וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"נתיב המהיר": עשרות אלפי דירות בתכנון מואץ

רנית הנחום-לוי

6.4.2011 / 22:02

תוכנית הממשלה כוללת בנייה של 113 אלף דירות, מתוכן 55 אלף דירות במחוז תל אביב ומרכז - עשרות אלפי דירות ייבנו בבית שמש, יבנה והרצליה

הערים יבנה, בית שמש, הרצליה, קריית ביאליק, ראשון לציון, ירושלים ורמלה יהנו בשנתיים הקרובות מהאצת תוכניות בניין העיר לבניית עשרות אלפי דירות, כך עולה הערב (רביעי) מרשימה אותה גיבשו משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל לצורך האצת תוכניות הבנייה למגורים. רשימה זו כוללת עשרות תוכניות בניין עיר לבנייה של 113,216 דירות בסך הכל, מתוכן 55,034 דירות במחוז תל אביב ומרכז.

הממשלה הטילה על שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס לגבש תוכניות שיטופלו ב"נתיב מהיר" במוסדות התכנון. לאחרונה נבחרו חברי ועדת המשנה שידונו בהאצת התוכניות, במסגרת תוכנית לה"ב (תוכנית להאצת בנייה) והן יפעלו באופן זמני עד לאישור החקיקה הדרושה לאישור ועדות הדיור הלאומיות (וד"ל). לועדות משנה אלה יואצלו כל סמכויות הוועדה המחוזית והן יתכנסו לפחות אחת לשבוע. במסגרת רשימה זו יואצו עשרות תוכניות לבנייה של 50,928 דירות, מחציתן במחוזות מרכז ותל אביב הכוללות כ-25,500 דירות.

רשימה זו כוללת את העיר יבנה שתזכה לתכנון במזרח העיר לבניה של כ-6,000 דירות, אזור גליל ים ומתחם תע"ש בהרצליה, שם יקדומו תוכניות לבנייה של 4365 דירות, שכונת אפק בקריית ביאליק ושכונת הרקפות בעיר - לבנייה של 4640 דירות והעיר ראשון לציון מזרח עם בניה של 3704 דירות.

"בשעת משבר צריך לתת עדיפות לתוכניות שמייצרות יותר מגורים"

הרשימה השנייה הוכנה גם כן בהתאם להחלטת הממשלה והיא מורה למוסדות התכנון והוועדה המחוזית בפרט לתת קדימות מלאה לתוכניות שמקדמת הממשלה. ברשימה זו שהכין משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל כוללת תוכניות לבנייה של 62,288 דירות סך הכל, כאשר כ-30,000 מהן מצויות במחוז מרכז ותל אביב. רשימה זו כוללת בית היתר בנייה של כ-8,000 דירות בבת שמש, 6,100 דירות ברמת גן, עוד כ-6,000 דירות ברמת השרון וכ-4,000 דירות בקרית גת.

למרות מתן הקדימות בוועדות המחוזיות לתוכניות המדינה, משמעות הדבר היא כי המדיניות החדשה עשויה לדחוק הצידה תוכניות בניין עיר שהגישו ביזמות פרטית. "ועדות המשנה שיוקמו יתפקדו אד הוק עד שיוקמו הווד"לים", הסביר גורם במשרד הפנים, "הן יקבלו סמכויות של הוועדות המחוזיות ויריצו תוכניות של מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון לבניה של כ-50,000 דירות. הערכות הן כי באמצעות האצת התוכניות בוועדות אלה, בעוד חצי שנה, מספר חודשים, יהיו עשרות אלפי יחידות דיור שיצאו לשיווק".

"התוכניות שנמצאות ברשימה של הוועדות המחוזות לעומת זאת, ישחררו כ-62,000 יחידות דיור", המשיך הגורם, "ועדות אלה ימשיכו לפעול במתכונת הנוכחית אבל יעניקו נתיב מהיר תוך עקיפת כל התוכנית האחרות, אלה שביוזמה פרטית, תוכניות תחבורה, תחנות הדלק, מלונאות ואף הרחבת מרפסת - שהרי גם אלה מגיעים לוועדות המחוזיות. נכון, הקדימות שתינתן לתוכניות הממשלה תוכניות אחרות יפגעו, אבל בשעת משבר צריך לתת עדיפות לתוכניות שמייצרות יותר מגורים מאשר תחנת דלק או מרפסת".

החלטת הממשלה שהתקבלה לפני כשלושה שבועות קבעה קריטריונים לתוכניות שיכנסו לטיפול ב"נתיב מהיר" של תוכניות בנייה והן יקבלו סימון המייחד אותן מתוכניות אחרות ויכונו "תוכניות להאצת הבנייה" (תוכניות לה"ב). הקריטריונים להכנת הרשימה היו תוכנית שכוללות 200 יחידות דיור למגורים ומעלה, ישנה היתכנות למימושה, תוכניות שכבר החל בהן הליך תכנוני משמעותי והן יתרמו להגדלת ההיצע באזורי ביקוש.

"לא ניתן להגדיל את ההיצע ולהיאבק ביעילות במחירי הדיור, ללא ייעול מערכת הייצור של יחידות הדיור ושיפור פס הייצור", אמר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, "בוועדות התכנון מצויות מאות אלפי יחידות דיור בשלבים שונים. ועדות התכנון הן פס הייצור להגדלת היצע הדירות. רוב התוכניות נמצאות בשלבים מתקדמים. אם נמקד עליהם מאמץ נוכל לשווק אותם מוקדם, מה שיגדיל את היצע הקרקעות באופן דרמטי, מה שמהווה את המפתח להוזלת מחירי הדירות לזוגות צעירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully