וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיזם חדש: סיוע ממוחשב לתלמידים לקויי למידה

8.4.2011 / 21:22

בשבוע שעבר יצא לדרך מיזם חדש במשרד החינוך, לפיו יוכשרו צוותים ב-10 בתי ספר בנושא טכנולוגיות סיוע עבור תלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב. "בפעם הראשונה, אני שלטתי בבחינה"

מרכז המהו"ת לתלמידים בעלי לקויות למידה, שהוקם השנה בתיכון "עתידים" בחולון, ערך אתמול (חמישי) ליל סדר ייחודי להורים ותלמידים בו ישבו וקראו "הגדה" אותה חיברה מנהלת המרכז, שיילה בלבצ'ן. "על ארבעה בנים דברה התורה", הקריאה בלבצ'ן, "ADD, ADHD, הילד המעורב וזה שאינו מאובחן. עשר המכות של הפרעת קשב וריכוז הן שכחנות פתולוגית, קושי בהקשבה, דחיינות, קושי באתחול ובסיום משימות, פטפטנות, "קוצים בתחת", אימפולסיביות, הסחות דעת, ארגון לקוי וטעויות טיפשיות הנובעות מחוסר תשומת לב לפרטים".

עבור התלמידים שהשתתפו בליל הסדר המיוחד ורבים כמוהם השייכים לאוכלוסיית לקויי הלמידה, המהווה 10% מכלל התלמידים, היציאה לחופשת הפסח ביום ראשון הקרוב ותחילת ההכנות לבחינות הבגרות, היא בגדר מעבר מנזקקות לעצמאות. הקריאה בהגדה של פסח, כמו גם היכולת להתכונן ביעילות לבחינות הבגרות בתנ"ך ואנגלית בעוד חודש, התעצמה לאין שעור עבור המאובחנים כלקויי למידה, בזכות ההתפתחות הטכנולוגית המואצת ושילובה הנוכחי במערכת החינוך הישראלית המספקת הזדמנויות חדשות המאפשרות להם לפתח יכולות המפצות על הליקויים.

בתוך כך, בשבוע שעבר יצא לדרך מיזם חדשני במשרד החינוך, לפיו יוכשרו צוותים בעשרה בתי ספר תיכון בנושא טכנולוגיות סיוע עבור תלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב. המיזם הוא פרי שיתוף פעולה של מנהלת מרכז דרך מהו"ת למתבגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז, ד"ר נעמי וורמברנד, ושל ראש אגף לקויות למידה והפרעות קשב במשרד החינוך, ד"ר יהודית אלדור.

אילוסטרציה. ShutterStock
"בפעם הראשונה היא יישבתי בבחינה עם גב זקוף"/ShutterStock

במסגרת ניסיונות משרד החינוך להתאים את הבחינות לתלמידים בעלי לקויות למידה, בחינת הבגרות בתנ"ך בשנה שעברה נערכה במתכונת טכנולוגית מיוחדת בחלק מהתיכונים, כחלק מפיילוט. השנה, בחינת הבגרות באנגלית תועבר במתכונת דומה.

אחת התלמידות, המאובחנת כלקוית למידה שנבחנה בשנה שעברה בתנ"ך אמרה כי "בפעם הראשונה ישבתי בבחינה עם גב זקוף. אני זו ששלטה בבחינה. יכולתי לתקן איות בעזרת המחשב, להגדיל ולהקטין את גודל האותיות כרצוני. התעסקתי רק בעיקר, בהצגת הידע שלי בבחינה ולא התעכבתי על הקשיים והתסכול".

ד"ר אלדור סבורה כי ההתאמות הטכנולוגיות שבאמצעותם ניתן למחשב פעילויות הוראה כמו הקראה, הקלטה, בחינה בעל פה, והדפסה של שאלונים מוגדלים, יחסכו כסף וכוח אדם רב למשרד החינוך וייקלו בצורה משמעותית על לקויי הלמידה. "לקויי הלמידה תופס את עצמו כנזקק ונתמך. הטכנולוגיות ייתנו לתלמידים את היכולת לנהל את הלמידה באופן עצמאי ויחזקו את הדימוי העצמי והחוסן הנפשי שלהם בהמשך החיים".

ד"ר שרייבר מצביעה על תופעה מדאיגה בחלק ממוסדות החינוך במסגרתה ישנם מנהלים שמונעים כניסת מחשבים אישיים לכיתות, "דבר אשר פוגע אנושות ביכולתם המצומצמת ממילא של התלמידים לקויי הלמידה בעלי האוריינטציה הטכנולוגית, להתמודד בהצלחה עם החומר הלימודי", לדבריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully