וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: אלפים ברחובות, 21 מפגינים נהרגו

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

6.5.2011 / 14:10

אלפי מפגינים בסוריה נענו לקריאת האופוזיציה לצאת לרחובות ב"יום שישי של השהידים", בתום התפילות במסגדים. טנקים הוצבו בדמשק ועדי ראייה דיווחו כי 21 פעילים נהרגו בעיר חומס וחמאה

לאחר תפילות יום שישי, נערכות היום (שישי) הפגנות ברוב הערים בסוריה: דמשק, חומס, בניאס, אדלב, כפר נבל, סלמייה, חמאה וקמישלי. מנגנוני הביטחון בסוריה הרגו בעיר השלישית בגודלה במדינה, חומס, 15 מפגינים בהפגנה גדולה. כך דיווחו פעילי זכויות אדם לסוכנות הידיעות רויטרס. "15 גופות נאספו עיר. יש עשרות פצועים, אך אלפים עדיין צועדים בצורה שקטה בחלקים אחרים בעיר", אמר הפעיל. בעיר נפרשו מספר טנקים. גם בעיר חמאה דווח על שישה הרוגים.

עשרות מפגינים רצו בצהריים במורד רובע מידן שבבירת סוריה, דמשק, וקראו להפיל את נשיא המדינה, בשאר אסד. ההפגנה פוזרה תוך דקות על ידי אנשי משטרה חשאית הלבושים בבגדים אזרחיים. רשת אל ג'זירה שידרה תמונות של המפגינים צועדים תחילה, ואז רצים, כשהם צועקים: "להפיל את המשטר". עוד דווח, כי שלושה טנקים תפסו עמדות במחוז נוסף של הבירה הסורית, היכן שפעילים קראו לקיים הפגנות. השלטונות עצרו את איש האופוזיציה ריאד סייף לאחר הפגנה בבירה, כך דיווחה בתו.

כמו כן, אלפי בני אדם מהכפרים שבדרום סוריה התכנסו היום סביב העיר דרעא והפגינו בדרישה כי נשיא המדינה, בשאר אסד, יפרוש מתפקידו. עדי ראייה סיפרו כי המפגינים לא נכנסו לעיר עצמה משום שהיא נמצאת תחת מצור של כוחות שריון וכל הכניסות אליה חסומות.

במקביל, מפגינים אלפי כורדים במזרח סוריה ודורשים חופש פוליטי. גם בבניאס יצאו אלפים לרחובות. עדי ראייה דיווחו לרשת הטלוויזיה אל-ג'זירה כי בניגוד לטענת השלטונות, צבא סוריה לא הסיג את כוחותיו גם מהעיר דרעא וכי הטנקים עדיין נמצאים ברחובות. "המחוז עדיין נמצא תחת מצור, אין חשמל ואין קווי תקשורת", הוסיפו. בעיר תל, צפונית לדמשק, ירו מנגנוני הביטחון לעבר המפגינים ופצעו כמה מהם.

בתוך כך, בסוריה מציינים היום את יום הזיכרון הלאומי המכונה "יום השהידים". כחלק מציון היום הגיע הנשיא בשאר אסד אל קבר החייל האלמוני בהר קאסיון והניח עליו זר פרחים. אל אסד התלוו שר ההגנה עלי חביב והרמטכ"ל דאוד ראג'חה.

"יום שישי של השהידים"

גורמי אופוזיציה במדינה קראו להמונים לצאת לרחובות ולציין את מה שהם מכנים "יום שישי של השהידים". פעילי זכויות אדם מסרו הבוקר, לקראת ההפגנות: "אנו ממשיכים במהפכה שלנו ובהפגנותינו השקטות עד שנשיג את כל דרישותינו לחירות". על פי דיווחים במספר אמצעי תקשורת, כוחות של הצבא הסורי שבו והתפרשו בעיר דרעא ומחסומים רבים הוקמו בכניסות למספר ערים וביציאות מהן.

במבצע נרחב של הצבא הסורי לדיכוי ההפגנות נגד משטר הבעת', נהרגו עד כה כ-600 הרוגים בני אדם. עוד אלפי בני אדם נעצרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully