וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בי"ס לשוטרים מתחילים: לומדים להילחם בפשע

עידן אבני

16.4.2011 / 19:53

תלמידי מגמת המשטרה של פנימיית ניר העמק ניגשים לבגרות בלימודי משטרה ובקרימנולוגיה, אבל במקביל הם גם מתרגלים קרב מגע, ירי בנשק ואפילו לומדים איך לכתוב דו"ח

כשהיינו קטנים אמא איימה עלינו שאם לא נאכל יבוא שוטר, לתלמידים במגמת המשטרה בפנימיית ניר העמק המשפט הזה לא נשמע מאיים, להיפך, חלום חייהם הוא ללבוש את המדים הכחולים ולתפוס את הרעים.

כמו בפנימיות צבאיות, גם בפנימייה זו המשמעת היא חלק מתכנית הלימודים. מידי בוקר קמים התלמידים בשש, עוברים מסדר בוקר, עומדים דום מול דגל מורם ומתחילים יום ארוך של לימודים.

וחטנג קג'איה, בן 18, עלה לפני שלוש שנים מגרוזיה והחליט שיחידת המסתערבים של מג"ב היא המקום אליו הוא שואף להגיע: "משמעת לא מפריעה לי. אני גדלתי בבית עם הרבה משמעת", סיפר בעברית שלמד בפנימייה. אביו של וחטנג לא עלה לישראל ואימו נפטרה לאחר שעלו. חודשיים אחרי שהוא נחת בארץ כבר החל את לימודיו. לדבריו, הפנימייה היא הבית שלו, "לפעמים אנשים אומרים לי שמשטרה זה מלשינים, אבל אני יודע שבלי משטרה אי אפשר. ברוסית אומרים: כל אחד יכול להיות נשיא, אבל משטרה תמיד צריך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מידי בוקר קמים התלמידים בשש ועוברים מסדר בוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הפנימייה הרגיעה אותי"

מלבד לימודי הבגרות הרגילים, נבחנים התלמידים גם בחמש יחידות לימוד סוציולוגיה וקרימינולוגיה ולימודי משטרה בהיקף דומה. בנוסף, החניכים בפנימייה לומדים את תפקידיו של השוטר, כיצד להתנהג לאזרחים וגם את דרגות הקצונה. בני הנוער מתרגלים משימות שוטרות שונות החל מהפשוטות כמו רישום דו"ח ועד התנהגות של חוקר עם עצור, קרב מגע, ואף רכיבה על סוסים במסגרת יחידת הפרשים. התלמידים לובשים מדים ומתנדבים מידי שבוע במשטרה.

רפ"ק טירן גורני הוא זה שמפקד על הנערים, הוא מספר כי הצוות במקום מאמין ביכולותיהם של בני הנוער אשר מגיעים למגמה, "מדובר בילדים שחלקם הגיעו ממשפחות קשות שהגורל נתן להם להגיע לפה ואנחנו לא מוותרים על אף אחד". אחד התלמידים סיפר כי אם לא היה בפנימייה הוא כנראה היה מתבטל בבית ו"לא עושה עם עצמי כלום, לא בגרות ולא שתיים עשרה שנות לימוד. החבר'ה שלי מסתובבים ברחובות ומחפשים לעשות בלאגן. גם אני הסתובבתי איתם והיינו עושים שטויות, אבל הפנימייה הזו הרגיעה אותי והפכה אותי לבן אדם. אחרת אני לא יודע לאן הייתי מגיע".

תלמידים בפנימיית ניר העמק בשיתוף המשטרה לומדים להיות שוטרים, אפריל 2011. בכר שינאווי
התלמידים מתרגלים משימות שונות מכתיבת דו"ח ועד קרב מגע ורכיבה על סוסים/בכר שינאווי

חולמים להיות ביס"מ

התלמידים במגמה מתנסים גם באקשן שהוא מנת חלקם של שוטרים אמיתיים, הם לומדים לירות בנשק ומקבלים היתר לנשיאת נשק, לא מפתיע אם כך, שרבים מן התלמידים שואפים להצטרף ליחידותיהם המובחרות של המשטרה. ספיר שמואלי, תלמיד כיתה י"א, מספר כי החלום שלו הוא להיות יס"מניק, "דוד שלי משרת שם והוא תמיד מספר חוויות, זה דברים שחלמתי לעשות אותם. אנחנו מסתובבים בעפולה פעם בשבוע עם שוטר, ווסט משטרתי ונשק, קוראים לנו בקשר לבדוק מכוניות חשודות. לפני חודש היה רצח וזה היה ביום התנדבות, אז היה אקשן".

יש גם כאלה שעדיין לא החליטו אם עתידם במשטרה אבל נהנים מהלימודים במגמה, כזאת היא שיר אור, תלמידת י"א, שמספרת גם על היתרונות הלימודיים שבמסלול. "זה מסלול עם בגרות מלאה. אנחנו לומדים הרבה קרימינולוגיה וסוציולוגיה שזה מאוד מעניין. מחזיקים אותנו שנלמד, עוזרים לנו בשיעורים פרטיים ובמבחנים ובעבודות. אני יודעת שאחת עזבה בגלל הנוקשות ועכשיו היא רוצה לחזור כי היא הבינה שרק בזכות המגמה היא תעשה בגרות", אמרה שיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו מסתובבים פעם בשבוע עם שוטר, ווסט משטרתי ונשק, אז יש אקשן". תלמידי מגמת המשטרה בשיעור קרב מגע/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לגרום לילדים להעריך את המשטרה"

לפי רפ"ק גורני חלק מהתלמידים מתגייסים בסיום הלימודים ליחידת שח"מ (שוטרים בשירות חובה) והמחזור הראשון אפילו התגייס לצה"ל. הוא מספר כי המטרה היא "לגרום לילדים להיחשף למערכת אכיפת החוק, לגרום להם להעריך אותה. אנחנו מאמינים שיחד עם העניין שבלמידה של המערכת אנחנו גורמים לאנשים לשאוף להגיע אליה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו גורמים לאנשים לשאוף להגיע למערכת אכיפת החוק". תלמידי המגמה ומפקדם/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully