וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ביוב מטוהרים פוגעים בגידולים החקלאים

תמר נהרי

10.2.2002 / 11:59

המשרד לאיכות הסביבה מתריע מריכוזי חנקן גבוהים במי הקולחים; גורמים לזיהום חמור של הקרקע ומי התהום; מנכ"ל המשרד: אימוץ התקנים החדשים לאיכות יביאו לחיסכון כלכלי למשק ולמצוקת המים

המשרד לאיכות הסביבה מתריע היום, כי דגימות מי קולחים שנערכו במהלך שנת 2001, מעידות כי המים באיכות גרועה מכפי שמחייב התקן, דבר הגורם לזיהום חמור של הקרקע ושל מי התהום, ולפגיעה בגידולים חקלאיים. מי קולחים משמשים להשקיה בחקלאות ומופקים ממי ביוב העוברים תהליך טיהור חלקי. הדגימות נלקחו מ-117 מאגרי השקיה בכל רחבי הארץ, המספקים כ-95 מיליון מטרים מעוקבים להשקיה. עיקר הזיהום נדגם בעמק יזרעאל ובשפלת החוף.

תוצאות הסקר מעידות, כי ב-17 אחוז ממי הדגימות עלה ריכוז החנקן על 24 מיליגרם לליטר, וב-20 אחוז נוספים הוא עלה על 50 מיליגרם לליטר. זאת בשעה שהתקן המוצע לחנקן עומד על 10 מיליגרם לליטר בלבד. ריכוזי חנקן גבוהים במי השקיה הם מהגורמים העיקריים האחראיים להשבתת קידוחים רבים שסיפקו מי שתיה לערים.

גורמי זיהום נוספים שבלטו בדגימות הם החומרים כלוריד ובורון. בכמחצית הדגימות עלה ריכוז הכלוריד על 300 מיליגרם לליטר, ובתשעה אחוז נוספים עלה ריכוז הכלוריד על 500 מיליגרם לליטר. איכות זו גרועה בהרבה מהתקן המוצע לאיכות קולחים, העומד על 250 מיליגרם לליטר, מה שעלול לגרום לזיהום חמור של הקרקע ומי התהום. ב-55 אחוז מהדגימות עלה ריכוז הבורון על 0.6 מיליגרם לליטר, דבר הגורם לפגיעה בגידולים רבים הרגישים לחומר, כגון פרדסי הדרים ומטעי נשירים. התקן המוצע לחומר זה הוא 0.4 מיליגרם לליטר.

ראש אגף מים ונחלים במשרד לאיכות הסביבה, ד"ר ישעיהו בר אור, מסר כי תוצאות אלו מוכיחות כי כיום נעשה שימוש נרחב להשקיה בקולחים באיכות כימית גרועה. קולחים אלו גורמים לזיהום מי התהום, להרס מבנה הקרקע ולפגיעה בגידולים החקלאיים.

מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, יצחק גורן, ציין כי אימוץ התקנים החדשים לאיכות קולחים, על פי דרישת המשרד לאיכות הסביבה, יוסיפו למעלה מ-400 מיליוני מ"ק קולחים לשימושים כמעט בלתי מוגבלים, יופסק זיהום הקרקע והמים, תתאפשר הרחבת היצע השימושים החקלאיים, התעשייתיים, והאחרים בקולחים, ובכך יהיה חסכון כלכלי ניכר למשק ולמצוקת המים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully