וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית לחודש מאי נותרה ללא שינוי ברמה של 3%

ואדים סבידרסקי

24.4.2011 / 14:10

בנק ישראל: "הריבית תעלה ל-4.4% בעוד שנה"; בנק ישראל בוחן הפעלת צעדים נוספים בתחום האשראי לדיור כבר בזמן הקרוב

בנק ישראל הותיר את הריבית במשק לחודש מאי ללא שינוי ברמה של 3%. זאת לאחר 3 העלאות רצופות בחודשים הקודמים. ביום העסקים שלפני החלטת הריבית, הכלכלנים שהשתתפו בסקר של ספקית המידע הפיננסי בלומברג היו חלוקים בדעתם. חלקם סברו כי תהיה העלאת ריבית רביעית ברצף - לרמה של 3.25% - ואחרים חשבו כי הריבית תישאר על כנה.

אחד הגורמים להחלטת הנגיד הוא מדד המחירים לצרכן לחודש מארס אשר עלה ב-0.2%. תוצאת המדד אמנם נמוכה מתחזית הכלכלנים, אשר ציפו לעלייה של 0.3%, אך עדיין מעידה על התגברות האינפלציה במשק. מתחילת 2011 עלה המדד ב-0.7% וב-12 החודשים האחרונים עלה המדד הכללי ב-4.3% - גבוה מעל היעד הממשלתי לאינפלציה שנתית מקסימלית של 3% בלבד.

בבנק ישראל מסבירים כי הציפיות לאינפלציה לשנה הנמדדות משוק ההון ירדו בחודש אפריל לממוצע של 3.1%. זאת, בין היתר, על רקע העלאתה של ריבית בנק ישראל בחודש הקודם ב-0.5%. "נראה כי גם הציפיות לאינפלציה לטווחים הבינוני והארוך הושפעו מהעלאת הריבית בחודש הקודם; אלה ירדו החודש, כך שמרבית העקום נמצא כעת בתחום יעד האינפלציה", מציינים בבנק ישראל.

הריבית תעלה ל-4.4% בתוך שנה

הערכת חטיבת המחקר של בנק ישראל, שעודכנה החודש, היא כי האינפלציה במהלך 2011 תהיה מעל הגבול העליון של היעד ותגיע לגבולו העליון של טווח היעד, כלומר 3%, לקראת אמצע 2012, תוך העלאה הדרגתית של הריבית עד לכ-4.4% בעוד שנה.

כמו כן, החודש עידכנה חטיבת המחקר את תחזית הצמיחה של התוצר לשנת 2011 לרמה של 4.5%, לעומת 3.8% בתחזית הקודמת, ושיעור האבטלה צפוי לעמוד בממוצע על 6.1%.

הגורמים העיקריים אשר השפיעו על שינוי התחזית לפעילות הריאלית והאינפלציה בישראל היו ההתרחשויות בכלכלה העולמית, ובכללן - העלייה של מחירי הסחורות והנפט, ההתפתחויות בשוק הדיור, סיכונים גיאו-פוליטיים והתגברות אפשרית של לחצי שכר במגזר הציבורי.

מצד שני, האצה בגידול הסחר העולמי עשויה לתרום לעלייה בהיקפי היצוא, וייסוף השקל בתקופה האחרונה עשוי לסייע בהחזרת האינפלציה לתחום היעד מוקדם יותר, מה שעשוי למתן את קצב העלאות הריבית.

בבנק חוזרים על ההודעה מהחודשים האחרונים לפיה ההחלטה להותיר את הריבית לחודש מאי ברמה של 3% עקבית עם התהליך ההדרגתי של החזרת הריבית לרמה "נורמלית", שנועד לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד ולתמוך בהמשך ההתאוששות בפעילות המשק, תוך שמירה על היציבות הפיננסית.

קצב עליית הריבית אינו קבוע, אלא תלוי בסביבת האינפלציה, הצמיחה במשק הישראלי והעולמי, המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתחשב בהתפתחות שערי החליפין של השקל. ברמת הריבית הנוכחית, ממשיכה המדיניות המוניטרית להיות מרחיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully