וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לבג"ץ: חוק הנכבה וחוק ועדות הקבלה

ניר יהב וגלעד גרוסמן

23.3.2011 / 9:23

הכנסת אישרה בהצבעה לילית את "חוק הנכבה" וחוק ועדות הקבלה. ארגוני זכויות האדם הודיעו כי יעתרו לבג"ץ נגד החוקים. מנכ"ל עדאלה: "לא נתייאש ונעמוד על זכויותינו"

רויטרס

(צילום: ערוץ הכנסת, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

האגודה לזכויות האזרח, יחד עם יוזמות קרן אברהם ותושבי יישובים קהילתיים מחבל משגב עתרו הבוקר (רביעי) לבג"ץ בדרישה לפסול את חוק ועדות הקבלה שהתקבל הלילה בכנסת, כיוון שהוא מהווה לטענתם מעין "רישיון לאפליה" של מי שנדחים על ידי ועדות הקבלה ביישובים קהילתיים ובהרחבות הקיבוצים. בעתירה נטען כי החוק שאושר הלילה הינו "פוגעני וחסר תקדים", וכי הוא יאפשר ליישובים הקהילתיים, שבנו הרחבות על קרקעות ציבוריות, לדחות מועמדים על רקע פרמטרים רחבים ועמומים. עוד נטען כי למעשה מטרת החוק היא לאפשר לוועדות הקבלה לפסול מועמדים ערבים, וגם קבוצות אחרות כגון מזרחים, עולים ועוד.

בהצבעה לילית אישרה הכנסת את "חוק הנכבה" הקובע כי שר האוצר יהיה רשאי להפחית תקציבים מגופים ממומנים כמו ארגונים ורשויות מקומיות, במידה שאלו ישללו את קיומה של מדינת ישראל. בנוסף אישרה הכנסת את חוק ועדות הקבלה לפיו יישובים קהילתיים המונים עד 400 משפחות יוכלו לסנן מועמדים למגורים ביישוב באמצעות ועדה.

מנכ"ל ארגון 'עדאלה', עו"ד חסן ג'בארין, הגיב לאישור "חוק הנכבה" וחוק ועדות הקבלה. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר ג'בארין כי "החוק הזה (חוק הנכבה) מופנה נגד האזרחים הערבים, והוא מבקש להעביר אליהם מסר לפיו לא רק שאין במדינת ישראל כבוד להיסטוריה ולזיכרון שלכם, אלא אתם מנועים מלהתייחס אל הזהות שלכם בכבוד. לכן, בעינינו זה לא רק חוק גזעני אלא חוק שאמור להיות מסווג כחלק מחוקי הדיכוי. המשמעות של 'כיכר תחריר' עבור כל אזרחי המזרח התיכון היא לעמוד על זכויותיהם מול משטרי הדיכוי. אנו לא נתייאש ונעמוד על זכויותינו".

בנוסף הודיע הארגון כי בכוונתו לעתור לבג"ץ ביחד עם מספר ארגונים חברתיים נוספים נגד חוק ועדות הקבלה בטענה כי הוא פוגע בזכויות הבסיסיות של אזרחים מקבוצות שונות בישראל וממסד לראשונה בהיסטוריה משטר הפרדה במגורים. לדברי נציגי עדאלה חוק זה מנסה למעשה להצדיק באופן עקיף את ההפליה על רקע של שונות תרבותית או חברתית. בין הארגונים שיצטרפו לעתירה: הבית הפתוח, הקשת המזרחית, במקום וקול אחר בגליל.

"פגיעה בחופש הביטוי

גם בארגוני זכויות אדם אחרים הגיבו בזעם לחוקים החדשים. בהתייחס לחוק הנכבה אמרו באגודה לזכויות האזרח כי "הצעת החוק פוגעת באופן קשה בחופש הביטוי הפוליטי, בחופש הביטוי האמנותי ובזכות להפגין, שכולן זכויות יסוד, החיוניות לקיומה של הדמוקרטיה”.

מארגון רופאים לזכויות אדם נמסר כי "חוק הנכבה מהווה ביטוי נוסף להתפוררות הדמוקרטיה בדרכה של מדינת ישראל אל משטר המאופיין על ידי עריצות הרוב. על חברי הכנסת, הסבורים כי יוכלו להשתיק קולות ולדכא מחשבות, להבין כי שכרם יצא בהפסדם: חוק הנכבה עתיד לחזק את ההבנה בקרב הציבור כי נישול פלסטינים מבתיהם וקרקעותיהם אינו אירוע חד פעמי שחל ב-1948, אלא מדיניות סדורה המכוונת לשם דיכוי ואפליית אזרחי ישראל הערבים. דווקא משום היותו חוק אלים המבקש לסתום פיות, יוביל חוק הנכבה לשבירת קשר השתיקה ולדיון מעמיק על יחסה המחפיר של ישראל כלפי אזרחיה הערבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully