וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רגלי: בחינת בגרות באילוף כלבים בצפון

עידן אבני

25.3.2011 / 16:12

אם נמאס לכם מלשנן נוסחאות או לקרוא ספרים, אתם יכולים לעבור לתיכון בנהלל ולבלות את הזמן באילוף כלבים ברמה של חמש יחידות. "זה יותר מעניין מפיזיקה" אומרים התלמידים

מדי שבוע מצטופפים על הדשא בבית הספר התיכון בנהלל חבורת כלבים. לא מדובר בסתם כלבים משוטטים, אלא בכלבים מאולפים, שהאחראים עליהם הם תלמידי החקלאות במגמת הכלבנות, שניגשים לבגרות באילוף כלבים. מחזות דומים ניתן לראות בעוד חמישה בתי ספר באזור הצפון, שבכולם לומדים התלמידים לא רק אחריות מהי, אלא גם על האנטומיה של הכלב ותיאוריה רבה על אילוף ומשמעת, והכל ברמה של חמש נקודות לבגרות.

בגרות באילוף כלבים בתיכון נהלל, מרץ 2011. בכר שינאווי
לרוב התלמידים יש כלב גם בבית/בכר שינאווי

לומדים תיאוריה, חושפים שיניים

שובל ברקין, תלמידת י"ב ומאלפת כלבים בדרך מספרת שהכלב מעניין אותה יותר מאשר עוד נוסחה במתמטיקה. "יש אנשים שחושבים שאנחנו לא חכמים, שזה מבררת מחדל. יכולתי ללכת ללמוד פיזיקה אבל כלבים יותר מעניינים אותי. גם ההורים לא הבינו בהתחלה, הסברתי להם שמדובר בחמש יחידות, כשהם הבינו גם הם שמחו. בתכלס להיות עם משהו חי זה הרבה יותר מעניין מלשבת וללמוד כל היום". ברקין נזכרת שבהתחלה, היא פחדה מהכלבים או שהם יתקפו מישהו, אבל היום, היא מודה, "אני רק מחפשת הזדמנות לצאת עם הכלב".

על הפופולאריות של המגמה יעידו מספר התלמידים. היום לומדים בבית הספר בנהלל 15 תלמידים מכיתה י"ב במגמה, אבל בקרב תלמידי כיתות ט', שבשנה הבאה יוחלו לבחור את מסלול הלימודים, נרשם ביקוש מצד חמישים תלמידים. לרובם, דרך אגב, יש כלב בבית.

טל מרום מרמת ישי, תלמידת י"ב במגמה, מייעצת לבני המשפחה וחברים כיצד לטפל בכלבים. "החברים מתעניינים כי זו מגמה נדירה. גם במשפחה שואלים מה אנחנו עושים, ואז הם שואלים גם מה אפשר לעשות עם הכלב ומה עושים שהגור מחרבן בבית. אני מייעצת לחברים מה לעשות כשהכלב בוכה. אם אני לא יודעת אני שואלת את המורה אבל את רוב התשובות אני כבר יודעת."

לטל יש בבית כלב לברדור מאולף, אבל רק אחרי שהיא התחילה בלימודיה, היא הבינה שלשניהם יש עוד הרבה מה ללמוד. "גיליתי שחלק מהדברים אנחנו לא עושים נכון וגם למדתי איך להאכיל אותו כמו שצריך. בהתחלה שבאתי למגמה היה כלב רועה גרמני שפחדתי ממנו, כי הוא היה גדול. הוא הבין שאני מפחדת וחשף שיניים כאילו הוא בא לתקוף אותי. אבל עכשיו אני כבר לא מפחדת".

בגרות באילוף כלבים בתיכון נהלל, מרץ 2011. בכר שינאווי
מייעצים לחברים ולמשפחות מה עושים כשהכלב עושה את צרכיו בבית, ובוכה בלילה/בכר שינאווי

להתגייס לצה"ל או לעזור לווטרינר

הלימודים נמשכים כשלוש שנים, במהלכם התלמידים גם מאלפים את הכלבים שמוצמדים להם. במבחן הבגרות עצמו, הם נבחנים על מתן ההוראות לכלב, על היחסים ביניהם ובנושאי תיאוריה הקשורים לחומר. יניב אסם מכלביית אפיקים אחראי על הלימוד במגמה וגם על גידול הכלבים, מספר על המבחן המעשי. "הם נבחנים באילוף כלבים, מציגים את ההתנהגות של הכלב. אם משווים את הלימודים למתמטיקה פה זה בעיקר ללמוד כדי לדעת. זה הרבה חומר. הנערים בחרו במקצוע והגיעו לכאן מרצון. מדובר בלימודים לא פשוטים. עם סיום לימודיהם הם יכולים להיות עוזרים של וטרינר או להתגייס ליחידת עוקץ בצה"ל".

כלבים או פיזיקה?

אחד מאלו שכבר עוסק באילוף באופן מעשי הוא אמיר חסון, תלמיד י"ב מאלון הגליל. "למזלי הציעו אצלנו בבית הספר את המגמה. זה משהו שלא יצא לי ללמוד בעתיד, כי אני לא חושב שבאוניברסיטה אקח קורס כזה. לעומת זאת, קורסים במתמטיקה או פיזיקה אני תמיד אוכל לעשות". אמיר מגדל כלבה בבית ורצה לקחת עוד כלב או כלבה, ולאלף אותם בעצמו. "כבר היום אני עושה סדנת אילוף לכלב של משפחה מהיישוב שאני גר בו. אילוף כלבים הוא מקצוע ריאלי, אך לאנשים יש נטיה לזלזל במגמה, כי הם לא יודעים עליה מספיק. אם לוקחים את המקצוע ברצינות, זה יכול להיות דבר נפלא. אולי זה פחות קשה ממקצועות אחרים, אבל בטוח שזה הרבה יותר מעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully