וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרנד החדש בגולן: תיירות בכפרים דרוזיים

עידן אבני

23.4.2011 / 0:10

בשנים האחרונות מתחילים תושבי הכפרים הדרוזים ברמת הגולן לגלות את הפוטנציאל התיירותי הטמון בכפריהם. בין האטרקציות: מסעדות, טיולי שטח, סיורים מודרכים, צימרים וכמובן - לבנה

מי מאיתנו לא עבר במגד'ל שמס, בעיקר בדרך לחרמון, עצר לרגע, הסתכל, ואכל פיתה דרוזית עם לבנה. אבל בתקופה האחרונה גם הדרוזים בכפרי הגולן הבינו שכמו אצל שכניהם היהודים, התיירות הצפונית היא מנוף כלכלי. בשנתיים האחרונות מוקמים עסקי התיירות כמו פטריות אחרי הגשם: שני מלונות בוטיק, צימרים ומסעדות כבר פועלים והיד עוד נטויה.

משרד התיירות השקיע בשנה האחרונה מיליון וחצי שקלים רק בפיתוח נחל היאפורי. כעת מתכננים במשרד להשקיע מיליונים נספים בכפרים הדרוזים בצפון. "הכול התחיל לפני שנתיים, בשיחת חברים. עם חברי הדרוזים, הם שאלו מה לעשות עם פרויקטים של תיירות. פנינו למועצה וקיבלנו שיתוף פעולה גדול", מספר הפרוייקטור של כפרי הדרוזים בגולן, ישראל אשד, איש תיירות ותיק מהגולן. אשד סיפר כי "יש כאלו שכבר מארחים ציירים באירוח כפרי בבתים ואפילו מכינים אוכל לקבוצות. הכול קורה מאוד מהר. מי שמסתובב ברחוב הראשי של מגד'ל יכול לחשוב שהוא בשנקין".

המחירים בכפרים נמוכים יותר מהמחירים במגזר היהודי. בכפר פועלים שני מלונות בוטיק בכל אחד מהם 12 חדרים, נרקיס וגאסי וילג'. המחירים ללילה נעים בין 400 ל-750 שקלים. התושבים דורשים לפתוח עוד צימרים ואשד מנסה בימים אלו לקדם את הנושא. "זה קשה מבחינת תוכניות מתאר. התושבים רוצים לבנות את חלקם בתוך הכפר או בשטחים מחוצה לו", אומר אשד.

בשבוע שעבר הגשים נאזי סראילאדין, תושב מג'דל שמס בעל שנים של ניסיון במסעדנות במגזר היהודי בגליל העליון, את החלום: בפתיחה חגיגית, חנך סראילאדין את מסעדת "ניסן". "אני לא מתכוון למכור שווארמה ופלאפל. אפילו בקלאוות לא יהיו", אמר סראילאדין. התיירים שעוצרים את סראילאדין מפתיעים אותו כל מפעם מחדש. "אין לי מבטא. ושואלים אותי מאיפה אני יודע עברית, איך למדנו לדבר כל כך טוב. אני מסביר להם שאנחנו גדלים ועובדים איתכם", מספר סראילאדין. "לפני שהתחלתי לשפץ את המסעדה, לקחתי עט ונייר, ישבתי במשך שבוע וספרתי את כמות המכוניות. זה היה לפני תקופת השלג. אחרי שבוע יצאתי לדרך. אני יודע שאני אצליח, אבל ברור שאני מפחד. אני מאמין בעצמי. בינתיים המלונות שולחים לי תיירים ויש תגובות חיוביות".

לא רק אוכל ולינה

סראילאדין מעסיק במסעדתו מלצריות מקומיות. כשהוא שומע את התגובות של התיירים לגבי הבנות, הוא צוחק: "הם שואלים איך החברה מקבלת את זה שבנות עובדות. החברה מאוד השתנתה, המון. אנחנו שומרים על הדעה של ההורים, אני למשל לא אכניס אלכוהול למסעדה בגלל החברה וההורים".

אחרי האוכל והלינה הכינו בכפר גם אטרקציות לתיירים. מורי הדרך הדרוזים מעבירים סיורים מודרכים בסמטאות הכפר ובסביבתו. ההדרכה כמובן בעברית. בכפרים מתכננים כי חנויות מוזיקה, נפח מקומי וסדנה ליצור כלי קרמיקה, יספקו אטרקציות לתיירים. בתי קפה כבר נפרשו במקומות הצופים לחרמון או לגולן כמו גם חברות המארגנות טיולי באגי שטח. מעל לכל, עדיין יהיה אפשר למצוא דוכנים רבים של פיתה דרוזית וגם כנאפה מתוקה בשפע.

מאיר הלוי מפתח תקווה הגיע עם משפחתו לכפר לכבוד חג הפסח, "זו הפעם השנייה שאנחנו פה. הגענו בגלל המלצה של חברים. בהתחלה שאלנו אותם: מה יש לעשות, לצאת לכפר ערבי? אבל אז הבנתי שבדרך כלל אנחנו טסים לחו"ל לפגוש תרבויות אחרות ויש לי אחת כזו בארץ אז למה אני לא מנסה. הם מארחים מאוד יפה ודואגים לנו ואני מרגיש ממש בטוח פה. גם המחירים די זולים והאווירה טובה. הגענו לשלושה ימים ואנחנו נהנים מכל רגע".

למרות הרוח האופטימית בכפרים מספר אסעד חאטר, מורה דרך בכפר מג'דל שאמס כי "מרגישים שיש ירידה בהזמנות. אני עוסק בנושא חמש שנים. יש ירידה בהזמנות בכל הצפון. החגים הם לא קנה מידה". לדבריו, "אין הרבה תפוסה והזמנות. הפיתוח לא מספיק - לא עושים את זה בצורה מתוכננת מראש או בדיקה קולקטיבית מה לעשות ומה לא. אם לא נעשה אטרקציות אז נהיה מוגבלים. צריך יותר שיקול דעת מקצועי ורציני, כרגע הרוב זה יוזמות אישיות. אחד רואה שהשכן הצליח אז הוא מנסה גם אבל אי אפשר להמשיך בגישה הזו צריך להתאגד".

עדכון ראשון: 21:10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully