וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו את "חוק המישוש" לחיפוש אצל בליינים

22.3.2011 / 14:15

חוק חדש שאושר בוועדת השרים לחקיקה ויובא למליאת הכנסת קובע ששוטר יוכל לבצע חיפוש בגופו של אזרח שלא חשוד בביצוע עבירה כלשהי, ובלבד שהגיע למגרש ספורט או למקומות בילוי

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (שלישי) את הצעת "חוק המישוש", המבקשת להעניק סמכויות נוספות לשוטרים "לשם שמירה על ביטחון הציבור". בין היתר, יותר לשוטר לבצע חיפוש על גופו של אדם בכדי לבדוק שהוא לא נושא עמו נשק שלא כדין, זאת כאשר יש חשד שאותו אדם עומד לנהוג באלימות כלפי אדם אחר. החוק גם יגדיר מקומות מועדים, בהם יותר חיפוש בגופם של אנשים אף אם לא קיים חשד לנשיאת נשק על ידם. המקומות הללו הם בעיקר מקומות בילוי ומגרשי ספורט. החוק יובא בקרוב לאישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ, אמר לשרים כי "האלימות מתפשטת ברחובות ויש להרחיב את הסמכויות המצויות בידי השוטרים כדי להגביר את תחושת הביטחון של האזרח". במשרד לביטחון פנים הדגישו כי, "מדובר בכלי חשוב שיסיע למשרד לביטחון הפנים ולמשטרה למנוע אלימות בקרב הציבור".

הסנגוריה הציבורית הביעה התנגדות להצעת החוק. "אין מקום למתן סמכויות חיפוש על גופו של אדם בלא קיומו של חשד סביר למעורבותו בעבירה פלילית", כתבו בסנגוריה במכתב ששודר ליו"ר ועדת השרים, שר המשפטים יעקב נאמן. "מתן סמכות גורפת לשוטרים לבצע חיפוש על גופו של אדם היא אמצעי בלתי מידתי, שאינו סביר". על המכתב חתומים סגני הסניגורית הציבורית הארצית, עורכי הדין יואב ספיר וגיל שפירא.

גם באגודה לזכויות האזרח זעמו על הצעת החוק. לדברי עו"ד לילה מרגלית, ראש תחום זכויות בפלילים באגודה, "הצעת החוק פותחת פתח עצום לחיפושים גופניים שרירותיים ומשפילים, ולאפליה על רקע מוצא, לאום ועוד. במדינה דמוקרטית, אזרחים שומרי חוק לא צריכים לחיות תחת חשש תמידי שיוטרדו על ידי שוטרים ללא כל הצדקה קונקרטית. הניסיון מלמד כי כאשר מוענקות למשטרה סמכויות אכיפה ללא קריטריונים ברורים לשימוש בסמכויות הללו, הדבר מוביל לתיוג ואפליה של אזרחים על בסיס מוצא, צבע עור, ומראה חיצוני. אם הצעת החוק תתקבל, קיים חשש ממשי שמי שיסבול ממנה יהיה בעיקר מי שמשתייכים לקבוצות מיעוט, דוגמת עולים וערבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully