וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא גל טרור חדש

יואב לימור

24.3.2011 / 7:40

למרות התחושה שאחזה אתמול ברבים כי גל חדש של טרור עומד בפתח, ההערכה אמש בישראל היתה מרגיעה: הפיגוע בירושלים היה אירוע בודד, בדרום הניסיון הוא להגיע לרגיעה.

בצה"ל ובשב"כ העריכו אתמול כי אין קשר בין האירועים בדרום לפיגוע בירושלים. ייתכן שמישהו ביקש לנצל את העיתוי הנפיץ, אך ספק רב שזו מגמה. המצב היום שונה משמעותית מזה ששרר בשיאו של גל פיגועי ההתאבדות של האינתיפאדה השנייה: שב"כ וצה"ל פועלים מדי יום בכל הערים הפלשתיניות, כמעט אין תשתיות טרור פעילות בגדה, והקו הירוק סגור באמצעות גדר ההפרדה.

החשש הוא מפני "מפגע בודד" שיחליט לחקות את ההצלחה וייצא לירות, לדקור או לדרוס. לכן גם הוגברה אמש הכוננות המשטרתית, בעיקר בירושלים, אבל בשורה התחתונה ההערכה היא שאנחנו לא עומדים לחזור לשיגרת פיגועים.

הכלים מול עזה לא נשברו לגמרי

בעזה המצב שונה. זה זמן מנסה הג'יהאד האיסלאמי לאתגר את ההבנות שבין ישראל לחמאס, בעיקר בפעילות סביב הגדר. שורת אירועים שלחלקם אחראית ישראל (תקיפת מוצב מאויש של חמאס בשבוע שעבר והריגת אזרחים חפים מפשע שלשום) הובילו להסלמה, שבשיאה שוגרו ביממות האחרונות רקטות לאשדוד ולבאר שבע.

לראשונה מאז מבצע עופרת יצוקה נדרשת ישראל להחליט אם היא רוצה לעצב מציאות חדשה מול עזה. לכאורה התשובה היא כן, כפי שעלה מהרטוריקה המתלהמת של חלק משרי הממשלה שהבטיחו "תגובה קשה". אבל מהערכות המצב בדרג הביטחוני והמדיני עולה תמונה אחרת: הכלים מול עזה לא נשברו לגמרי, ועל רקע הנעשה בעולם הערבי ומצבה הבינלאומי של ישראל כדאי להימנע מפעולות הרפתקניות.

הנטייה בירושלים היתה אמש לנסות להרגיע ולחדש את ההבנות עם חמאס, שלפיהן האזרחים משני הצדדים נשארים מחוץ למשחק. לכן גם הועברו מסרים בין ירושלים ועזה (באמצעות מתווכים מערביים וערבים) שנועדו להחזיר את השקט. כל הסימנים מעידים שהמסרים נקלטו והאינטרס משותף; חמאס יידרש לאכוף את מרותו על הג'יהאד האיסלאמי, וישראל - להימנע מתגובה קשה שתגרור הסלמה. האלטרנטיבה היא חידוש הלחימה ושיגרת ה"צבע אדום" גם מעבר לבאר שבע ולאשדוד, ולזה אף אחד בדרום לא מתגעגע אחרי 26 חודשים של שלווה יחסית ושגשוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully