וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוהנסבורג תחרים את בן גוריון, "בשל האפרטהייד"

24.3.2011 / 11:01

קבוצת אקדמאים בראשות הארכיבישוף דזמונד טוטו הובילה החלטה של הסנאט באוניברסיטה לנתק את הקשר עם השותפה מהנגב, ולבטל הסכם מחקר משותף בינן - במחאה על "האפרטהייד הישראלי בשטחים"

אוניברסיטת יוהנסבורג בדרום אפריקה החליטה אתמול (רביעי) על ניתוק קשריה עם אוניברסיטת בן גוריון בנגב, לאחר חודשים של ניסיונות מצד חברי סגל באוניברסיטה להטיל חרם אקדמי על האוניברסיטה הישראלית, במחאה על מה שכינו "האפרטהייד הישראלי" וכיבוש השטחים.

קבוצת אקדמאים דרום אפריקאים, בראשות הארכיבישוף זוכה פרס נובל לשלום דזמונד טוטו, ניסתה כבר בשנה שעברה ליזום הטלת חרם על האוניברסיטה בנגב, לאחר שהסכם מחקר משותף נחתם בין שתי האוניברסיטאות בתחום הביוטכנולוגיה וטיהור המים. טוטו כתב אז כי "האוניברסיטאות הישראליות הן חלק בלתי נפרד מהמשטר הישראלי מתוך בחירה; בעוד שלפלסטינים אין גישה לאוניברסיטאות ולבתי ספר, האוניברסיטאות בישראל יוצרות מחקרים, טכנולוגיה וטיעונים המשמרים את הכיבוש הישראלי".

בסופו של דבר החליט אז הסנאט ביוהנסבורג לא להחרים את האוניברסיטה, אך הציב תנאים להמשך שיתוף הפעולה המחקרי, הכוללים שיתופי פעולה עם אוניברסיטאות פלסטיניות וחוקרים פלסטיניים, והתריע כי אם אוניברסיטת בן גוריון לא תמלא אחר התנאים, הקשרים ינותקו כליל.

אמש, בהצבעה חשאית שנערכה בסנאט באוניברסיטה, התממש האיום: 72 הצביעו חברים בעד ניתוק כל הקשרים בין האוניברסיטאות, לעומת 45 חברי סנאט שהצביעו נגד. הסנאט הדגיש בהחלטתו כי הוא אינו מגביל או אוסר על התקשרויות של מרצים יחידים בין האוניברסיטאות, וכי הוא ממשיך לעודד קשרי מחקר "בלתי פורמליים" בין המוסדות.

"ההפסד כולו של הדרום אפריקאים"

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה כי היא מביעה צער על ההחלטה, וכי היא ממשיכה להיות מחויבת "לקידום הערכים של חופש אקדמי, ושיתוף פעולה אזורי לקידום של צדק חברתי דרך חינוך ומחקר". עוד נמסר, כי פרויקט המחקר המשותף בין יוהנסבורג לבן גוריון נועד "לפתור בעיות אמיתיות של זיהום מים במאגר ליד יוהנסבורג, ובתור שכזה, הוא לטובתם הישירה של תושבי האזור". נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' רבקה כרמי, מסרה כי "מי שמפסיד מההחלטה הזו הוא העם הדרום אפריקאי".

לדברי פרופ' כרמי, נציגי האוניברסיטה הדרום אפריקאית דווקא התרשמו במהלך ביקורם באוניברסיטת בן גוריון מהפלורליזם בקמפוס האוניברסיטה. הנציגים ביקרו בבן גוריון במסגרת הכנות לפרויקט משותף בין שתי האוניברסיטאות שמטרתו ניקוי מאגר מים מאצות שהצטברו בו בקרבת יוהנסבורג, בטכנולוגיות חדשניות שפותחו באוניברסיטת בן גוריון.

באוניברסיטת יוהנסבורג ביקשו להוסיף צד שלישי פלסטיני לפרויקט, אולם לדברי פרופ' כרמי, השותפים הפלסטיניים אליהם פנתה האוניברסיטה סירבו לשיתוף הפעולה. עוד הוסיפה כי להבנתה, הפרויקט אמור היה להימשך לאחר מכן. לטענתה, הסיבה לחרם היא דו"ח שהוגש לאוניברסיטת יוהנסבורג ותקף בחריפות אלמנטים שונים של "התנהלות אנטי-פלורליסטית" באוניברסיטה, תוך דגש על שיתוף הפעולה עם צה"ל. הכוונה ככל הנראה לתכנית מיוחדת לפרחי קורס טיס המופעלת באוניברסיטה. לטענת פרופ' כרמי, אוניברסיטת יוהנסבורג פתה לבן גוריון בבקשה להמשיך את הפרויקט באופן בלתי פורמלי - אך היא סירבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully