וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה בשיעור התמותה מסרטן העור בישראל

אריאל נוי

3.5.2011 / 16:20

מנתונים שפרסמה האגודה למלחמה בסרטן לרגל שבוע המודעות לסרטן העור, עולה כי חלה עלייה באבחון המוקדם של המחלה, ושיעור התמותה ממנה בקרב יהודים ירד בעשור האחרון בכ-16%

האגודה למלחמה בסרטן פרסמה היום (שלישי) נתונים חדשים בדבר מצב התחלואה במחלה בישראל, לרגל פתיחת שבוע המודעות למניעת סרטן העור. מהנתונים עולה, כי שיעור התמותה מסרטן העור בקרב יהודים בישראל ירד בעשור האחרון, וכי הגידול המשמעותי שנרשם בתחלואה במלנומה ממוקדת של העור מעיד על עלייה בשיעור האבחון המוקדם של המחלה.

על פי הנתונים, שיעורי התמותה מסרטן העור בקרב יהודים ירדו בעשור האחרון, מ-2.42 בני אדם על כל 100,000 בשנת 2000 ל- 2.05 על כל 100,000 בשנת 2008, ירידה של כ-16%.

בקרב הנשים שחלו במלנומה ממוקדת חלה בשנים האחרונות עלייה של כ-40% בשיעור האבחון המוקדם– בשנת 2000 דווחו 117 מקרים חדשים, זאת לעומת 228 בשנת 2008. אבחון מוקדם של מלנומה ממוקדת מאפשר סיכויי ריפוי גבוהים ביותר. לדברי מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, מירי זיו, "אכן נרשמו הישגים של ממש, במיוחד בשיעורי האבחון המוקדם ובירידה בשיעורי התמותה, אבל צריך להמשיך ולחזק את דפוסי ההתנהגות שיובילו להישגים נוספים".

כמו כן, נמסרו נתונים על מלנומה ממאירה של העור, מהם עולה כי בשנת 2008 אובחנו 1,330 חולים חדשים עם מלנומה ממאירה של העור. שיעורי התחלואה בילידי מדינות אסיה ואפריקה דומים, ונמוכים במחצית משיעורי התחלואה של ילידי אירופה ואמריקה. רוב מקרי המלנומה הממוקדת הינם בילידי ישראל, אירופה ואמריקה.

גילויים חדשים על ויטמין D

מהנתונים עולה עוד, כי הדעה הרווחת לפיה חשיפה לשמש מבטיחה רמות תקינות של ויטמין D בגוף, אינה תמיד נכונה. פרופ' אסתר עזיזי מאוניברסיטת תל-אביב, חוקרת ראשית בפרויקט בינלאומי לחקר המלנומה, אמרה כי "אף שקרינת השמש היא המקור העיקרי לוויטמין D, מסתבר שלא תמיד חשיפה לקרינת שמש מספיקה כדי להבטיח רמות תקינות של ויטמין D בגוף. זאת, מסיבות שונות, שלא כולן ברורות היום, הכוללות בין השאר: גוון עור כהה, עור שזוף, גילאים מתקדמים, נשים בהריון, נשים מיניקות ועוד".

פרופ' עזיזי הוסיפה כי "הדבר אינו בהכרח תוצאה של שימוש מוגזם בתכשירים מסנני קרינה. יתירה מכך, עד היום לא הוכח שמסנני קרינה בתנאי שימוש יומיומי מעכבים יצירת ויטמין D בעור. לבוש מבד מסנן קרינה עלול לפגוע במידת היצירה של הוויטמין בעור בגלל סינון מרבי של קרינת השמש. בכל מקרה, המסקנה המתבקשת היא כי השימוש במסנני קרינה חשוב למניעת כוויות שמש ולהקטנת הסיכון לסרטן עור ולכן אין לוותר עליו. הוא חשוב במיוחד באוכלוסיות בהירי העור, בעלי שומות רבות ובעלי גורמי סיכון להיפגע מהמחלה".

"מצבים של רמות נמוכות של ויטמין D ניתנים לתיקון על ידי נטילת הויטמין דרך הפה, במינון שייקבע על-ידי רופא המשפחה ולאו דווקא על ידי חשיפה יתירה לשמש".

הישראלים מגינים על עצמם כמו האמריקאים

מסקר שערך משרד הבריאות בשיתוף המחלקה לקידום וחינוך לבריאות והמרכז הלאומי לבקרת מחלות הציבור, עולה כי מתוך 4,100 בני אדם מעל גיל 21, 54.8% מהאנשים דיווחו שהם אינם נחשפים לשמש ושוהים בצל באופן קבוע במהלך הקיץ.

עוד עולה מהסקר, כי הנשים והמבוגרים מקפידים יותר על שהייה בצל (לדוגמא: 68.4% מהנשים מעל גיל 65 שוהות בצל באופן קבוע, אך רק 38.8% מהגברים הצעירים). ביחס להימנעות משהייה בשמש בקיץ בין השעות 10:00 ל- 16:00 – השיבו 40% מהמרואיינים היהודים ו-51% מהמרואיינים הערבים כי הם מקפידים לא לשהות בשמש בשעות אלו.

משאלון בנושא התנהגויות למניעת סרטן עור, שהתפרסם באינטרנט, במסגרת מחקר המלנומה הבינלאומי, עולה כי ביחס למדינות האחרות, הישראלים הגנו על עצמם מפני השמש בתדירות גבוהה יותר ואחוזים נמוכים מהם תכננו להשתזף בשמש, בדומה לאלו של אוסטרלים ולאמריקאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully