וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל במקום האחרון במדינות המפותחות בצריכת בשר בקר

ם כהן, רותם שטרקמן

6.5.2011 / 12:49

מנתוני משרד החקלאות עולה, כי הישראלים מעדיפים בשר עוף על בקר, בעיקר בשל פערי המחיר הגדולים אך גם בגין ההפרש באחוזי השומן

לקראת יום המנגל הלאומי החל ביות העצמאות, פירסם משרד החקלאות נתונים השוואתיים של צריכת בשר בקר במדינות המפותחות. הישראלים מסתבר, מעדיפים בשר עוף על בקר, בעיקר בשל פערי המחיר הגדולים אך גם בגין ההפרש באחוזי השומן.

לפי נתוני המשרד, בחודש העצמאות עולה צריכת הבשר בישראל ב-60% ומגיעה ל-2.3 ק"ג לנפש לעומת כ-1.6 ק"ג לנפש בחודש רגיל.

בנוסף, הנתונים מגלים כי ב-2010 ירדה צריכת הבשר הממוצעת לנפש בישראל ל-14 ק"ג לעומת 17 ק"ג ב-2009, אך השנה ניכרת עלייה בביקושים וצריכת הבשר צפויה לחזור להיקף הצריכה של 2009. בנוסף, 45% מצרכני הבשר בישראל מעדיפים בשר טרי, בעוד ש-55% מסתפקים בבשר קפוא, שהוא זול יותר, על אף המגמה של מעבר לבשר טרי בשנים האחרונות. הבשר הקפוא מיובא בעיקר מדרום אמריקה, בעוד שהבשר הטרי מסופק לציבור משחיטת עגלים הגדלים בישראל או עוברים פיטום בישראל.

הסיבה העיקרית לגידול הנמוך של בקר לבשר בישראל הוא שטחי המרעה המצומצמים שהולכים ומתמעטים ככל שהאורבניזציה מתפשטת בשטחים המעטים שעדיין נותרו פנויים ומתאימים לרעיית בקר.

לקראת יום העצמאות פירסם משרד החקלאות כמה כללי אצבע כדי לסייע לצרכנים שהבשר שהם רוצים לרכוש הוא טרי ואכיל:

* לרכוש רק עופות ובשר בקר שעל תווית האריזה מופיע סמל הפיקוח הווטרינרי, שם היצרן, תאריך היצור, מועד אחרון לשיווק והטמפרטורה בה יש לאכסן את הבשר. בעופות תווית המוצר מופיעה בדרך כלל על רגל העוף ובבשר בקר יש לוודא שמוטבע שמו של המטבחיים.

* צבעו של בשר עוף טרי הוא ורוד, לא אדום.

* לבשר עוף ובשר בקר ריח אופייני. כל סטייה מכך עלולה להצביע על חשש לבשר מקולקל או לתוספים זרים).

* בשר בקר טרי הינו אדמדם אך חסר ברק (בקר הוא בדרך כלל סימן לתוספים כימיים).

* ככל שנתח הבשר שזור בסיבים לבנים (סיבי שומן) כך יהיה הנתח רך ועסיסי יותר. שוליים כהים בנתח בשר בקר מעידים בשרך כלל על התייבשות הנתח.

* נתחי בשר בקר ועוף טריים ומצוננים צריכים להיות יבשים חיצונית. בשר קפוא שהופשר ומוצע למכירה כ"טרי" יהיה רטוב ובעל ריח שונה מהרגיל. כמו כן ניתן במקרים רבים להבחין בו בכוויות קור.

* מומלץ להפשיר בשר קפוא במקרר בלבד על מנת למנוע התפתחות חיידקים העשויים לסכן את הבריאות.

* להקפאת נתחי בשר בקר ועוף במקפיא, ממומלץ לעטפם תחילה בניילון נצמד.

הערכות: הבשר הטרי יוזל בחודשים הקרובים ב-5%-10%

הבשר הטרי יוזל לאחר סיום "חודש העצמאות" ב-5%-10% - כך מעריכים פעילים בענף גידול העגלים לבשר. להערכה זו כמה סיבות, שהראשונה שבהן היא הירידה במחירי בשר חי (עגלים) למשחטות.

המחירים ירדו מאז ראשית השנה מ-18.7 שקל לק"ג חי ל-17 שקל לק"ג חי (9%). מנכ"ל ארגון מגדלי בקר לבשר חיים דיין, אומר כי עד כה לא השפיעה הוזלת הבשר החי על מחירי הבשר הטרי לצרכן וההשפעה צפויה לאחר יום העצמאות. זאת מפני שלקראת יום העצמאות הביקוש לבשר טרי עולה, בין היתר מפני ש"חודש העצמאות" הוא גם חודש המנגל.

הוזלת הבשר החי מראשית השנה נובעת בעיקר מעודפי היצע. ב-2010 יובאו לישראל כ-20 אלף עגלים, יותר משיובאו לישראל ב-2009, והגידול ביבוא, אומר דיין, החל להשפיע על מחירי הבשר החי מראשית 2011, כשהעגלים המיובאים החלו לסיים את תקופת הפיטום שלהם במשקים החקלאיים ונשלחו למשחטות.

80 אלף טונות של בשר קפוא

דיין הוסיף כי הוא צופה להוזלה נוספת של הבשר החי בעקבות פתיחת המעברים הצפויה בין רצועת עזה לבין מצרים, וההערכה הקיימת בענף כי תושבי עזה יחלו לייבא בקר חי ממצרים. לדבריו, הנושא כבר נידון בין סוחרי הבשר העזתים ליצואני הבקר החי ממצרים.

ב-2010 מכרו מגדלי העגלים בישראל כ-20 אלף עגלים לסוחרי הבשר בעזה, וההערכה היא כי בחציון השני של 2011 עשויים סוחרי הבשר בעזה להקטין את יבוא העגלים מישראל לטובת יבוא עגלים ממצרים.

מאידך, במחיר הבשר הקפוא לא נרשמה מתחילת השנה כל תזוזה במחירים. מחירי הבשר הקפוא נגזרים בעיקר ממחירי הסחורות בשוק המזון העולמי ומשער הדולר. ב-2010 יובאו לישראל 80 אלף טונות של בשר קפוא.

עוד כמה טיפים למנגל: קצת מלח - ולאכול

כמה בשר להביא? חשבון לא רע זה 400-500 גרם לאדם, כולל הכל, בלי לחשב את הילדים הקטנים.

מהו התמהיל הנכון? כדי לא לשבור תוכניות חיסכון רק בגלל חגיגת עצמאות אחת, וגם כדי לגוון את הארוחה ולאפשר לאנשים עם טעמים שונים ליהנות, כדאי לדאוג לשלושה סוגי בשר לפחות. גם ארבעה או חמישה זה בסדר, אם כי לא כדאי להגזים. אפשר להתחיל במוצרים מבשר טחון, נקניקיות, קבב או המבורגר (אפשר גם לעשות לבד בקלות), לעבור לבשרים קצת פחות זולים, כמו פרגיות, ולסיים עם היקרים (סטייק אנטריקוט, סינטה או צלעות כבש). כדאי להזהיר מראש את המוזמנים, לפחות את האהובים עלינו שבהם, "שישאירו מקום" - כי זה די מבאס לראות את הקערה עם הבשר הכי יקר עומדת מיותמת במרכז השולחן כשכולם מלטפים את כרסם וממלמים, "אני לא יכול יותר".

איך לתבל? בניגוד למוצרי מזון רבים, בבשר על הגריל אי אפשר לרמות הרבה ויש חשיבות עצומה לאיכות חומר הגלם. אם קניתם בשר טוב אתם לא צריכים לעשות הרבה חוץ מלזרוק אותו על הגריל ולהיזהר לא לשרוף אותו, להוסיף קצת מלח ולאכול. תבלינים, מרינדות ורטבים מתאימים בעיקר לעוף, לירקות ולדגים - אבל גם כאן לא חובה, זה יכול להיות טעים ומרענן בלי כל זה.

כמה עוד סוגי מנות צריך? ממש מעט. אם יש לכם חצי ק"ג בשר לאדם, אתם לא צריכים כמעט כלום בנוסף.

מה לעשות עם הילדים? ילדים אוהבים אוכל טוב בדיוק כמו מבוגרים ואין סיבה לא להציע להם מה שאוכלים המבוגרים, גם אם זה עולה עוד קצת (הם אוכלים פחות, כמובן).

מה לעשות עם הצמחונים? לשים על הגריל פיתה עם שמן זית ועשבי תיבול; לזרוק חציל ולפתוח אותו על מגש עם קצת חומץ בלסמי, שמן ומלח; לצלות פטריות, עגבניות בצל ופלפלים - כל אלה הם פתרונות לא רעים. ואם לא - שיחכו לחג השבועות, זה כבר לא כל כך רחוק.

אז כמה לשלם? שאלה קשה. מצד אחד כדאי לקנות בשר יקר יחסית. הרי אין מציאות, אם זה זול מדי - סימן שמשהו לא בסדר. מצד שני, אין סיבה לשלם סתם מחירים גבוהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully