וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בצה"ל מעיכוב של שנתיים באספקת מטוסי החמקן

13.4.2011 / 0:04

מטוסי ה-F-35 החמקניים שרכשה ישראל אמורים לנחות בארץ ב-2016, אך ייצורם מתעכב. בינתיים שוקלים בצה"ל להשביח את מטוסי ה-F-16 המזדקנים כדי לא להישאר מאחור

בשל עיכובים משמעותיים הצפויים בקליטת מטוסי ה-F-35 החדישים בחיל האוויר, שוקלים בצה"ל להאריך את השימוש במטוסי הקרב הקיימים - ואף לרכוש מטוסים חלופיים מארה"ב כדי להחליף אותם.

בצה"ל ובמשרד הביטחון עוקבים בדריכות אחר פיתוח המטוס החמקן העתידי של חיל האוויר בחברת לוקהיד מרטין האמריקאית. עם זאת, עלה בימים האחרונים חשש כי ראשוני המטוסים, שאמורים לנחות בישראל ב-2016, לא יגיעו במועד.

למרות שפלטפורמת המטוס תהיה זמינה לטייסים שיוכלו להתאמן בהטסתו כבר ב-2016, ייתכן שהמטוס יוכרז בחיל האוויר כמבצעי רק שנתיים לאחר מכן, עת יותקנו בו מערכות נוספות, שכרגע פיתוחן מתעכב בארצות הברית.

בכירים במערכת הביטחון טוענים כי חיל האוויר לא יוכל להיוותר ללא מטוס חדיש עד 2018, שבה ייתכן כי יתעוררו מול צה"ל אתגרים חדשים באזור. לכן, בוחנים במערכת הביטחון אפשרות לשדרג ולהשביח מטוסי F-15 ו-F-16 מהדגמים הישנים יותר, שהיו עתידים לצאת משירות מבצעי, ולהשאירם בשירות פעיל. אפשרות נוספת שנבחנת היא לרכוש מטוסי F-15 משומשים מעודפי חיל האוויר האמריקאי, כדי "להשלים פערים" עד לקליטת מטוסי החמקן.

20 מטוסים ב-2.75 מיליארד דולר מכספי הסיוע

ההסכם לאספקת הטייסת הראשונה של מטוסי החמקן נחתם מול ארצות הברית לפני כשמונה חודשים. עלות העסקה, בה יועברו לישראל בשלב ראשון 20 מטוסים, מוערכת ב-2.75 מיליארד דולר, שימומנו מכספי הסיוע האמריקאים.

ה-F-35 מכונה מטוס מ"דור חמישי", ובמימונו ובפיתוחו השתתפו מדינות רבות. הוא מסוגל לשאת תחמושת ודלק רבים במיוחד, והוא בעל מערכת מכ"ם מתקדמת. יכולתו לשאת את התחמושת בתוך גוף המטוס היא מרכיב עיקרי בחתימת המכ"ם הנמוכה שלו. למטוס יש דגם המסוגל להמריא ולנחות אנכית, אולם הטייסת הראשונה שתסופק לחיל האוויר היא מהדגם הרגיל, שבו ביקשה ישראל להתקין מערכות לוחמה אלקטרונית וחימוש מתוצרתה.

לפניות לכתבנו - joshjosh@walla.com

(עדכון ראשון: 21:30, 12.04.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully