וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך השבנו לפלסטיני את אדמתו

הרב יחיאל גריינימן

17.4.2011 / 19:50

אירוע יוצא דופן אירע השבוע בגדה. שדה שנגזל מבעליו הפלסטיני בכוח הזרוע, הושב אליו. הרב יחיאל גריינימן חושב כי במקרה זה יש סוף סוף עשיית צדק וכבוד למערכת השיפוטית

לפני ימים אחדים, פינה הצבא השתלטות חקלאית של מתנחל מסוסיא מאדמות פרטיות של פלסטיני. ההשתלטות החלה לפני כארבע שנים. במהלכן מנעו חיילי צה"ל באופן קבוע את גישתו של בעל האדמות הפלסטיני לאדמתו. בעקבות מניעה זו, הפולש נהנה מיבול ענבים ומפרנסה והכל בחסות הצבא ומשטרת מרחב חברון. למרות שבעלי האדמה דיווחו על הפלישה למשטרה ולצבא מיד עם תחילתה, איש לא עצר אותה בזמן.

לכן, נאלצו שתי ערכאות משפטיות להתערב בעניין בטרם יעשה הצבא את עבודתו - לשמור על הסדר הציבורי, על הרכוש ועל זכויותיהם של תושבי המקום. דרך אגב, הפינוי לווה בפעולות "תג מחיר" של זריקת אבנים מצד מתנחלים על פלסטיניים תושבי האזור ואיש לא נעצר.

ארגון "שומרי משפט: רבנים למען זכויות האדם" הצליח באמצעות פנייה משפטית, בשם בעלי האדמות הפלסטינים החיים בדרום הר חברון, לשנות באופן נדיר את סופו של סיפור עצוב זה, שרבים כמותו מסתיימים בניצחון המשתלטים. שמחנו על כך שבסופו של יום הצבא מילא את חובתו בשמירה על זכויות הפלסטיני בקרקע החקלאית. זהו הישג גדול לחקלאי האזור ולתושביו. אני מקווה כי הצבא ימשיך במגמה זו גם ביחס לפלישות אחרות בגדה.

מעוות לא יוכל לתקון

חשוב להדגיש כי בניגוד לפלישות בתוך שטחי מדינת ישראל, הפולש לא הועמד לדין פלילי על מעשיו. מבחינה יהודית מדובר במקרה קלאסי של כבשת הרש. בעלי הקרקעות באזור מתגוררים במערות ובאוהלים, ומתפרנסים בעיקר מתוצרת אדמותיהם ומצאנם וזאת, במציאות סבוכה של ממשל צבאי. גזילת קרקע, בחסות הגורמים שאמונים על אכיפת החוק באזור, מקשה מאוד על יכולתם לשרוד על אדמותיהם. הפגם המוסרי מובהק. ואין להצדיקו על פי המסורת היהודית, אף לא בטענה של ביטחון המדינה.

יש כאן גם מידה של "מעוות לא יוכל לתקון". שנים של העדר פרנסה ועגמת הנפש הגדולה שבלראות גזלן מעבד את אדמתך מול עיניך באין מפריע, זועק לשמיים. רצוי שהעבריין, שביצע אותה פלישה, יבוא על ענשו על שעולל לשכנו, ואף יפצה את אותו חקלאי על הנזק שנגרם לו. זוהי הגישה היהודית, כי לכל הדעות, על פי ההלכה, גזל גוי אסור ואף רואים בו חילול השם גדול.

הוראת התורה כי נהיה לברכה לעמים ומקור השראה רוחני-מוסרי, במובן של אור לגויים, אפשרית רק על ידי פעילות צודקת והוגנת כמו זו שנעשתה במקרה זה - החזרת השדה לבעליו. מעשה הדין של בית המשפט וביצועו על ידי צה"ל במקרה זה יש בו סוף סוף עשיית צדק והוספת כבוד למערכת השיפוטית והביצועית שלנו.

הכותב הינו הינו מנהל מחלקת שטחים ב"שומרי משפט: רבנים למען זכויות אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully