וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בראשון: הממשלה תאשר את השטרות החדשים

8.4.2011 / 14:44

הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הצעת החלטה להחלפת הדמויות המתנוססות על גבי שטרות הכסף. אלתרמן, גולדברג, טשרניחובסקי ורחל - אין, שז"ר, עגנון, שרת ובן צבי - אאוט

הממשלה תאשר מחרתיים (ראשון) את הדמויות שיתנוססו על שטרות הכסף החדשים. על פי הצעת ההחלטה שיגיש שר האוצר, יובל שטייניץ, על השטר של 200 שקלים בסדרת השטרות החדשה תתנוסס דמותו של משורר נתן אלתרמן במקום דמותו של נשיאה השלישי של ישראל זלמן שז"ר, המעטר את השטר כיום, בעוד שעל השטר של 100 שקלים תופיע לאה גולדברג במקום הנשיא השני, יצחק בן צבי. שאול טשרניחובסקי יככב על גבי השטר של 50 שקלים במקום ש"י עגנון, ואילו דמותה של רחל בלובשטיין – רחל המשוררת – תהיה על השטר של 20 שקלים במקום ראש הממשלה השני, משה שרת.

עם זאת, טרם נקבעו צורתם, תוכנם ויתר הפרטים של השטרות. אלו יובאו לאישור הממשלה בהמשך. ההחלטה על קביעת הדמויות שיונצחו על כל שטר התבססה על תאריך פטירת ארבע הדמויות: רחל המשוררת שנפטרה מוקדם מכולם, באפריל 1939, הונצחה על השטר הנפוץ ביותר – 20 שקלים. טשרניחובסקי באוקטובר 1943, גולדברג בינואר 1970, ואלתרמן נפטר במרץ אותה שנה.

"מדינות מפותחות נוהגות להחליף את שטרי הכסף שלהן אחת ל- 12 עד 15 שנים, בין היתר עקב התיישנות סימני הביטחון בשטרות ופיתוחם של אמצעי ביטחון מתקדמים נגד זיופים", נכתב בהצעת ההחלטה. "שטרות השקל החדש סדרה ב', נמצאים במחזור מאז 1999 ויש מקום להחליפם בסדרה חדשה".

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, קבע את הדמויות שעל השטרות לאור המלצות ועדה ציבורית אותה הוא מינה, ולדבריו הוא בחר באישים הנמנים על היוצרים הבולטים בתחומי השירה והספרות, שסיפור חייהם ופועלם שזור בסיפור תקומתה הלאומית של מדינת ישראל. בנוסף, פישר החליט כי כדי לשמור על שוויוניות יונצחו שתי נשים ושני גברים. השטרות החדשים יכללו סימני ביטחון וזיהוי מתקדמים, ובכוונת בנק ישראל להתחיל בהנפקת הסדרה בתוך שלוש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully