וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטנים בכירים לשר נאמן: לבטל עבירת ההריגה

28.4.2011 / 19:11

בתחילת החודש הוגשו לשר המשפטים המלצות ועדה שהוקמה בפרקליטות לפיהן יש להגדיר שתי דרגות לרצח ולבטל את עבירת ההריגה. על פי ההמלצה, תיעשה הבחנה בין רצח להמתה

זיכויים של תוקפי אריק קרפ מאשמת רצח אתמול (רביעי) הוביל לתגובות נסערות ואף לדרישה בכנסת להגדרה מחודשת של עבירת הרצח. מסקנות ועדה שהוקמה לפני ארבע שנים בפרקליטות והועברו לשר המשפטים יעקב נאמן בתחילת החודש, ממליצות לקבוע שתי דרגות לרצח, ולבטל את עבירת ההריגה.

הוועדה, שבראשה ישב פרופ' מרדכי קרמניצר, ובין חבריה היו בכירים בפרקליטות ובסנגוריה הציבורית, המליצה לקבוע בספר החוקים עבירת רצח בסיסית, שבה נגרם מוות מתוך כוונה או אדישות. זאת, בניגוד לחוק היום שמחייב כוונה תחילה. העונש המרבי על עבירה זו יהיה מאסר עולם, אשר ייארך, לכל היותר, 30 שנה.

דרגת הרצח החמורה יותר תהיה - רצח בנסיבות מחמירות, שהעונש בגינה יהיה מאסר עולם חובה. הוועדה הציעה 13 נסיבות שיכללו תחת ההגדרה של 'נסיבות מחמירות': מעשה שנעשה לאחר תכנון או לאחר הליך משמעותי של שקילה וגיבוש החלטה להמית; מעשה שנעשה במטרה לאפשר או להקל על ביצוע עבירה אחרת; רצח של עד במשפט; מעשה טרור; רצח ממניע של גזענות או עוינות כלפי ציבור; רצח שבוצע כ"עונש", דוגמת רצח על רקע פגיעה ב"כבוד המשפחה"; רצח תוך כדי התעללות גופנית או נפשית; רצח של קטין בידי אחראי; רצח של חסר ישע; רצח של גורם ברשות אכיפת חוק, נשיא המדינה, שר בממשלה, חבר כנסת או ראש רשות מקומית, כאשר הרצח בוצע בקשר למילוי תפקידו של הנרצח; רצח שבוצע תוך יצירת סכנה לפגיעה חמורה באדם נוסף; רצח במסגרת פעילותו של ארגון פשיעה או ארגון טרור; וכן, רצח שבוצע ממניעים מיוחדים של סיפוק יצר המין או תאווה להמית.

הוועדה הציעה לבטל את עבירת ההריגה, ולקבוע במקומה שלוש עבירות חדשות: המתה בנסיבות של אחריות מופחתת, שהעונש המוצע בצדה הוא 15 או 20 שנות מאסר, כאשר תחת סעיף זה נכללים בין השאר המתה בעקבות התעללות, המתה שבוצעה על ידי מי שמוגבל בשכלו ועוד מספר נסיבות. עבירת המתה בקלות דעת, שהעונש המרבי עליה יהיה תשע שנות מאסר, שבסעיף זה נכללים מי שמקווה שהתוצאה הקטלנית לא תתרחש, על אף שהוא מודע לאפשרות התרחשותה. וכן, עבירת המתה בעקבות בקשת הקרבן, כלומר המתת חסד, שהעונש עליה יהיה חמש שנות מאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully