וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד חריג: נאסרה כניסת ישראלים לאזור בהר חברון

12.4.2011 / 17:12

אלוף פיקוד מרכז הוציא צו האוסר על כניסת ישראלים לשטח הסמוך להתנחלות סוסיא, על מנת לאפשר לפלסטינים שהתגוררו במקום לחזור לאדמותיהם. המתנחלים זועמים: "פרס למשפחת רוצחים"

בצעד חריג, הוצא צו שטח צבאי סגור על אזור בדרום הר חברון האוסר על כניסת ישראלים לשטח. את הצו הוציא אלוף פיקוד מרכז, אבי מזרחי, לפני כשבועיים, והוא חל על שטח של כ-250 דונמים באיזור ח'ירבת טוואמין הסמוך להתנחלות סוסיא, שם התגוררו עד תחילת האינתיפאדה השנייה חמולת מור שעאבין.

הפלסטינים התגוררו במערות במקום ועיבדו שטחים חקלאיים. במהלך שנת 2001 הם גורשו, לטענתם, מאותם שטחים על ידי צה"ל, בעקבות התנכלויות של מתנחלים תושבי האזור על רקע רצח של אחד מתושבי מהמקום, יאיר הר סיני. הפלסטינים טענו כי בינתיים, המתנחלים השתלטו על אדמותיהם.

כעת, הוציא האלוף מזרחי את הצו החריג האוסר בפועל על מתנחלים להיכנס לאזור. הצו הגיע לידי משפחת מור-שעאבין ביום חמישי האחרון, אולם לטענתם, המתנחלים במקום עדיין מונעים מהם לגשת לאדמותיהם.

"המתנחלים חרשו בינתיים את השטח ומנסים לגרש שוב את בעלי האדמות", סיפרה עו"ד קמר משרקי, המייצגת את הפלסטינים מטעם ארגון "משפט-רבנים לזכויות אדם". משרקי הוסיפה כי "כרגע הצו הוא רק על הנייר. לצערנו, על מנת שהמתנחלים יפסיקו להציק ולפגוע באנשים ואנשים יוכלו לשוב לאדמותיהם נדרש צו צבאי, אבל על הצבא לדאוג כי גם הצווים והסדר הציבורי ייאכפו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כרגע הצו הוא רק על הנייר". אזור ההתנחלות סוסיא/מערכת וואלה!, צילום מסך

"שטח פרטי בבעלות משפחות פלסטיניות"

הוצאת הצו נגד המתנחלים מביאה לזעם רב בקרב תושבי סוסיא והמאחזים הסמוכים. לטענתם, החזרת הפלסטינים לאזור תביא לרצח נוסף. "ממשפחת מור-שעאבין יצא הרוצח של יאיר הר סיני, וביום השני של השבעה הם לקחו את הרגליים וברחו מפה מבלי שאיש הגיע אליהם או הציק להם", אמר אופיר אבידן, תושב סוסיא.

"החמולה הזו מסוכנת", הוסיף אבידן, "וחלק מאנשיה הם אנשי חמאס שאני אישית אוימתי על ידם. יש פה סכסוך קרקעות ולא ייתכן שאלוף הפיקוד מחליט על דעת עצמו של מי הקרקע, זה תפקיד של בית משפט. הוצאת הצו בצורה חד-צדדית היא מעשה חמור שצריכה לקומם כל מי שאכפת לו מהחוק. לפלסטינים אין שום דרך להוכיח שהקרקע שלהם והטענה הזו היא חסרת יסוד. אני לא חושב שזה הפרס שצריך לתת למשפחת רוצחים".

מקרים שבהם מוצא צו שטח צבאי סגור לישראלים לטובת החזרת שטחים לפלסטינים נחשבים לחריגים מאוד והשימוש בצווי אלוף, שאינם בעלי תאריך תפוגה, נחשב למוגבל. לדברי עו"ד משרקי, מוכרים עוד שני צווים נוספים כאלה שהוצאו לשטחים נוספים בדרום הר חברון, ולשלושה שטחים באיזור עמק שילה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדברים כי "כוחות צה"ל אוכפים את הצו. ב-23 במרץ הוכרזו מקרקעין אלו על ידי מפקד פיקוד מרכז כשטח צבאי סגור אליו אסורה כניסת ישראלים, זאת בתום בחינה שנערכה, ממנה עלה כי מדובר בשטח פרטי המצוי בבעלות מספר משפחות פלסטיניות הגרות במרחב. בהתאם לכך, יש בכוונות גורמי צבא לאשר למשפחות שהוכיחו זיקה לקרקע לגשת למקרקעין ולבצע עיבוד חקלאי. צה"ל מחויב לשמירה על ביטחונם של תושבי האזור ועושה כמיטב יכולתו להגנת היישובים ותושביהם מפני כלל הסיכונים הביטחוניים הנשקפים להם בהתאם להערכות מצב שוטפות".

לפניות לכתבנו הצבאי - joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully