וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרץ מול הרצוג: כן, יש שד עדתי

עוזי ברעם

14.4.2011 / 7:43

אני מודע לכך, מתוך ניסיון חיים, שבשיחות סגורות עם דיפלומטים זרים אתה נותן לא אחת דרור ללשונך, שהרי אתה משוכנע שאין עקבות לדבריך. אבל כשהאמירות החריפות של יצחק הרצוג על מוצאו המרוקאי של עמיר פרץ יצאו לרשות הרבים, אין להן שום חסינות. ממש כמו ראיון לעיתון, לתחנת רדיו או לערוץ טלוויזיה.

אני סייעתי בשעתו לעמיר פרץ להיות יו"ר מפלגת העבודה. האמנתי שלאיש יש תכונות של מנהיג אותנטי שמסוגל להיות "שובר שוויון". במערכה הפעם איני נוקט עמדה פומבית, כי אני רוצה להתמסר לבניית תנועת שמאל-מרכז שמפלגת העבודה תהיה במרכזה. לכן אני מבכר לעשות זאת מעמדת אי מעורבות ישירה בהתמודדות במפלגת העבודה.

אבל בעת התמודדותו של פרץ על ראשות מפלגת העבודה הייתי, כאמור, מעורב. אז לא עלה הנושא העדתי בפומבי, אבל הוא כן היה שם. דבריו של הרצוג חושפים הלך רוח קיים - איש כמו עמיר פרץ "לא מתאים" לנוף האלקטורלי של בוחרי מפלגת העבודה. ואמנם לתחזית זו היתה הלימה במציאות.

ספג כוויות ציבוריות רבות

שמעון פרס, המנהיג הוותיק, ביכר את מפלגת קדימה על פני יורשו במפלגת העבודה והיה קטליזטור לזליגת בוחרים מהעבודה לכיוונים אחרים. פרץ הלך לקושש קולות במקומות אחרים והביא למפלגת העבודה פנים חדשות ושונות. 19 המנדטים שהביא אז למפלגת העבודה ראויים להערכה מרובה, בעיקר על רקע כישלונו של אהוד ברק בבחירות האחרונות. אבל גם אז רבים מהפורשים מהמפלגה ראו את עמיר פרץ באור הדברים שמיוחסים להרצוג. גם בנימין בן-אליעזר נפגע לא אחת מתמיכה מועטה "בשמורות טבע אשכנזיות".

הרצוג הוא בן למשפחה מפוארת שמעולם לא דבק בה זיז של אפליה. על רקע זה בולטת התבטאותו "החשאית" והמתריסה כל כך.

יש ויכוח לגיטימי על בחירתו של עמיר פרץ להחזיק בתיק הביטחון בממשלת אולמרט. זה לגיטימי. יש פנים לכאן ולכאן. אבל אין להמעיט בכוויות הציבוריות שספג, ואין להתעלם מכך שהן קשורות למוצאו. הדברים שפורסמו על ידי ויקיליקס נאמרו על ידי הרצוג לפני הוויכוח לגבי תפקודו של פרץ כשר ביטחון, ולכן חמורים.

פרץ הוא תוצר העיר שדרות. הוא עמד בראשה בהצלחה מרובה. הוא עבר להנהיג את הסתדרות העובדים וידע מאבקים מרובים ועדיין נתפס כ"בלתי מנוסה". אבל אפילו אם הוא היה מקבל את הכשר הניסיון, זה היה ממעיט רק בטיפה את הגלולה, שהרי לא יכול היה למחוק מהביוגרפיה את מוצאו העדתי.

לא האמנתי שיבוא יום ואצטרך להגיב על תופעות כאלו בתוך מפלגת העבודה, אבל זו האמת העצובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully