וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא רוצים שהרישום הפלילי ילווה החייל באזרחות"

גלעד גרוסמן

30.3.2011 / 22:47

בעקבות תיקון לחוק השיפוט הצבאי, רישום פלילי של חייל שיורשע בעבירות שדינן מאסר של עד חודשיים יימחק בתוך 5 שנים מיום שחרורו ולא לאחר 17 שנים כפי שהיה עד כה. "זו מהפכה"

"רפורמת הרישום הפלילי בצה"ל היא מהפכה של ממש. זאת בשורה לחיילים שהורשעו בבתי דין צבאיים ב-17 השנים האחרונות". כך אמר הערב (רביעי) גורם צבאי, לאחר שהכנסת אישרה השבוע תיקון לחוק השיפוט הצבאי, שקובע כי רישום פלילי של חיילים יימחק אחרי חמש שנים. על פי החוק כיום, רישום פלילי של חייל שמורשע בבית דין צבאי נמחק רק לאחר 17 שנים. כמו כן, שורה ארוכה של גופים רשאיים לקבל את הרישום הפלילי, מה שמשפיע על אפשרויות התעסוקה של החייל, על האפשרות לקבל רישיון לנשיאת נשק ובמקרים מסוימים גם לקבל ויזה.

התיקון לחוק, שהוא תוצאה של 10 שנות עבודה מצד הפרקליטות הצבאית, קובע מדרגה של "רישום פלילי מופחת" למי שנידון לתקופת מאסר של עד חודשיים, אשר במסגרתה מספר הגורמים הרשאים להיחשף לרישום הפלילי צומצם באופן משמעותי ויכלול בעיקר גורמי אכיפת חוק ומועמדויות לתפקידים בכירים בשירות הציבורי. בנוסף, משך התקופה עד למחיקת הרישום הפלילי קוצר לחמש שנים. בעוד חצי שנה ייכנס החוק לתוקף, ומי שהורשע פעם אחת בלבד, התיקון יוחל עליו באופן אוטומטי בעוד שנה. חיילים שהורשעו יותר מפעם אחת יידרשו להגיש בקשה לפרקליטות הצבאית לקבלת הרישום המופחת.

לדברי הגורם הצבאי, התיקון צפוי להשפיע על כאלפיים חיילים בשנה, ובאופן רטרואקטיבי על עשרות אלפי חיילים. "בצה"ל נוקטים במדיניות מחמירה, אבל אנחנו לא רוצים שבשל כך הרישום הפלילי ילווה את החייל 17 שנים בחיים האזרחים", אמר הגורם.

ח"כ מירי רגב אמרה כי "זהו הישג חשוב ובעל משמעות הסטורית. נעשה צדק מוסרי עם עשרות אלפי חיילים שבעבר לא יכלו להשתלב בחיים האזרחים בעקבות רישום פלילי שנשאו עוד מתקופת הצבא לחיים האזרחים. מצב זה עד היום הוליד מידי שנה אלפי 'עבריינים' ללא כל הצדקה וזאת בשל מעידה חד פעמית שאלמלא היו חיילים לא היו נשפטים עליה". עורכי הדין שלמה צפורי ושלמה רכבי שהובילו את המאבק לתיקון החוק ב-15 השנים האחרונות אמרו כי "כולם הכירו בצורך לתקן את העיוות הקיים בחוק אפלייתם לרעה של חיילי צה"ל ששירותם הצבאי הוא שזה שהביאם מלכתחילה בפני בתי הדין הצבאים. תיקון זה מצטרף לשורה של תיקוני חקיקה שקידמנו יחד עם ח"כ מירי רגב שלא ניתן היה לקדמם אלמלא הירתמותה המלאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully