וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגדה ליום העצמאות" - פריט מלפני 60 שנה

4.5.2011 / 23:04

"הגדה ליום העצמאות", פריט היסטורי שנגנז התגלה אצל אספן במשמר העמק. ההגדה השוותה את סיפורה של הקמת הארץ ליציאת מצרים, ועוררה סערה עקב מה שהמגזר הדתי כינה "חילול השם בפומבי"

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

"תם מה הוא אומר? 'מה זאת?', אמרת אליו - בעלייה ובעבודה ובהגנה כבשנו לנו את הארץ, והקמנו את המדינה", כך נכתב ב"הגדה ליום העצמאות", מיזם משנת 1952 שנגנז מהר מאוד לאחר שעורר מחלוקת חריפה. אבירם פז, אספן מקיבוץ משמר העמק, חשף לרגל החג את הפריט ההיסטורי השמור אצלו.

שר החינוך דאז, בן ציון דינור, יזם את הרעיון לפיו בכל בסיסי צה"ל ייערך "סדר יום העצמאות", ולשם כך רצה לחבר הגדה בנוסח חדש. המשימה הוטלה על הסופר אהרון מגד.

הנוסח החדש שהתבסס על ההגדה של פסח עורר את זעמו של המגזר הדתי, מכיוון שלטענתם מדובר בחילול חמור של השם. "לא על ידי מלאך ולא על ידי שרף היכנו את האויב, אלא כי אם על ידי צבא הגנה לישראל", נכתב בהגדה.

ההגדה הודפסה ונשלחה לבסיסים אולם הנוסח הודלף למפלגת המפד"ל אשר מיהרו לגנות ולמחות נגדה בתוקף. ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון, נכנע ללחץ ונתן את ההוראה לשרוף את ההגדות שהגיעו לבסיסים. עותקים בודדים "ניצלו" והפכו לפריט נדיר ויקר לאספנים. "הייתי צריך לשלם 1,000 דולר כדי לקנות את ההגדה שאני חיברתי", סיפר אהרון מגד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully