וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדובה חבטה ראשה בקיר: משהו רע קורה בגן החיות של קייב

עידן סוייר

28.3.2011 / 10:14

בשנתיים האחרונות מאות מבעלי החיים של גן החיות בבירת אוקראינה מתו. מה עומד מאחורי התמותה ההמונית? הזנחה, התעללות, שחיתות או ניהול לקוי? ככל הנראה, כל אלו

גווייתו של בוי, פיל הודי בן 39, גן חיות קייב, אוקראינה, אפריל 2010. UNIAN, AP
גווייתו של בוי, פיל הודי שמת בגיל 39 בגן החיות של קייב/AP, UNIAN

פיל הודי בשם בוי, גאוות גן החיות של קייב, התמוטט ומת במפתיע במתחם בו הוחזק. מעט לאחר מכן, מאיה הנאקה נפטרה מבעיות במערכת העיכול, ותיאו הזברה מת לאחר שהתרסק לתוך גדר מתכת. ואלה רק חלק מהמקרים.

בעלי החיים מתים בהמוניהם בגן החיות בקייב, למעשה, סוג של מחסן מוזנח מבחינת תנאי המחייה. ארגונים למען רווחת בעלי חיים מדווחיים כי "עשרות אם לא מאות בעלי חיים מתו בגן החיות בשנים האחרונות עקב תזונה לקויה, היעדר טיפול רפואי והתעללות" - וחלקם חושדים כי שחיתות היא שורש הבעיה.

מנהלים חדשים שמונו באוקטובר שנה שעברה מסרו כי כמעט מחצית מבעלי החיים מתו או נעלמו באורח מסתורי בשנתיים האחרונות תחת הנהלת המנהלים הקודמים, ודו"ח של הממשלה חשף כי אלפי דולרים נעלמו כאשר בעלי החיים נמכרו באופן לא חוקי והכסף המיועד למזון ושאר הטיפולים שלהם נעלם.

אבל למרות השינויים בהנהלה, בעלי החיים ממשיכים למות בהמוניהם. הפעילים למען בע"ח חושדים כי קיים קשר לעסקת נדל"ן שנרקמה בחשאי, כיוון ש-840 הדונמים של גן החיות נמצאים במרכז קייב, על שטח ששוויו כסף רב.

מומחים בגן החיות של קייב, אוקראינה, מנסים להעיר פיל הודי בשם בוי אשר סבל מצמיחת ציפורניים מהירה ברגליו והורדם לצורך ניתוח.. sergei chuzavkov, AP
מומחים בגן החיות של קייב, אוקראינה, מנסים להעיר פיל הודי בשם בוי אשר סבל מצמיחת ציפורניים מהירה ברגליו והורדם לצורך ניתוח./AP, sergei chuzavkov
מומחית מגן החיות של מינכן, גרמניה, מנסה להעיר פיל הודי, בוי, שהורדם לצורך ניתוח בגן החיות של קייב, אוקראינה, מאי 2009. sergei chuzavkov, AP
נסיונות ההצלה של בוי/AP, sergei chuzavkov

גן החיות של קייב נודע לשמצה מאז שנת 2007, כאשר שמו הוסר מן ההתאחדות האירופית לגני חיות ואקווריומים, לאחר מותה הטראגי של דינארה, דובה קשישה שהועברה מהמתחם הקטן בו בילתה את כל חייה, אל מכלאה גדולה יותר עם דוב זכר. עקב מצוקה בעקבות המקום החדש והשותף החדש שלה, החלה דינארה לחבוט את ראשה על קירות הבטון של המכלאה משאירה כתמי דם על הקירות ועל הרצפה. לאחר מספר ימים, היא הומתה המתת חסד.

בעיות של גן החיות החמירו תחת הנהגתו של ראש העיר לאוניד צ'רנובטסקי, אשר הואשם בניהול כושל. לדברי מנהל גן החיות החדש, אולקסיי טולסטוחוב, בהנהלתה של מנהלת גן החיות הקודמת, סבטלנה ברזינה אשר מונתה על ידי ראש העיר, כרבע החיות מתו ורבע נוסף נעלם תוך שנתיים.

בוי, הפיל ההודי הגדול ביותר מבין אלה החיים בגני חיות באירופה, קרס במכלאה שלו ומת באפריל בגיל 39 - כאשר תוחלת החיים של פיל בשבי היא לפחות 10 שנים יותר (ועוד 20 שנים נוספות בטבע).

ברזינה הכחישה כל אשמה וטענה כי הפיל הורעל, אבל אין ממש הסכמה על כך. סרגיי גריגורייב, עובד גן-החיות, מאמין כי בוי מת בגלל על ידי דיאטה לקויה. הוא אמר כי לאחר שבוי נחשב כבעל עודף משקל על ידי צוות גן החיות, הוא הושם תחת משטר דיאטה של מים וחציר, שגרמה לו לאבד יותר משליש ממשקלו בתוך ארבעה חודשים, עד כי "צלעותיו היו בולטות" על פי גריגורייב. לאחר מכן, ניתן לו תפריט של סלק, גזר ותפוחים, מה שגרם לעלייה מהירה במשקל, אשר גריגורייב אמר שהובילה לאי ספיקת לב של הפיל. תוצאות נתיחה שלאחר המוות היה חד משמעיות בעניין זה.

כעבור חודש, מאיה הנאקה מתה. גריגורייב אמר שעובדי גן החיות לא הצליחו לטפל בנפיחות בבטן שהייתה לה לאחר שינוי דרסטי בתזונה. ההנהלה, לעומת זאת, האשימה במוות מרעיל מסתורי, גבר בגיל העמידה שדמה באופן מפתיע לגריגורייב. הוא פוטר מעבודתו, אך הוחזר לאחר מכן באמצעות צו בית משפט בסוף השנה שעברה.

תיאו הזברה מת בסוף חודש מרץ לאחר שהופרד מבנות-זוגו לאחר שהעבירו את החורף במכלאה מקורה צפופה. תיאו השליך את עצמו על גדר מתכת בניסיון נואש להגיע הנקבות.

שחיתויות נוספות שנתגלו כללו רכישת תרופות עבור קופי-אדם שכבר מתו, תשלום עבור צבועים אשר מעולם לא נשלחו לגן החיות, מכירה בלתי חוקית של 12 קופי מקוק, מכירות כרטיסים בלתי-מתועדות, ובזבוז כספי קרנות המיועדות עבור אוכל לבעלי החיים בגן החיות - כל אלה מוערכים בשווי של כ-200 אלף דולר, על פי דוברת מבקר המדינה, אירינה פארחומנקו.

גן החיות, שהיה בעבר בראש רשימת מקומות הבילוי האהובים על משפחות בסופי שבוע, החל להידרדר אחרי קריסת ברית המועצות ב-1991 ושנים של עוני שבאו בעקבותיה. בעלי חיים הוחזקו בכלובים צפופים, חשוכים וללא חימום, לא זכו לאוכל ראוי או להשגחה נאותה.

אולכסנדר מזורצ'אק, סגן ראש מינהל העיר קייב, אמר שכ-250 חיות מתו בעקבות "בעיות" במהלך שנתיים בהנהלת ברזינה. ובסך הכל, הוא מסר, כי בשנה שעברה כי 131 בעלי חיים נוספים נעדרו.

אריות בגן החיות של קייב, אוקראינה, מרץ 2011. AP
הם ישרדו? אריות בגן החיות של קייב/AP

ככל הנראה בניסיון להגן על שמו, המנהל החדש אמר כי גן החיות לא רכש בעלי חיים חדשים בשנים האחרונות בשל מחסור במימון, וש-60 אחוזים מהחיות ממילא מתקרבות לסוף תוחלת החיים הטבעית שלהן.

"זה לא רע כמו שהם אומרים," אומר טולסטוחוב. "בכל גני החיות, כולל באירופה, בעלי חיים לא חיים מיליון שנים. גם הם מתים וחולים". טולסטוחוב אמר שגן החיות מקווה להשיג כספים כדי לשחזר את המתחמים קיימים ולבנות חדשים, וכן לתקן את החימום, מיזוג האוויר ומערכות החשמל. גן החיות גם מתכנן לרכוש חיות חדשות, כולל שני פילים צעירים ו-12 כבשים. הוא הכחיש כל כוונה למכור את 840 הדונמים של הקרקע במרכז קייב, עליהם בנוי גן החיות.

אבל וולודימיר בורייקו, אקולוג המפקח על ההתפתחויות בגן החיות, דיווח בשבוע שעבר כי מספר בעלי חיים שמתו מאז שהגיעו המנהלים החדשים באוקטובר שנה שעברה, קרוב גם הוא ל-250 וכולל פינגווין, עגור, תרנגולי הודו ונמיות. גן החיות אמר שהממצאים מסולפים.

תמרה טרנאבסקה מהארגון SOS לזכויות בעלי חיים בקייב, מאמינה שגן החיות חייב להיסגר על מנת להגן על בעלי החיים מהתעללות נוספת. "כשאני מסתכלת לבעלי החיים האלה בעיניים, אני מתביישת להיות בת-אנוש", אמרה טרנאבסקה.

זאב הולך במתחם גן החיות בקייב, אוקראינה, אשר מאות מן החיות בו מתו בשנתיים האחרונות עקב אי טיפול רפואי, תזונה לקויה ושחיתות פיננסית.. Sergei Chuzavkov, File, AP
הוא אוכל וזוכה לטיפול רפואי? זאב מהלך במתחם גן חיות קייב/AP, Sergei Chuzavkov, File

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully