וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש: ישראל עומדת בחובות הדין הבינלאומי

גלעד גרוסמן ויהושע בריינר

10.4.2011 / 18:36

היועמ"ש, יהודה וינשטיין, העיד בוועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט לעזה, ואמר כי ישראל חוקרת תלונות על הפרת דיני מלחמה בהתאם לחוק הבינלאומי. "יש קושי בחקירת אירועים במהלך לחימה"

מנגנוני החקירה בישראל, ביחס לתלונות וטענות המועלות בדבר הפרות של דיני הלחימה, תואמים את חובותיה של המדינה בהתאם לכללי המשפט הבין-לאומי. כך אמר היום (ראשון) היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, בעדותו בפני ועדת טירקל, החוקרת את אירועי המשט לעזה. וינשטיין אמר בעדותו כי חקירות אירועים שהתרחשו במהלך לחימה מעמידות אתגרים שאינם פשוטים בפני חוקרי מצ"ח הממונים על החקירות. כך למשל, המקום בו התרחש האירוע הנחקר נמצא במקרים רבים בשטח עוין, יש קושי באיתור עדים מקומיים לאירוע ויש קושי של עדים בזכירת פרטים מדויקים.

היועץ הבהיר כי כאשר מתקבל מידע על פגיעה בדיני המלחמה נפתחת בדיקה, "ובמקום בו המידע שהועבר מתאר מעשים שלא יכולה להיות כל הצדקה להתרחשותם אף במסגרת לחימה, כגון – ביזה או התעללות בעצורים – תינתן הוראה מיידית לפתיחה בחקירת מצ"ח". עם זאת, כאשר מדובר באירוע שיכול להיות תוצאה של פעילות לחימה לגיטימית, תיפתח חקירה פלילית רק כאשר עיון ראשוני בנסיבות העניין יקים חשד להפרת הדין.

עוד אמר וינשטיין כי יש הבדל בין חקירת אירועים במהלך לחימה, לבין חקירת אירועים שמתרחשים במסגרת עימות מזוין קטן יחסית, כפי שקורה כיום בשטחים. בעימותים קטנים, לדבריו, ניתן לחקור תלונות רבות יותר. וינשטיין ציין את הודעת הפרקליט הצבאי הראשי מלפני מספר ימים, על שינוי מדיניות החקירה ביחס לאירועים המתחוללים באזור יהודה ושומרון, לפיה בכל מקרה בו נהרג אדם כתוצאה מפעילות צה"ל יביא הדבר לפתיחה מיידית של חקירת מצ"ח.

היועץ הוסיף שגם כנגד פוליטיקאים מועלות טענות בגין הפרות של דיני הלחימה. "מדינת ישראל, ובראשה הדרג המדיני, מחויבת לערכי מוסר ולמשפט הבין-לאומי. בשל כך, הדרג המדיני והצבאי הבכיר מסתייע, ככל שנדרש, בליווי משפטי שנועד להבטיח כי פעולות לחימה תבוצענה בהתאם לחוק", אמר. הוא הוסיף כי "במקרה שיש בסיס לחשד נגד הדרג האזרחי, היועץ מוסמך להורות על פתיחה בחקירה פלילית בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully