וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום עושים עם שליטים לא נצחיים

יהושוע סובול

30.3.2011 / 6:29

תארו לעצמכם עיתונאי סורי שהיה כותב כי ישראל היא מדינה שאין טעם לחתום איתה על הסכם שלום משום שראש ממשלה ישראלי שיסכים לוותר על רמת הגולן תמורת שלום יחוסל כמו יצחק רבין, ואילו ראש הממשלה שיבוא אחריו יקבור את ההסכם בטרם מימושו, כמו שהסכם אוסלו נקבר אחרי רצח רבין.

תארו לעצמכם מדינאי פלשתיני שהיה טוען כי ישראל היא מדינה שאין שום טעם לדון איתה על שלום משום שראשי ממשלותיה מתחלפים בקצב מסחרר, וכל ראש ממשלה חדש מביא איתו אג'נדה חדשה, שנזרקת לפח האשפה, מה גם שהוא מוחלף על ידי הבא אחריו לפני שהוא מספיק להתחיל לממש אותה.

זו בדיוק הטענה המושמעת בימים אלה בתקשורת הישראלית נגד חתירה להסכמי שלום עם ארצות ערב. שוללי אופציית השלום טוענים שהמהומות בעולם הערבי מוכיחות שאי אפשר לסמוך על יציבות השלטון בארצות ערב, ולכן אין לסמוך על הסכמי שלום שייחתמו עם שליטיהן, העלולים להיות מודחים מהשלטון מהיום למחר.

זה הזמן לזכור כמה עובדות. המלך חוסיין, שאיתו חתמנו על הסכם שלום, שלט בירדן "רק" מ-1952 עד 1999, ובמשך 47 שנות מלכותו התחלפו בישראל "רק" 14 ראשי ממשלה. ויורשו - המלך עבדאללה - מולך רק 12 שנה, ועד כה התחלפו מולו ארבעה ראשי ממשלה בישראל, שלא המשיכו בדיוק האחד את מדיניות קודמו. אנואר סאדאת החזיק מעמד בשלטון 11 שנים, מתוכן ארבע שנים מאז חתם על הסכם השלום עם בגין, שהחזיק מעמד בראשות הממשלה שש שנים, ואילו חוסני מובארק שלט במצרים 30 שנה שבמרוצתן התחלפו בישראל תשעה ראשי ממשלה.

חפשו תירוץ קצת יותר מוצלח

עכשיו, כשהמהומות בארצות האיסלאם הגיעו גם לסוריה, מתמלאים עמודי העיתונות שלנו בטיעונים שמזל גדול התמזל לנו שלא חתמנו על הסכם שלום עם השלטון הסורי הרעוע כל כך. שלטון רעוע? אסד האב שלט "רק" 30 שנה מול 11 ראשי ממשלה בישראל. אסד הבן, שזו שנתו ה-11 בשלטון, כבר הספיק לראות ארבעה ראשי ממשלה ישראלים בעלי תפיסות מדיניות שונות מתחלפים מול עיניו. לנוכח העובדות האלה, צריך ללקות במחלת השיכחה או בהונאה עצמית חמורה כדי לטעון שחוסר יציבות השלטון בארצות ערב אינו מאפשר לחתום הסכמי שלום בני תוקף עם שליטיהן.

המשילות בישראל אינה יציבה ומוצקה יותר מהמשילות בארצות ערב. על ישראל נגזר לעשות שלום עם שליטים ערבים שמחזיקים מעמד "רק" עשרות שנים, ועל שליטי ערב נגזר לעשות שלום עם ממשלות ישראליות שמתחלפות בכל שנתיים-שלוש. לאלה השוללים שלום עם סוריה בתירוץ שהשלטון בארצות ערב אינו יציב יש לומר: חפשו תירוץ קצת יותר מוצלח כדי להצדיק את תשוקתכם להחזיק בשטחים כבושים בכל מחיר, גם אם המחיר יהיה מלחמה עם מבול של טילים על כל ערי הארץ וכפריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully