וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העם יקבע את עתיד אסד

יורם מיטל

24.4.2011 / 16:28

המהומות בסוריה מראות לראשונה לעולם כי שלטונו של בשאר אסד והתמיכה בו, לא היו אלא מצג שווא. התקשורת הערבית מתערבת, אובמה מזהיר, אבל מי שייקבע את עתידה של סוריה הם הסורים

המחאה הנמשכת מזה כחודשיים בסוריה לובשת צורה של מרי אזרחי. מחנה המפגינים מורכב מקבוצות שונות, שמשותפת להן תביעה אחת: הפלת המשטר האוטוריטארי שבראשו עומד בשאר אסד. מספרם של המשתתפים במחאה הולך וגדל, וזאת למרות "היד הקשה" שנוקטים כוחות הביטחון והבריונים שגויסו על ידם. הדיכוי הקשה גרם עד כה למותם של כ-300 אזרחים, לפציעתם של מאות ולמעצרם של רבים.

המשטר שכונן חאפז אסד, ושאותו ירש בנו בשאר, נמשך למעלה מ-40 שנים. דימויו של בשאר כרפורמטור שיוביל את ארצו לעבר משטר רב-מפלגתי המכבד את זכויות האזרחים התפוגג במהירות. מוקדי הכוח במנגנוני הביטחון והשלטון נותרו בידי שמרנים המתנגדים לכל שינוי משמעותי. המשטר דרש מהאזרחים צייתנות מרבית, ונקט באמצעים שונים שנועדו להציג מראית עין של תמיכה פומבית בהנהגה ובמדיניות. מפגני התמיכה בנשיא שיקפו מצג שווא של לגיטימציה ציבורית.

על קריסתו של מצג שווא זה מעידות הקריאות והסיסמאות שנושאים בימים אלה המפגינים בחוצות הערים בסוריה, כמו גם ניפוץ פסלים ושריפת דיוקנאות של הנשיאים ממשפחת אסד. ערוץ אל ג'זירה הרחיב את סיקור המשבר ובדומה לכלי תקשורת אחרים, ערביים ובינלאומיים, גם כאן זכו הנשיא אסד ומשטרו לביקורת נוקבת. בשיח התקשורתי הערבי הולכת וגוברת התמיכה בהתקוממות האזרחית בסוריה.

קברניטי המשטר הגיבו עד כה במעט גזרים ובהרבה מקלות. הנשיא הודיע על מחויבות לקידום רפורמה פוליטית, הורה על ביטול חוק החירום ועל הקמת ממשלה חדשה. כמו כן, הבטיח הנשיא שכוחות הביטחון לא ישתמשו בנשק חם נגד האזרחים והביע צער על מותם של מפגינים. צעדים אלה הינם רחוקים מאוד מציפיות מחנה המפגינים וגל המחאה נמשך. מספרם הגבוה של הנפגעים בסוף השבוע האחרון העמיק את חוסר האמון של מחנה המפגינים בשלטון, ודובריהם מכריזים שימשיכו בנחישות את מאבקם להפלת המשטר.

"חילוקי דעות בין וושינגטון לירושלים"

על רקע הדיכוי הקשה בסוריה פרסם נשיא ארה"ב הודעה יוצאת דופן בה ארה"ב גינתה בלשון חריפה את הצעדים בהם נוקט אסד וקראה לו לעצור לאלתר את השימוש המופרז בכוח לדיכוי מחאה אזרחית. הנשיא אובמה הבטיח שממשלו ימשיך לתמוך במאבקם של עמים לדמוקרטיה ולחופש. בנוסף, כללה הצהרת הנשיא האמריקאי התייחסות להסתייעות המשטר הסורי באירן.

מדברי אובמה לא ברור האם כוונתו לשותפות המתמשכת בין דמשק וטהרן, או שמא מדובר במידע שטרם פורסם על סיוע אירני בדיכוי ההפגנות. בכל מקרה, בממשל אובמה מוטרדים מהאפשרות שאירן מנצלת את רעידת האדמה הפוליטית הפוקדת את המזרח התיכון לקידום אינטרסים שעלולים לפגוע בארצות הברית ובבעלות בריתה באזור.

הצהרת אובמה התקבלה בסיפוק בישראל, שעוקבת בדריכות אחר המשבר בסוריה. עם זאת, וושינגטון וירושלים אינן רואות עין בעין את התמונה הכוללת של ההתפתחויות במזרח התיכון, ובעיקר את הצעדים הנדרשים מישראל לקידום תהליך מדיני עם הפלסטינים. בישראל גורסים שאין לכרוך בין הזעזועים הפוליטיים הפוקדים משטרים ערביים ובין התהליך המדיני. הממשל האמריקני ובני בריתו הערבים מחזיקים בדעה הפוכה, ולפיה החייאת התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים הינה צו השעה.

עמדת הקהילה הבינלאומית והסיקור התקשורתי מהווים גורם משמעותי במשבר המתגלגל בסוריה, אך את עתידו של המשטר יחרצו שני גורמים: המשך ההתקוממות האזרחית והעמדה שיינקטו מוקדי כוח מתוך הממסד השלטוני הסורי. בעיני מחנה המפגינים, הגרגרים בשעון החול של המשטר הולכים ואוזלים מהר יותר ככל שזה משתמש בכוח ברוטאלי. בימים האחרונים התפטרו שני חברי פרלמנט והמופתי של דרעא, העיר שהניפה ראשונה את נס ההתקוממות. אפשר שאנו עדים לביטויים ראשונים של התפוררות המשטר מבפנים. לכל ברור, שלעמדת הפיקוד הבכיר של הצבא תהייה השפעה קריטית ועמדתם יכולה להכריע את גורלו של המשטר הנוכחי.

הכותב הוא יו"ר מרכז חיים הרצוג לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת בן-גוריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully