וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהרן ברק: "תוספת שופטים לא תפתור את העומס"

גלעד גרוסמן

6.4.2011 / 12:41

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק, אמר בראיון כי הוספת שופטים בלבד, לא תפתור את בעיית העומס בבתי המשפט. "זה חשוב, אך לא מספיק"

הוספת שופטים בלבד לא תפתור את בעיית העומס בבתי המשפט - כך אומר נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' אהרן ברק, בראיון לכתב העת "עורך הדין" של לשכת עורכי הדין שהתפרסם היום (רביעי). "אני לא חושב שלהזרים שופטים, עוד שופטים ועוד שופטים זה הפיתרון היחיד לבעיה. יש להוסיף שופטים במסגרת התייעלות כללית", אמר ברק. "אין פתרון בלי תוספת שופטים, אבל רק תוספת שופטים איננה הפתרון".

ברק הסביר בראיון כי יש צורך ברפורמה במערכת בתי המשפט, שתתבסס על מסקנות ועדת אור, שקבעה בשנות ה-90' כי יש לשנות את מבנה מערכת המשפט, כך שהדיונים יתקיימו בבית משפט שלום, הערעורים במחוזי וסוגיות עקרוניות בעליון. "צריך לקחת את דו"ח ועדת אור מאוד ברצינות", אמר. "צריך להעביר סמכויות מהמחוזי לשלום, צריך להגדיל את מספר השופטים בשלום, צריך להגדיל את מספר העוזרים המשפטיים בשלום, צריך להגדיל את מספר המתמחים בשלום, צריך להגדיל את החינוך של שופטי השלום להתמקצעות", אמר.

נשיאת בית המשפט, השופטת דורית ביניש, אמרה בעבר כי היא תומכת ביישום המלצות הוועדה, אולם אם לא ניתן ליישמן, יש להקים בערכאת ערעור נוספת, בין בתי המשפט המחוזיים לבית המשפט העליון. ברק אמר כי אינו מתנגד לרעיון, אבל הוסיף כי "ערכאת ערעור רביעית תפתור את הבעיה של בית המשפט העליון, היא הרי לא תפתור את בעיית בית משפט שלום".

לא פוסל חזרה לחיים הציבוריים

בהתייחסו למשפט בישראל, אמר ברק כי הבעיה הגדולה כיום של המשפט הישראלי נמצאת בתחום דיני המשפחה, ויש צורך במציאת פתרונות משפטיים לנישואים ברבנות . "הבעיה העיקרית שלנו היא נישואים בין יהודים", אמר. "הדרך היחידה להינשא כיום בארץ בין יהודים היא נישואים דתיים, ויש רבים מאוד שאינם רוצים את זה, שאינם יכולים את זה. אז פה אפשר למצוא דרכים אחרות". ברק הבהיר כי אינו מתכוון דווקא לנישואים אזרחיים.

בראיון התייחס ברק גם לנושא החוקה וחוקי היסוד. "צריך להמתין להמשך מפעל חוקי היסוד, או שצריך להכריז שהוא הסתיים. גם זאת אפשרות. אפשר לבחור אספה מכוננת חדשה, שתיקח את כל הפרויקט הזה ותסיים אותו", אמר. אם היו מקדמים את מפעל החוקה הייתי מאוד שמח. הם לא עושים את זה, אז יכול להיות שהוא מת. אם כך, אז צריך להודיע על מותו".

ברק, שעובד כיום כחוקר במרכז הבינתחומי בהרצליה, אמר כי אינו פוסל חזרה לחיים הציבוריים, אולם לא לפוליטיקה. "אני לא פוסל שום אפשרות של תרומה, ואבדוק כל נקודה בצורה עניינית. אני כבר יכול לומר לך שאני בוודאי לא אקח שום תפקיד פוליטי, משום שאני חושב ששופטים לא צריכים לקחת תפקידים פוליטיים. גם אם הייתי מאוד רוצה תפקיד פוליטי, אבל אינני רוצה כמובן. אבל אם תהיה פנייה אליי, לא בעניינים פוליטיים אלא בעניינים שאני חושב שאוכל לסייע למדינה, בוודאי שאשקול את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully