וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאב הראש בכלא האמריקאי: אוכל כשר לאסירים

גלעד גרוסמן

30.4.2011 / 9:49

בית משפט בארה"ב קבע כי על הרשויות לספק אוכל כשר לאסירים היהודים המוחזקים בבתי הסוהר במדינה. זאת בעקבות שורה של תביעות שהוגשו בנושא

בשנים האחרונות מנסות הרשויות במדינות השונות בארה"ב למצוא דרכים לקצץ בעלויות של אחזקת ותפעול בתי הסוהר הרבים הפזורים ברחבי המדינה, בהם מוחזקים כ-2.3 מיליון בני אדם, בעלות שנתית של כ-70 מיליארד דולרים. אולם, בשנים האחרונות קבעו שורה של בתי משפט כי יש תחום אחד שבו השיקול הכלכלי איננו כשר – האוכל הכשר.

בתי משפט בארה"ב הורו כבר בשנות ה-90' לבתי סוהר שונים לספק מזון כשר לאסירים יהודים, אולם בעקבות חוק שחוקק בשנת 2000, שנועד להגביר את השמירה על זכויות דתיות של יהודים, הוגשו בשנים הראשונות של תחילת העשור הקודם מספר תביעות בנושא. ב-2003 קבעו בתי משפט בקליפורניה, בפלורידה ובמספר מדינות נוספות, שיש לספק אוכל כשר לאסירים, למרות העלות המוגברת. באותן תביעות נטען כי הארוחות הכשרות עולות כמעט פי שבע מארוחות רגילות, והגשתן, למרות המספר הנמוך של אסירים יהודים שומרי כשרות, תסתכם במיליונים. התביעות שהוגשו בנושא לא הסתכמו רק באוכל. ב-2008 שילם שירות בתי הסוהר של ורמונט 25 אלף דולרים פיצויים לאסיר לשעבר, לאחר שבחצי השנה שבה היה כלוא לא סופק לו מזון כשר ולא אפשרו לו להדליק נרות חנוכה.

לאחרונה הגישו מספר ארגונים יהודיים בארה"ב תצהיר לבית המשפט לערעורים במדינת אינדיאנה, בו הם מגנים על זכותם של אסירים יהודים לקבל אוכל כשר. "הגישה הקמצנית של רשויות הכלא של אינדיאנה ביחס למצווה דתית בסיסית מביישת את המדינה", נכתב בתצהיר, שהוגש במסגרת ערעור שהגישה מדינת אינדיאנה נגד החלטת ערכאה נמוכה יותר, שחייבה את המדינה להגיש אוכל כשר לאסירים שומרי כשרות.

אוכל טבעוני אינו מספק

ההחלטה התקבלה בחודש אוקטובר האחרון, במסגרת תביעה ייצוגית שהגיש אסיר יהודי, לאחר ששירות בתי הסוהר של אינדיאנה הפסיק לפני כשנתיים לספק ארוחות כשרות בשל עלותן. במקום זאת, לכ-100 האסירים שומרי הכשרות במדינה הוצעו ארוחות טבעוניות. שופטת פדרלית קבעה כי ההחלטה להפסיק לספק את המנות מפרה את החוק, שמחייב לאפשר לאסירים לקיים את מצוות דתם, כל עוד הדבר אינו פוגע בביטחון בית הסוהר. בינואר השנה השופטת גם דחתה את בקשת המדינה לעיכוב ביצוע, בין השאר לאחר שמשרד המשפטים האמריקאי הגיש חוות דעת, בה נטען כי עיכוב ביצוע יפגע באסירים היהודים.

בתצהיר יוצאים הארגונים נגד הטענה כי אוכל טבעוני הוא תחליף הולם לכשרות, ואף מזהירים כי מתן שיקול דעת כה נרחב לרשויות האכיפה היא מדרון חלקלק. "אם הרשויות יגיעו למסקנה כי לחם הקודש ויין הם יקרים מדי לשימוש בכנסיה ביום ראשון, האם הם יחליפו אותם בצ'יפס ומיץ תפוחים?", תהו.

התביעה הזאת איננה היחידה שנידונה כעת בבתי משפט בארה"ב. כשבועיים לאחר ההחלטה שלא להעניק עיכוב ביצעו באינדיאנה, הגיש אסירה יהודיה תביעה דומה נגד הרשויות במונטנה. האסירה, שלי טישלר, שנידונה-50 שנות מאסר לאחר שהורשעה בהריגה לאחר שגרמה לתאונה כשנהגה בשכרות, טענה עוד שהיא סובלת מעלבונות על רקע דתה מצד אסירות וסוהרים. העתירה הזאת הכעיסה מאוד את אמה של הצעירה שנהרגה בתאונה, שאמרה כי לטישלר "לא אכפת מהנזק שהיא גרמה. למה שלנו יהיה אכפת מה היא רוצה לאכול?".

יהודי? אכול כשר

למרות הפסיקות השונות, אסירים יהודים עדין נאבקים במקרים רבים לקבל אוכל כשר. פלורידה, שכאמור ב-2003 החלה לספק אוכל כשר, הפסיקה ב-2007 לספק את המזון הכשר ליהודים ומזון חלאל למוסלמים, בין השאר בשל העלויות הגבוהות. "יש לנו אסירים ששייכים למאה דתות ואמונות שונות, לכן זה בלתי אפשרי לספק את הצרכים של כולם, ובלתי הוגן לעשות זאת למען קבוצה אחת ולא אחרת", אמרה אז דוברת שירות בתי הסוהר של פלורידה. בשנה שעברה, בהוראת מושל פלורידה, נפתח פרויקט חדש שמטרתו לספק מזון כשר לאסירים.

ההחלטה למי לספק מזון כשר משתנה אף היא ממדינה למדינה. בעוד בחלק מהמדינות כל אחד, כולל לא יהודים, רשאי לקבל מזון כשר, במדינות אחרות רק מי שיוכיח כי הוא אכן יהודי שומר מצוות זוכה לכך. אלברט קופרמן, יהודי חרדי שהורשע בתקיפה מינית של קטין, איבד את זכותו למזון כשר לאחר שנתפס שלוש פעמים אוכל מזון לא כשר. לאחר שורה של תביעות וערעורים, נקבע כי במקרה שלו מדובר בפגיעה מזערית בזכויותיו. קופרמן גם הפסיד תביעה להתיר לו להאריך את זקנו מעבר לתקן של בית הסוהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully