וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה: אסור לבצע סלקציה במועדונים

30.3.2011 / 17:10

חברי הכנסת אישרו את החוק לפיו ייאסר להפלות במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים. ח"כ שלמה מולה, מיוזמי החוק: "הכנסת אמרה היום 'לא לגזענות'"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאות שנייה ושלישית את "חוק הסלקציה" שיזמו חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) ושלמה מולה (קדימה). החוק קובע כי ייאסר להפלות במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים.

ההצעה משלימה את חוק איסור האפליה וסותמת פרצה משמעותית, שאפשרה לא לאכוף את החוק הקיים: במקום לומר לבאים כי הכניסה נמנעת מהם, נהגו המאבטחים להורות להם "לחכות בצד" מסיבות שונות, עד שהבאים התייאשו ועזבו את המקום. במהלך הדיונים בהצעת החוק, נציגי המשטרה והמשרד לביטחון הפנים שללו את טענות בעלי המועדונים לפיהן איסור סלקציה יפגע בביטחון במועדונים והבהירו כי אין קשר בין שיקולי ביטחון לבין סלקציה.

בהליך החקיקה פעלו גם מוטי וודג'ה ואריה שוורץ, רואי חשבון במקצועם, אחד מהם ממוצא אתיופי, שנרתמו למאבק נגד סלקציה אחרי שהגיעו יחד למועדון ה"גלינה", שם נאסרה הכניסה על וודג'ה בעוד שוורץ הורשה להיכנס.

"האפליה - שגרה כואבת של רבים"

יחימוביץ' הודתה לשניים ואמרה כי היא ניסתה להעביר את החוק בכנסת הקודמת, אך היא נתקלה בהתנגדות הממשלה. לדבריה, "גם בכנסת הנוכחית כמעט נואשתי להעביר את החוק עד שהגעתם אליי, שני חברים דומים מאוד במאפיינים שלהם, אבל אחד כהה עור ואחד לבן עור. ההבדל הזה בצבע העור הוא שקבע מי ייכנס למועדון ומי לא. חוויתם חוויה אישית מטלטלת. הפנייה שלכם לשרי הממשלה שכנעה אותם. זאת דוגמה נפלאה לאופן שבו אזרחים יכולים לשנות את סדר היום של הכנסת".

מולה הוסיף: "הכנסת אמרה היום 'לא לגזענות'. לצערנו, מדובר בחלק מהשגרה הכואבת של עולים חדשים, מזרחים, ערבים ועוד. הממשלה והכנסת הוכיחו היום כי גזענות אינה מקובלת וכי המציאות הקשה של מגזרים שונים בישראל הינה נושא חוצה מפלגות. נוצרה נורמה שבה אם מגיעים למקום בילוי מסוים בני קהילת יוצאי אתיופיה, 'סלקטור' מעמיד אותם בצד ומבקש מהם להמתין, בעוד אחרים נכנסים לפניהם".

לדברי עו"ד דבי גילד-חיו מהאגודה לזכויות האזרח, "לצערנו, מי שאין להם צבע העור או המבטא "הנכון" מכירים היטב את הסלקציה במקומות הבילוי. למרות האיסור על אפליה, מועדונים מתחכמים ו"מייבשים" בכניסה בליינים כדי שאלה יתייאשו ויעזבו את המקום. המבחן האמיתי עוד לפנינו: כדי שהסלקציה תיפסק, לא די בחוקים, ויש לקוות שבליינים שהיו קרבן לסלקציה במועדונים יתבעו את עלבונם בבתי המשפט. הסלקציה תמוגר כשבעלי המועדונים יבינו שהאפליה עולה להם כסף - והרבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully