וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ נגד הפרקליטות: יחיא טורק לא יואשם ברצח

27.3.2011 / 9:45

עתירתו של איש העולם התחתון נגד ביטול הסדר הטיעון שנחתם עמו התקבלה על ידי שופטי בג"ץ. לפי ההסדר, טורק לא יואשם ברצח הילד אביב אילוז בשנת 1999. פרקליטו: "צעד אמיץ"

סאגת יחיא טורק הגיעה לסיומה. בג"צ קיבל הבוקר (ראשון) את עתירתו של טורק, והורה לפרקליט המדינה, משה לדור, לכבד את הסדר הטיעון שנחתם עמו, לפיו הוא לא יעמוד לדין על רצח הילד אביב אילוז. בסנגוריה הציבורית, שייצגה את טורק, ייחסו חשיבות רבה לעתירה וטענו שמדובר בהחלטה עקרונית לגבי ההתנהלות הראויה במערכת המשפט.

אילוז בן השלוש נהרג באפריל 1999, לאחר שמטען חבלה התפוצץ ברכב שבו נסע עם אביו, אשר אילוז, עבריין המוכר למשטרה שנפצע בפיצוץ. שלוש שנים מאוחר יותר חתם טורק על הסכם עד מדינה, לאחר שנפצע בניסיון חיסול, והפליל שורה של אנשים ברצח של אילוז.

במהלך משפטם של הנאשמים התברר כי טורק מעורב אף הוא ברצח הילד, ההסכם עמו בוטל והוא הועמד לדין באשמת רצח, בין היתר על סמך הודאתו על חלקו ברצח. טורק זוכה מהרצח והורשע בסופו של דבר רק בייצור נשק, לאחר שהתברר כי ייצר מטעני חבלה, ונידון ל-12 שנות מאסר.

הפרשה קיבלה תפנית נוספת כאשר בית המשפט העליון ביטל את הזיכוי והחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי. לפני כחמישה חודשים, חתמה הפרקליטות על הסדר טיעון עם טורק, בו נמחק סעיף הרצח. טורק הסכים להודות בסיוע לרצח, והצדדים הסכימו שלעונשו יתווספו עוד שנתיים מאסר. מי שחתמה על הסדר הטיעון הייתה פרקליטת מחוז תל אביב דאז, עו"ד רות דוד, באישורו של המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד יהושע למברגר. אולם, לפני שההסדר הוצג לבית המשפט עם חתימת פרקליטות מחוז תל אביב, הודיע לדור כי הוא מסרב לאשרו.

"מדובר בפסק דין תקדימי"

בעקבות זאת פנה פרקליטו של טורק מטעם הסנגוריה הציבורית, עו"ד אבי כהן, לבג"ץ, בדרישה שבית המשפט יורה לפרקליטות לכבד את ההסכם. בפרקליטות טענו כי חזרו מההסכם בשל התנגדות הוריו של אילוז וכן בעקבות דרישה מגורמים במשטרה לבחון את ההסדר. השופטת, מרים נאור, כתבה בפסק הדין כי עמדת ההורים, כמו גם חומרת העבירות, הייתה ידועה לפרקליטות לפני החתימה על הסדר הטיעון, וכי חזרה מהסדר הטיעון תפגע באמון הציבור בעסקאות הטיעון.

"כדי שהדרג הבכיר ביותר – פרקליט המדינה – 'ישתחרר' מההחלטה של קודמו, במקרה זה המשנה לפרקליט המדינה, יש צורך בגילוין של נסיבות חדשות או בשגיאה שלא ניתן להשלים איתה בהחלטה הקודמת הפוגעת באינטרס הציבורי . לא כך הוא המצב במקרה שלפנינו", נכתב בפסק הדין.

עו"ד כהן התקשה לעכל את הבשורה המשמחת מבחינת מרשו. הוא אמר הבוקר כי "מדובר בפסק דין תקדימי, שבו מחייבים השופטים את הפרקליטות לכבד הסדר טיעון". הוא הוסיף כי "מדובר בצעד אמיץ מצד בית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully