וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל כשלים תקציביים: מיזם ההזנה הלאומי תקוע

13.4.2011 / 7:03

ימים לפני ליל הסדר, רק עשירית מהמזון שניתן לחלק לנזקקים, אכן יגיע אליהם - וזאת בשל היעדר תקצוב לעמותות "לקט" ו"לתת". במשרדי הרווחה והאוצר טוענים: לא הבטחנו כסף "מהיום למחר"

למרות הרצון הטוב והפעילות המאומצת – פחות משבוע לפני החג, כשלים בתקצוב העמותות האחראיות על חלוקת המזון לפסח מביאים לכך שהמיזם הלאומי לביטחון תזונתי תקוע, ורק עשירית מהמזון שיכולים הנזקקים לקבל, אכן תגיע לידיהם. עמותות "לקט" ו"לתת", אשר זכו במכרז לחלוקת המזון במסגרת המיזם הממשלתי "התכנית לביטחון תזונתי", הופתעו לגלות כי חלוקת המזון אינה מתוקצבת במשרד הרווחה, ולכן גם בפסח הזה, נטל החלוקה מוטל על מאות העמותות העצמאיות הפועלות בישראל. בשל כך, על אף ששווי המזון הניתן לחלוקה שנתית בישראל מוערך על ידי גורמי מקצוע בכמיליארד שקלים, בפועל מחולק מזון בשווי עשירית בלבד מהסכום.

בשל העובדה שעיקר תחום חלוקת המזון לנזקקים מתבצע על ידי עמותות, ללא תיאום מוקדם, פיקוח או שיתוף פעולה ביניהן למשרד הרווחה, הכריזו לפני מספר שנים במשרד הרווחה על המיזם המבטיח. ואכן, באוגוסט 2008 נחתם הסכם בין משרד הרווחה לאוצר, שקבע כי 22.5 מיליון שקלים יועברו למשרד הרווחה לשם הפעלת המיזם. אלא שהמסגרת התקציבית של ההסכם לא כללה את חלוקת המזון, אלא רק את הסדרת מעטפת התכנית ואת הקמת בסיס הנתונים של המשפחות הנזקקות בישראל. בפברואר האחרון פורסמו שמות שתי העמותות שזכו במכרז החלוקה, אך למשרד הרווחה, כאמור, לא הועבר תקצוב לנושא על ידי משרד האוצר.

במשרדי הרווחה והאוצר לא מתרגשים, ואומרים כי התכנית נועדה להבשיל רק בשנה הבאה – כפי שלהערכתם אכן יקרה. גורם בכיר במשרד הרווחה, שהיה מעורב במו"מ מול האוצר, הסביר כי "משרד הרווחה תמיד העביר כסף לעמותות העוסקות בחלוקת מזון בשיטה לא יעילה של 'שגר ושכח'. הדבר חייב הקמת בסיס נתונים של המשפחות הנזקקות, עוד לפני הקמת ארגוני הגג לחלוקת המזון. אני מאמין שכבר בשנה הבאה נוכל להתחיל לחלק מזון על ידי שתי העמותות שזכו במכרז".

פרופ' יוסי תמיר, העומד בראש המיזם מטעם ארגון הג'וינט, טוען כי איש לא הבטיח לעמותות שזכו במכרז לחלוקת המזון "כסף מחר בבוקר". "אחרי חג הפסח הנוכחי אני סבור שנוכל לבוא עם הסכם מתוקצב", אמר תמיר, "הקרן לידידות הבטיחה להשוות כל סכום שיינתן לנושא על ידי האוצר, ואני מאמין שהתקציב השנתי הצפוי לחלוקה יעמוד 50 מיליון שקלים, כבר בשנה הבאה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "משרד האוצר ומשרד הרווחה הגיעו לסיכום תקציבי להפעלת תוכנית לביטחון תזונתי אשר תעסוק בדירוג עמותות מזון, תמיכה בנושאי הסדרה ומזון ותוכניות לליווי כלכלי-תעסוקתי. בהתאם לכך, התקציב שהוחלט לייעד לנושא ממלא באופן מלא את הדרישות התקציביות של משרד הרווחה להפעלת התוכנית ואת הפעולות שבכוונתם לבצע בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully