וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההערכה: משה קצב יישלח לחמש שנות מאסר

22.3.2011 / 0:03

לאחר המשפט המתוקשר, ייקבע הבוקר עונשו של הנשיא השמיני של מדינת ישראל, משה קצב, שהורשע בשני מקרי אונס, בשני מקרים של מעשה מגונה, בהטרדה מינית ובשיבוש הליכי משפט

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף. עריכה: יותם בן-דוד. קריינות: אביב אברמוביץ')

נשיא מאחורי הסורגים? בית המשפט המחוזי בתל אביב ימסור הבוקר (שלישי) את גזר דינו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שהורשע בביצוע שורה של עבירות מין בעובדות שהיו כפופות לו, בהן גם שני מקרי אונס. ההערכות הן שהעונש שייגזר על קצב ינוע סביב חמש שנות מאסר בפועל, אולם בכל מקרה ההגנה צפויה לבקש לדחות את תחילת ריצוי העונש בחודש, כדי שיהיה ניתן להגיש ערעור והפרקליטות לא תתנגד כפי הנראה לבקשה.

לפני כשלושה חודשים, ארבע שנים לאחר שנחשפה "פרשת קצב", הורשע הנשיא השמיני של מדינת ישראל קצב בכך שאנס בשני מקרי אונס, בשני מקרים של מעשה מגונה, בהטרדה מינית ובשיבוש הליכי משפט. בחודש שעבר, בשלב הטיעונים לעונש, ביקשה הפרקליטות לגזור על קצב "עונש מאסר ממושך", וכן לחייבו לפצות את המתלוננות "פיצוי משמעותי". התובעים - עורכי הדין רונית עמיאל ונסים מרום - הגישו תסקיר קורבן בעניינה של א' ממשרד התיירות, ותיארו את הפגיעה במתלוננות ואת הנזקים שנגרמו להן. השניים טענו עוד, כי קצב "המיט חרפה על מוסד הנשיאות".

מנגד, ההגנה ביקשה שלא לגזור עליו מאסר בפועל. פרקליטיו של קצב, עורכי הדין אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואבי לביא, הגישו לבית המשפט מכתב שנכתב על ידי ילדיו של קצב, וכן שני דיסקים המתעדים אירועים שנערכו לכבודו בתקופת כהונתו כנשיא, ובהם נישאו נאומים המתארים את פועלו הציבורי, פרוטוקול ועדת הכספים וכן קטעי עיתונות שונים. ההגנה גם ביקשה להתחשב ב"דמוניזציה" שנעשתה לטענתה לקצב על ידי התקשורת, ולעובדה שהוא הורשע בציבור עוד לפני הכרעת הדין. לדברי השלושה, קצב הפך מאיש רם ונישא לשבר כלי, ולמעשה אין מקום לענישה מחמירה נוספת.

השופטים התייחסו לנושא זה עוד בהכרעת הדין, ורמזו כי ייתכן ויקלו בעונשו בשל ההתנהלות התקשורתית בארבע שנות הפרשה. "איננו מתעלמים מעוגמת הנפש ממנה סבל הנאשם כתוצאה מהשטף האינסופי של הפרסומים הקשים שפורסמו נגדו בתקשורת, ואשר הכריזו עליו כעבריין מין בטרם משפט, עת אמור היה ליהנות מחזקת החפות", כתבו השופטים בחלק שיוחד לבקשתו של קצב לזיכוי בשל הגנה מהצדק. "עוגמת נפש זו אין בה כדי להביא לתוצאה הדרסטית של ביטול כתב האישום, אך איננו שוללים את האפשרות להעלותה לדיון פעם נוספת בהמשך".

מקורבי קצב חוששים שהשופטים יחמירו עימו

העונש המירבי שניתן לגזור על קצב בגין כל מקרה אונס הוא 16 שנות מאסר, כך שבאופן תיאורטי ניתן לגזור עליו למעלה מ-30 שנות מאסר. אולם, בתי משפט בישראלים אינם מרבים לגזור עונשים מצטברים, וגם אינם מרבים לגזור את העונש המקסימלי על נאשם. גורמים משפטיים ששוחחו עם וואלה! חדשות העריכו כי עונשו של קצב ינוע בין ארבע לשמונה שנות מאסר, אם השופטים יחליטו להחמיר עמו מאוד. כיום חל עונש מינימום של ארבע שנות מאסר על תיקי אונס, אולם החוק אינו חל על קצב מפני שנכנס לתוקף רק כחודש לאחר מקרה האונס השני. בכל מקרה, קצב צפוי לבקש לעכב את ביצוע העונש עד הגשת ערעור לבית המשפט העליון.

את הימים האחרונים בילה קצב עם בני משפחתו, שהגיעו לביתו בקריית מלאכי וחגגו עמו את חג הפורים. בסביבתו אמרו שהוא מתוח לקראת מתן גזר הדין, ומקורביו חוששים שהשופטים יחמירו עימו, לאור הכרעת הדין החמורה שפירסמו. בשיחות פרטיות הבהיר הנשיא לשעבר, כי בכוונתו לערער על הכרעת הדין וימשיך להילחם על חפותו עד שהצדק ייצא לאור.

עד שיוגש הערעור יצטרך קצב כפי הנראה להתמודד גם עם תביעות אזרחיות שיגישו נגדו המתלוננות. הבוקר נודע כי א' מבית הנשיא, שלא נכללה בכתב האישום, מתכוונת להגיש נגד קצב תביעה אזרחית בגובה של כמה מיליוני שקלים בתקופה הקרובה. גם א' ממשרד התיירות אמרה בעבר כי היא שוקלת להגיש תביעה נגד קצב.

(עדכון ראשון: 22:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully