וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: לבני הדור השני לשואה נטייה לבעיות תקשורת

26.4.2011 / 17:53

ילדיהם של ניצולים שעברו את השואה לבדם סובלים מתקשורת לקויה עם סביבתם. כך עולה ממחקר חדש. מנגד, הם עוסקים יותר בחיפוש משמעות לחיים שמסייע במניעת דיכאון וחרדה

ממחקר חדש עולה כי לבני הדור השני לשואה, שהוריהם עברו את השואה בגפם, יש נטייה גבוהה יותר לפתח בעיות התקשרות חברתית. זאת בהשוואה לבנים להורים ששרדו את השואה ביחד עם אדם משמעותי נוסף. המחקר מצביע על כך שלבני הדור השני, שאמותיהם עברו את השואה בגפן, נטייה גבוהה יותר לחיפוש משמעות בחיים.

המחקר בדק 230 מבני הדור השני לשואה, במהלך השנים 2006-2011. מחברותיו הן ד"ר יעל וילצ'יק אביעד מהמחלקה לקרימינולוגיה במרכז האוניברסיטאי אריאל, וד"ר דיאנה קואנקה-שיבי מהמחלקה למדעי ההתנהגות.

"אנשים בעלי בעיות התקשרות חברתית הינם אנשים חסרי ביטחון בקשר עם הזולת ומכאן שהם נמנעים מלחפש אחר קירבה וביטחון", מסבירה ד"ר וילצ'יק. לדבריה, זו הסיבה לכך שהם מנסים לעכב כל פעילות של מערכת ההתקשרות, על ידי התעלמות מקשיים, מצוקות, רמזים לגבי זמינות ותגובות האחר, היכולים לעורר באופן אוטומטי את מערכת ההתקשרות שלהם.

"מנגד", מוסיפה ד"ר וילצ'יק, "חיפוש משמעות לחיים הינה דרך טובה ביותר על מנת להתמודד עם סבל. מכאן שבני הדור השני, להורה שעבר את השואה בגפו, מציגים נטייה לבעיות התקשרות חברתית מחד, אך הינם בעלי מנגנון התמודדות טוב לחיים, מאידך". על פי המחקר, החיפוש אחר המשמעות הביא לכך שנמצאו אצלם פחות גילויי חרדה ודיכאון.

השפעות השואה ניכרות גם היום

בני דור שני להורים אשר עברו את השואה ביחד עם דמות קרובה, נפגעו פחות מבחינה רגשית מאשר ניצולים שעברו את השואה בגפם, כך קובע המחקר. נראה כי האפשרות של הניצולים במהלך חווית הטראומה להישען, לווסת את רגשותיהם ולפרוק את מצוקתיהם ביחד עם אדם משמעותי, היא שסייעה להם להתמודד טוב יותר עם המצוקה ובכך להעביר פחות משקעים לדור השני.

ממצאי מחקרים בנושא השואה והשפעתם על הדור שני לניצולים ככלל, הינם מגוונים ולא חד-משמעיים. ד"ר וילצ'יק אומרת כי "ישנם מחקרים אשר טוענים כי אצל בוגרים בני הדור השני, אין הבדל משמעותי מבחינת בריאות נפשית לעומת אלה שהוריהם לא עברו את השואה. לעומת זאת, ישנם מחקרים אשר טוענים שלשואה אפקט משמעותי על חיי הניצולים והדור השני, כאשר הרבה מהם סובלים מקשיים כמו חרדה, סימפטומים של דיכאון או עכבות אישיותית".

המסקנה העולה מן המחקר הנוכחי היא, כי למרות שכבר עברו 66 שנים מאז זוועות השואה ומרבית מקורבנותיה הישירים כבר אינם נמצאים ביננו, הרי שאותותיה אינם מסתלקים מקורבנותיה המשניים בני הדור השני. ועל פי מחקרים אחרים, ככל הנראה, ממשיכים לרדוף גם את בני הדור השלישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully