פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      המכה ה-11: כיצד להימנע מתופעות הלוואי של המצות

      הערב נפרד מהלחם ונסתפק במצות, שאכילתן מלווה לא פעם בכאבי בטן, צרבת והשמנה. מה עדיף לאכול, ממה להימנע וכיצד לנסות ולצמצם את הקלוריות? המדריך השלם לסועד

      חג האביב מביא עימו מפגש משפחתי, סעודת חג וגם חופשה, אולם עבור חלק נכבד מהאוכלוסייה החג מסתיים באקורד צורם מעט עקב הצרבת, כאבי הבטן וכן התווספותן של קלוריות חדשות, בעקבות שבוע של אכילת מצות.

      "האוכל בפסח מורכב חלקו מתחליפים למוצרי חמץ ולכן הוא פעמים רבות שמן יותר מהאוכל הרגיל שלנו", מסביר מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה של המרכזי הרפואי "הלל יפה", פרופ' צבי פיירמן. "בנוסף, לרוב ישנן כמויות גדולות יותר של אוכל במהלך החג. ההמלצה העיקרית היא שלא להגזים באכילה על מנת להימנע מתחושות אלו".

      "למרות שהדבר מעולם לא נבדק באופן מדעי, ללא ספק אנו יכולים להצביע כי ישנו קשר בין תופעת העצירות לאכילת המצות. לעניות דעתי, הדבר טמון בעיקר בכמות שאנו אוכלים ולאו דווקא בהרכב התזונתי", הוסיף פרופ' פיירמן. "לרוב, אנשים אינם מסתפקים במצה או שתיים, ואף נוטים לשלב את אכילתה עם ממרחים משמינים (חמאה ושוקולד) או לבשל אותה עם שומנים על מנת לרככה (מצה מטוגנת למשל). השילוב הזה הוא הבעייתי למערכת העיכול והוא שיוצר את העצירות וכאבי הבטן".

      "מומלץ להגביל את אכילת המצות, וכן לשלב אכילה של מאכלים המכילים סיבים כגון פירות וירקות ובכך להקל מעט על הבטן בזמן החג", המליץ פרופ' פיירמן. "גם שתייה מרובה של מים, תסייע לפעולת העיכול".

      ומה לגבי הקלוריות? מנהלת שירותי הדיאטה של המרכז הרפואי "הלל יפה", שרה שטרן-קטיעי, ממליצה לבדוק אפשרות להחלפת מטעמים מסוימים באחרים בעלי ערך קלורי נמוך יותר במהלך ליל הסדר והחג עצמו. "אפשר להגביל את כמות שתיית היין או להמיר אותה במיץ ענבים וכך לחסוך בקלוריות. את המצות הרגילות אפשר להמיר במצות קלות שחוסכות חצי מערכם הקלורי המקורי". לגבי הקינוח, ממליצה שטרן-קטיעי לוותר על העוגה החגיגית ולשתות כוס תה צמחים עם שתי עוגיות בוטנים, ובכך לחסוך כ- 300 קלוריות.