וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיפלומטים שבו מחוף השנהב: "ריח של מוות"

10.4.2011 / 16:55

"10 ימים היינו תחת אש כבדה", סיפר ממלא מקום השגריר, דניאל סעדה, שגם נפצע בזמן החילוץ בנגמ"ש, באבידג'אן המדממת. המלחמה לא מראה סימני סיום: נאמני הנשיא גבאגבו החלו במתקפת נגד

"יש דיפלומטים ג'ובניקים - ויש קצת יותר קרביים". כך מסכם דניאל סעדה, ממלא מקום שגריר ישראל בחוף השנהב, את שירותו במדינה, ממנה חולץ בסוף השבוע בעוד הקרבות במלחמת האזרחים המשתוללת בה הולכים וגוברים. "עשרה ימים היינו תחת אש כבדה", סיפר היום (ראשון) בשיחה עם וואלה! חדשות לאחר הנחיתה בנתב"ג. "עברנו חוויה לא נעימה בלשון המעטה".

סעדה ועוד שלושה מעובדי השגרירות, שהיו נצורים במשך ימים במעון השגריר, חולצו ממנו לבסוף תחת אש, בנגמ"ש של כוחות Libcorne הצרפתיים. סעדה אף הספיק להיפצע תוך כדי החילוץ. "פתחו באש מסיבית לעברנו, והחילוץ נערך בהמשך תנועה", הוא נזכר ברגעי האימה. "כשניסיתי לעלות על הנגמ"ש, נפלתי אחורה ונפצעתי בגב, פצעים קלים".

גופות הרוגים במלחמת האזרחים, אבידג'אן, חוף השנהב, 9 באפריל 2011. רויטרס
גופות מוטלות ברחובות אבידג'אן, היום/רויטרס

לדברי סעדה, רוב הישראלים שהיו באזורי הלחימה במדינה חולצו כבר והגיעו לישראל. כמה ישראלים בודדים נותרו במדינה, ולדבריו, הם "נמצאים במקומות בטוחים ומשרד החוץ נמצא בקשר שוטף עמם, במטרה להבטיח את שלומם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"מצ'טות וסכינים, גופות בתהליכי ריקבון"

גם היום נמשכת הלחימה במדינה השסועה, ואם בסוף השבוע שעבר נראה היה כי היא נמצאת על סף הכרעה, כשהמורדים ניצבו על מפתן הבונקר של הנשיא לורן גבאגבו, הרי שבימים האחרונים חל מהפך מסוים במאזן הכוחות, ונראה כי כעת מצויים נאמני גבאגבו בעיצומה של מתקפת נגד, בעוד כוחות המורדים בהנהגת הטוען לנשיאות, אלסנה אווטרה, נסוגו מאזורים בעיר שכבר כבשו. נאמני הנשיא אף ירו אמש על מלון "גולף" בעיר, בו משתכן אווטרה עצמו, שניצח בבחירות שנערכו בנובמבר האחרון אך גבאגבו סירב לפנות לו את כסאו, למרות מחאות האו"ם ורוב מדינות העולם.

שבויים מהכוחות הנאמנים לנשיא בידי המורדים, אבידג'אן, חוף השנהב, 9 באפריל 2011. רויטרס
חיילים של גבאגבו שנשבו בידי המורדים/רויטרס

בדרך למקום מבטחים, יכלו עובדי השגרירות לקלוט מעט מהזוועות שהתרחשו בעיר. "בעודי פצוע בנגמ"ש, הרחתי את ריח המוות בחוץ", נזכר סעדה. "זה אותו ריח שהרחתי לפני שנה כשהייתי במשלחת החילוץ להאיטי, ריח של גופות נרקבות".

בהיותו פצוע, העביר סעדה את הנסיעה בלי להתבונן מהחלון, אך אלו שהיו עמו ראו את ערמות הגופות בעיניהם. "המראות לא היו קלים", סיפר אלעד רצון, קונסול ישראל בעיר. "אמצעי הלחימה שלהם מאוד ברוטליים, הם משתמשים במצ'טות, באלות ובסכינים, וצמיגים בוערים מסמנים את הגבול בין המחנות היריבים. ראינו ריכוזי אוכלוסיה שבהם נערך טבח. העין לא הבדילה בין גופת ילד למבוגר - והיו גופות בתהליכי ריקבון".

חייל של המורדים, אבידג'אן, חוף השנהב, 10 באפריל 2011. Rebecca Blackwell, AP
חייל של המורדים בעמדת ירי בעיר/AP, Rebecca Blackwell

לדבריהם, העובדים המקומיים של השגרירות עדיין נמצאים עמם בקשר שוטף, ומדווחים כי גם היום, הם עדיין תחת אש כבדה, בעודם מגינים על הנכסים הישראליים. "היו שם חוויות לא קלות", מסכם רצון, "אבל אנחנו לא היינו המטרה - לכן יצאנו משם יחסית בשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully