיבורים שהקריבו את חייהם. הם הסתערו לקו האש כלוחמים. לאור הנסיבות, הממשלה החליטה כבר בדצמבר להעניק להם מעמד מיוחד עם זכויות כחללים. שאלת ההנצחה היא נושא רגיש וכאוב, זה דורש התייחסות רצינית, אחראית ומכובדת ואני מבקש להנציחם בדרך ראויה שתוקיר את פועלם ואת הקרבתם. כיוון שנושא ההנצחה מוסדר בחוק, השינוי גם מחייב חקיקה. היום אמנה צוות שרים בראשות שר המשפטים שיגיש בתוך 60 יום הצעת חוק שתסדיר כראוי את הנצחת הנופלים".

בתגובה לדברים אמר מרדכי סמנדייב, אביו של אורי סמנדייב, שנספה באסון הכרמל כי "אם ראש ממשלת ישראל לא חושב שכל מי שנותן את חייו למען המדינה והמולדת הם הגיבורים של ישראל, אין לי מה לחיות כאן. כנראה הבנים שלנו לא נתנו את הנשמה למען המדינה ולמען ארצנו".

"צריך לקחת את הרגליים ולעזוב את המדינה", הוסיף סמנדייב. "למה ראש הממשלה אמר שכן יכירו בהם ואלי ישי אמר שיכירו? למה הבטיחו לנו?", הוסיף סמנדייב. "גידלתי שלושה בנים ששירתו את המדינה ונתנו את החיים שלהם למען המדינה, הם היו לוחמים. אז זה היה להם טוב. עדיף כבר להיות מחבל. הם צריכים להתבייש, אנחנו לא שווים כלום למדינה".

סמנדייב אמר עוד כי "על חשבון הבנים שלנו הפכו את זה לפוליטיקה. אני לא יודע עם מי לדבר, אף אחד לא דיבר איתנו. מה ביקשנו, בסך הכל. אפילו הורים שכולים אומרים שזה בושה וחרפה".

תוצאות שריפת הענק בכרמל, יום שני. אורי לנץ
תוצאות השריפה/אורי לנץ

"רוצה לראות את ברק מיישר מבט לעיניי הכבאים"

שר הפנים אלי ישי אמר בתגובה כי "לצערי הרב הנושא יצא מכל פרופורציה. שלושת הכבאים הוכרו גם כך כחללי מערכות ישראל בכל הנוגע לפיצויים ותשלומים. קשה להסביר למשפחות מדוע יקיריהם לא יוכרו כחללים בעניין הטקסי. בכל מקרה אם היום זה לא יהיה רשמי, אני מקווה שבשנה הבאה זה יהפוך לרשמי. הם באו להציל את כוחות הביטחון ואי-הכרה בהם נשמעת תמוהה".

ישי הוסיף כי "ראש הממשלה אמר שזה נראה לו סביר וצודק. הבעיה היא אצל שר הביטחון". במענה לשאלה כיצד הוא מתייחס לכך שיש הטוענים שמדובר במהלך פופוליסטי, השיב ישי כי "מי שמדבר כך מוזמן להרים טלפונים למשפחות השכולות. נראה לי לא נכון להפריד בין צוערים לבין כבאים".

מאידך, בירך ארגון יד לבנים על ההחלטה. "עשתה נכון ממשלת ישראל שבחנה את מכלול השיקולים ובחרה לנהוג ברגישות והתבונה המתבקשת", נמסר בתגובה מהארגון. "ליבנו עם משפחות הכבאים, החלטות ערכיות מסוג זה יש לבחון במשורה ולא בחופזה. נכון עשה שר הביטחון שצידד בעמדת יד לבנים, ונכון עשה גם ראש הממשלה שבחר לא להכריע בערב יום הזיכרון הזה. הנושא יגיע למועצה הציבורית להנצחה וההמלצות יוגשו לשר הביטחון".

ביום שישי הוחלט כי הכבאים שנהרגו באסון הכרמל יוזכרו בטקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. זאת בעקבות שיחה בין יו"ר ארגון "יד לבנים", אלי בן-שם, לבין ראש מערך הכבאות, שחר אילון. ארגון יד לבנים החליט שלא להכיר בכבאים - אורי סמנדייב, דני חייט והנער המתנדב אלעד ריבן – כחללי מערכות ישראל, וארגוני הכבאים איימו לשבש את טקסי יום הזיכרון. לאחר זאת השתתף בן שם בפגישה של וועד ההורים השכולים בעפולה, בה הוחלט כי טקסי יום הזיכרון השנה יצוינו בסימן אסון הכרמל.

על פי הפשרה שהושגה, הכבאים יוזכרו בטקסים באופן חריג, וכל תזוזה מהמדיניות הקיימת מעבר לכך, תצריך תיקוני חקיקה. "החלטנו שהשנה הטקס יעמוד בסימן אסון הכרמל, ויוזכרו הכבאים והסוהרים באופן חריג, למרות שהם אינם מוגדרים כחללי מערכות ישראל. לקראת שנה הבאה יוחלט אם להסדיר את העניין בחוק", אמר בן שם.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully