וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמת השמאל החדשה: חלוקת י-ם וחילופי שטחים

6.4.2011 / 12:19

בכירים לשעבר במערכת הביטחון ואנשי אקדמיה ועסקים יזמו הצעה לחידוש המו"מ הישראלי-ערבי על בסיס היוזמה הערבית מ-2002. בין היתר מוצעים פיצוי לפליטים הפלסטינים וחלוקת ירושלים

קובי אליהו

(צילום: קובי אליהו, עריכה: גדי וינסטוק)

ארגון "ישראל יוזמת" השיק היום (רביעי) במסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב יוזמה מדינית לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים ועם מדינות ערב. ההצעה, פרי יוזמתם של כמה בכירים לשעבר במערכת הביטחון, אנשי עסקים ואקדמיה, מושתתת על היוזמה הערבית משנת 2002 כבסיס למו"מ על הסדר מדיני באזור.

"המטרה האסטרטגית של ישראל היא להגיע להסכם קבע עם הרשות הפלסטינית, עם סוריה ועם לבנון, ובכך לשים קץ לסכסוך הערבי-ישראלי". כך, לדברי היוזמים, בין היתר עידן עופר, יעקב פרי, דני יתום, עמרם מצנע, משה שחל, יובל רבין, עליזה שנהר, אמנון ליפקין-שחק ויהודה בן-מאיר.

ירושלים תחולק, הר הבית יישאר ללא ריבונות

ההסכם ש"שישראל יוזמת" מציעה, מבוסס על 11 עקרונות שכבר עלו בכמה יוזמות שמאל אחרות, ובהם הקמת מדינה פלסטינית מפורזת עם שליטה הדוקה על מנגנוני ביטחון הפנים בשטחי יהודה ושומרון וברצועת עזה לפי גבולות 67', כולל חילופי שטחים. בנוסף מוצע כי ירושלים תחולק, כאשר הכותל, השכונות היהודיות והרובע היהודי יישארו תחת שליטה ישראלית - ואילו הר הבית יישאר ללא ריבונות מדינית כלשהי ויונהגו בו הסדרים מיוחדים. כמו כן, יוענק פיצוי לפליטים הפלסטינים שיחזרו לשטחי המדינה שתוקם להם, תוך החרגת כמה מהם שיוכלו לשוב לישראל.

היוזמה מציעה בנוסף חתימת הסכם שלום עם סוריה, המבוסס על נסיגה בת חמש שנים מרמת הגולן לגבולות 67', והסכם עם לבנון המבוסס על החלטה 1701 של האו"ם תמורת סידורי ביטחון משמעותיים בגבולות.

תמורת הסכמי השלום, מציעים היוזמים כי על מדינות ערב ועל הרשות הפלסטינית להתחייב למנוע פעולות טרור בשטחן, ולהפסיק את שיתוף הפעולה עם גורמים או מדינות עוינות, שיתחייבו מצדן "לחינוך לשלום ולמניעת הסתה". מובילי היוזמה טענו כי ייחודה הוא ב"מתן מענה שלם ליוזמה הערבית, מתוך ראייה רחבה של עתיד האזור - ולא רק בנושאי הסכסוך, אלא מתוך ראיה אסטרטגית, מדינית וביטחונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully