וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שניים מי יודע? בחוץ לארץ חוגגים פסח כפול

מוטי לוי

24.4.2011 / 16:07

ליל הסדר עשוי להיות אירוע משפחתי טראומתי, אבל בגולה לא עושים שום הנחות: במסגרת "יום טוב שני של גלויות", חוגגים יהודי התפוצות את חג הפסח פעמיים. למה הם עושים את זה?

דמיינו לעצמכם מצב בו אחרי החוויה הטראומתית של ליל הסדר, בה הייתם צריכים להסב סביב שולחן אחד עם כל אותם אנשים שביום רגיל לא הייתם אומרים להם שלום, רק בגלל שמישהו החליט שאתם שייכים לאותה המשפחה, היה חולף יום, והיה עליכם להתכנס עמם שוב. ומה אם החוויה הייתה חוזרת על עצמה גם בחג השני? נשמע מפחיד? ובכן, כך חוגגים פסח בחו"ל.

בלילה שאחרי לליל הסדר, בזמן שהזיכרון שלכם כבר הדחיק את החוויה הקשה והייתם עסוקים בבילויי החג, התכנסו להם מיליוני יהודים בגולה לסיבוב נוסף של ארבע כוסות וחד גדיא. ואם כל זה לא מספיק, הרי שגם את החג השני שחל היום, בגולה יחגגו במשך יומיים.

לא מדובר במאזוכיזם, או, מנגד, בתוצר של חיבה מיוחדת לחוויות החג. קוראים לזה "יום טוב שני של גלויות". לפי ההלכה, כל חג, הנחוג בישראל במשך יום אחד בלבד, מוכפל בחו"ל ליומיים. הרקע להלכה הוא היסטורי: בתקופת בית המקדש, כל חג היה נקבע בהתאם לקביעת המועד של ראש החודש על ידי הסנהדרין בירושלים. הסנהדרין היו שולחים שליחים מעיר המקדש לכל הקהילות בישראל ומחוצה לה בכדי להודיע להם על קביעת ראש החודש, בכדי שיידעו מתי לחגוג את החג. בקהילות הנמצאות מחוץ לישראל, בהן היה חשש שהשליחים יגיעו באיחור, לאחר החג, קבעו החכמים שיש לחוג את החג במשך יומיים, בגלל הספק.

"חלק מהטעמים להלכה סמויים"

באשר לשאלה מדוע כיום, לאחר קביעת הלוח העברי, כשאין ספק באשר ליום בו צריך לקיים את החג, לא מבטלים את החגיגה הכפולה, מסביר הרב שלמה אבינר, רב היישוב בית אל וראש ישיבת עטרת ירושלים, כי "אין לנו לבטל את מנהג אבותינו, משום שעל פי ההלכה מנהג איננו מתבטל גם אם הסיבה שבגינה הוא נהוג התבטלה".

ההסבר לקביעה ההלכתית, מבאר הרב אבינר, מתחלק לשניים. החלק הראשון נוגע ליציבותה של ההלכה. ביטולם של מנהגים שונים כתוצאה מכך שהסיבה לקיומם כבר איננה קיימת תוביל למצב של מורכבות, וזאת בזמן שעל ההלכה להיות ברורה ופשוטה. החלק השני, נוגע לשאלה מהן סיבותיו של קיום המנהג. לדברי אבינר, כאשר החליטו חכמים על קיומם של מנהגים, היו טעמים שונים להחלטתם, חלקם גלויים וחלקם סמויים.

לרב אבינר גם הצעה מעשית למי שסובל מקיום החג במשך יומיים בתפוצות. "כשהרב קוק ביקר באמריקה, התלוננו בפניו יהודים מקומיים על כך שקיום החג במשך יומיים מקשה עליהם מאוד, בעיקר בגלל שעליהם לסגור את עסקיהם למשך יומיים שלמים ולספוג בשל כך הפסדים", מספר הרב אבינר. "אותם יהודים ביקשו מהרב קוק פתרון, כיצד יהיה ניתן לבטל בדרך כלשהי את החג השני", תשובתו של הרב קוק, לדברי אבינר, נותרה עד היום הפתרון הטוב ביותר לבעיה: "הרב קוק השיב להם כי הפתרון הטוב ביותר הוא לעלות לארץ ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully