וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתלוננות נגד קצב: "חשות הקלה. לא חיפשנו נקמה"

המתלוננות נגד הנשיא לשעבר משה קצב הביעו הקלה למשמע העונש שנגזר עליו - שבע שנות מאסר בפועל. "היום הוא לא יום שמח עבורי כלל", אמרה א' ממשרד התיירות, "אשמח לחזור לשגרת חיי"

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

חברות כנסת, פעילות ארגוני נשים וכן המתלוננות נגד הנשיא לשעבר משה קצב הגיבו היום (שלישי) בסיפוק למשמע גזר דינו של הנשיא לשעבר שהורשע בביצוע עבירות מין בנשים שעבדו תחתיו. בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר על קצב שבע שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי וכן תשלום קנס של 100 אלף שקלים למתלוננת א' ממשרד התיירות, ו-25 אלף שקלים ל-ל' מבית הנשיא.

המתלוננת א' ממשרד התיירות, אמרה לאחר מתן גזר הדין, כי "היום הוא לא יום שמח עבורי כלל ועיקר. אני בהחלט חשה קורת רוח ותחושת סיפוק מגזר הדין שהולם את המעשים החמורים שנעשו בי – כפי שנפסק בהכרעת הדין. באופן אישי, מעולם לא ששתי לנקמה ולכן לחומרת העונש לא הייתה חשיבות מופלגת עבורי. העיקר מבחינתי, התמצה בהכרעת הדין. בעובדה שבית המשפט, שלושה שופטים פה אחד, האמינו לי ועשו עמי צדק. גם אם זה לקח זמן רב. אני אשמח לשוב, כמה שיותר מהר, לשגרת חיי, למשפחתי ולאלמוניותי".

יועץ התקשורת נסים דואק, המקורב ל-א' מבית הנשיא, אמר כי "זה מאוד קשה, ונראה שהעונש הולם את פסק הדין. אין לה היום שמחה לאיד, אלא כעס על האיש שהפך לה את החיים. היא עברה מסכת של השפלות. היא התמודדה מול מערכת עבריינית. אנחנו יודעים בדיעבד כי כל מה שהיא עברה היה נכון. לצערה אין כאן סגירת מעגל מוחלטת כי היא תמשיך לחיות עם הצלקות. אולי התביעה האזרחית תתקן חלק מהעוול".

התובעת בתיק, עורכת הדין רונית עמיאל, הביעה סיפוק למשמע גזר הדין ואמרה כי "קולו של בית המשפט הוא שצריך להדהד בציבור הישראלי. נדמה לי שאין צורך להוסיף עליו דבר אלא לעצור ולהקשיב". עמיאל ועורך הדין נסים מרום מטם התביעה הוסיפו כי "גזר הדין מדבר בעד עצמו".

"ארבע וחצי שנים גורמי האכיפה רמסו את החוק ברגל גסה"

פרקליטיו של קצב התייחסו אף הם לגזר הדין. עורך הדין אביגדור פלדמן אמר, כי "אותנו לא מפתיע ולא מעניין העונש. אותנו מעניינת הכרעת הדין ועליה נערער, ואני מאמין שנצליח לשנות את קביעותיה בעליון". עורך הדין אבי לביא הוסיף כי "קולה של השופטת שבח וקביעותיה בדעת המיעוט יהדהדו בבית המשפט העליון".

עורך הדין ציון אמיר אמר כי "הכרעת הדין שזורה דברי בלע ודברים קשים שפגעו בו מעל הצורך". לדבריו, "איש לא נתן את הדין על איך במשך ארבע וחצי שנים גורמי האכיפה רמסו את החוק ברגל גסה. תבצעו את התפקיד שלכם כתקשורת. קבלו את כל חומרי החקירה. בדקו מה הביא את הפרקליטות להגיד שמדובר ספינת פח טובעת רעועה".

פרקליט המדינה, משה לדור, התייחס להכרעת הדין במשפטו ואמר כי "בית המשפט אמר את דברו, וזה לא המועד שאנחנו היינו צריכים, אחרי שהשמענו לאורך תקופה ארוכה את דעתנו בעניין. הציבור בישראל צריך לחוש תחושה בוטחת במערכת המשפט, הסנגוריה מילאה את תפקידה, הפרקליטות עשתה עבודה ראויה וטובה והתוצאה היום היא לא בהכרח התוצאה הסופית. אני מבין שיוגש ערעור ואנו חיים בעולם בו צריך להמתין גם לתוצאת הערעור. המערכת הצליחה להראות שלמרות ההבדלים, גם נשיא במדינת ישראל הוא כאחד האדם, וכשהוא עובר עבירות, הוא נשפט כרגיל".

גם ארגוני הנשים התייחסו לגזר הדין והביעו שמחה על העונש. יו"ר ארגון ויצ"ו ישראל, יוכי פלר, אמרה כי "אנו שמחות שהצדק יצא לאור. מערכת המשפט בישראל אותתה היום לנשים שנפגעו כי זכותן לקום ולהתלונן נגד כל מי שפוגע בהן – ללא קשר למעמדו ולמשרה בה הוא נושא. העונש הראוי שניתן למשה קצב מוכיח כי אין אדם שלא ניתן להתלונן נגדו, וכי תפקידו או מעמדו של אדם לא צריכים להרתיע נפגעת עבירה מלהתלונן. מדובר ביום היסטורי וחשוב למעמד האישה ולדמוקרטיה בישראל בכלל, ואנו מברכות את השופטים והשופטות שלקחו החלטה אמיצה זו".

עו"ד דקלה טוטיאן, המשמשת מנכ"ל משותף של מרכז נגה מהקריה האקדמית אונו, המטפל בנפגעי עבירות מין, אמרה כי "העונש מידתי ותואם את הנהוג בפסיקה. משה קצב נשפט כאזרח ולא כאזרח מספר אחד. לאור העובדה כי א' לא תוכל לתבוע עקב התיישנות, רואי היה לפסוק לה וליצר הנפגעות פיצויים גבוהים באופן משמעותי".

הפגנה של המרכז לסיוע לנפגעי תקיפה מינית מול הקראת גזר דינו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב בבית המשפט בתל אביב, מרץ 2011. אורי לנץ
"גזר הדין במשפט קצב הוא רגע היסטורי וכואב למדינת ישראל"/אורי לנץ

בקרית מלאכי זועמים: שפכו את דמו

בקריית מלאכי הגיבו בזעם למשמע גזר דינו של קצב. גולן גנם תושב העיר, אמר כי "אין צדק! זה לא נעשה על פי מידת הצדק הנכון. שפכו את דמו, גרמו לו עוול כבד ובעצם כל המשפט הזה לא היה צריך להתקיים". תושבת אחרת אמרה כי "הנשים קיבלו מה שרצו. הן נהנו, ועכשיו תובעות אותו. אם לא היו רוצות- לא היו הולכות איתו".

חבר של המשפחה התייחס לעובדה שאשתו של קצב, גילה, לא הגיעה עם בעלה להקראת גזר הדין. לדבריו, "גילה קצב צריכה להישאר לתמוך בבעלה. בכלל, צריך לרדת מהם כבר. הם סבלו מספיק". דינה אלול, תושבת העיר, הוסיפה כי "גילה צריכה להישאר לתמוך בו. אסור לה לעזוב אותו עכשיו. הנשים שהתלוננו נגדו הפילו אותו בפח. בתור אישה, אני יודעת מה זה".

עם זאת, חלק מתושבי העיר דווקא הביעו תמיכה בעונש. ריקי, תושבת העיר, אמרה כי "אני חושבת שהעונש ראוי מאוד. אם הבן אדם לא יודע לשמור את הידיים במקום שלהם, זה מה שמגיע לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully