וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים: קפה וביצים לא גורמים למחלות לב

אריאל נוי

4.5.2011 / 15:23

בניגוד למיתוס, איגוד הקרדיולוגים ועמותת הדיאטנים מבהירים כי אין חשש למחלות לב בצריכת השניים. כמו כן, מוטב מזון טרי על פני קפוא, ואידוי היא שיטת הבישול הבריאה ביותר

שתיית קפה ואכילת ביצים אינן גורמות למחלות לב: הבשורה המפתיעה הזו יצאה הבוקר (רביעי) ממסיבת עיתונאים משותפת שקיימו האיגוד הקרדיולוגי בישראל עם עמותת הדיאטנים והתזונאים, במסגרתה חלקו המומחים עם הציבור המלצות למניעת מחלות לב באמצעות תזונה בריאה. פרופ' יעקב הנקין אמר במסבית העיתונאים כי "הרבה פעמים הנושא מבלבל את הציבור. לכן גיבשנו המלצות, שמטרתן לסייע באיזון גורמי הסיכון לציבור, ולמנוע תחלואה ותמותה עתידיים ממחלות לב וכלי דם".

ד"ר טלי סיני, יו"ר עמותת הדיאטנים והתזונאים, שגיבשה את מסמך ההמלצות יחד עם איגוד הקרדיולוגים הדגישה כי "המסמך מתייחס לא רק לגבי סוג וכמות השומנים והכולסטרול המומלצים בתזונה, אלא סוקר את הידוע לגבי מגוון רחב של מאכלים, סוגי שתייה ותוספי מזון, כגון תה, קפה, אלכוהול, חלב, ויטמינים וכדומה". לדבריה, "אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ומגוונת, הימנעות מעישון ופעילות גופנית סדירה מהווים כלי חשוב למניעת מחלות הלב וכלי הדם".

מזון טרי ולא קפוא

אז מה כוללות ההמלצות? ראשית, מומלץ להעדיף מזון טרי על פני קפוא, ללא תוספת של סוכר, מלח או רטבים עתירי קלוריות. בנוסף, מומלץ לכלול בתפריט היומי ירקות ופירות מסוגים שונים – לפחות שמונה מנות ביממה. כמו כן, רצוי להימנע מהסרת הקליפה של הירקות, ומוטב להשתמש באידוי או הקפצה של האוכל, שיטות בישול המשמרות את רכיבי התזונה הטבעיים המצויים במזונות.

לדברי ד"ר סיני, מחקרים לא הצליחו להוכיח כי קפה גורם נזק משמעותי, אך לא מומלץ לשתות יותר משלוש כוסות קפה ביום. באשר לאלכוהול, המליצו הרופאים שלא לצרוך יותר משתי מנות ביום. באשר לביצים, הסבירה ד"ר סיני כי "יש לביצה ערך תזונתי גבוה מאוד. היא מכילה חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, יש לה חשיבות גם בקרב התזונאים. יצא לביצה שם רע, בעיקר בגלל הכולסטרול, אבל היא לא נמצאה כמשפיעה על כלי דם. בקרב אנשים בריאים, צריכה של עד 5 ביצים בשבוע היא תקינה, ומי שיש לו מחלות או תחלואה של כבד, צריך להגביל את צריכת הביצים שלו עד שלוש".

נוסף על נושא הביצים והקפה, הפריכו המומחים את המיתוס באשר למיצים המוגדרים "מיצים טבעיים". "מים זה הבסיס של השתייה. כל מה שמכיל סוכר, מומלץ לא לשתות, ובכלל זאת מה שמוגדר 'מיצים טבעיים'. אין בהם שום אלמנט של בריאות. הוויטמינים נעלמים בזמן הכנת המיץ. לגבי חלב, מומלץ חלב דל שומן ותה", הסביר פרופ' הנקין.

על דיאטות שאינן גורמות למחלות לב

לאלו המעוניינים לפצוח בדיאטה, ממליצה ד"ר סיני "דיאטת DASH", המכילה ירקות, פירות ושלושה מוצרי חלב שומן. דיאטה זו יעילה לדבריה במיוחד לאנשים עם יתר לחץ דם או לחץ דם גבולי. דיאטת דלת-פחמימות, לעומת זאת, מתאימה לאנשים עם תסמונת מטבולית. תזונה "ים תיכונית" הוכחה כמועילה לאנשים עם מחלת לב קרדיווסקולרית, או סוכרת, כמו גם לאוכלוסייה הכללית.

פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, מסר לוואלה! חדשות כי "במשרד הבריאות מתכננים להציג בעוד כשלושה חודשים תוכנית מהפכנית ומקיפה הכוללת הנחיות על תזונה נכונה, פעילות גופנית הפחתת מלח ועוד. חלקם הגדול התבססו על המחקרים שהציגו היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully