וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: שיעור הצבעה "חסר תקדים" במשאל העם

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

20.3.2011 / 11:21

עשרות מיליוני מצרים הצביעו אתמול במשאל עם היסטורי על שינויים בחוקה. הגבלת כהונת הנשיא והתקנות לשעת חירום, ומתן היתר למועמדים עצמאיים להתמודד בבחירות הם חלק מהשינויים

כחודש לאחר המהפכה במצרים, שהסתיימה בהפלת הנשיא חוסני מובארק, מימשו אתמול (שבת) מיליוני אזרחים מצרים את זכותם הדמוקרטית, והצביעו במשאל עם היסטורי על תיקונם של כמה סעיפים בחוקה. אמנם טרם פורסמו נתונים רשמיים לגבי שיעור ההצבעה, אולם על פי דיווחים לא רשמיים, מדובר ככל הנראה בשיעור "חסר תקדים". ספירת הקולות החלה הבוקר, והתוצאות צפויות להתפרסם בימים הקרובים.

ההצעות לתיקונים שהועלו במשאל כוללות, בין היתר: הגבלת כהונת הנשיא לשתי קדנציות בנות 4 שנים כל אחת, מתן היתר למועמדים עצמאיים להתמודד בבחירות, חובת מינוי סגן נשיא, פיקוח משפטי על הבחירות, והגבלות על התקנות לשעת חירום. בסך הכול, הועלו להצבעה תשעה סעיפים לתיקון.

אף שמדובר בשינויים משמעותיים ביחס לתקופת מובארק, מפלגות אופוזיציה רבות מתנגדות להם בטענה שנדרשים תיקונים נוספים ומרחיקי לכת יותר. כמו כן, מוחים באופוזיציה על הסמיכות במועדים של הבחירות לנשיאות ולפרלמנט. אם משאל העם יעבור בציבור, הבחירות צפויות להיערך תוך חצי שנה.

בין אם יאושרו התיקונים לחוקה ובין אם לא, במצרים חגגו אתמול יום דמוקרטי מרגש של הצבעה חופשית. לרוב המצרים הייתה זו הפעם הראשונה שבה השתתפו בבחירות דמוקרטיות. למרות התורים הארוכים, המצרים שמרו על מצב רוח טוב ושמח. העיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" חגג אף הוא את "יום הדמוקרטיה": "למרות ש-11 בפברואר הוא התאריך לנפילת המשטר הקודם, הרי ש-19 במרץ הוא היום שבו המשטר הקודם מת באופן סופי. מיליוני מצרים יצאו לראשונה זה 30 שנה לחגוג את הצעד הראשון לקראת הקמת מדינה דמוקרטית".

אירוע משמעותי שהעיב על החגיגות, עם זאת, אירע בקלפי בקהיר, שם מנע המון זועם מאיש האופוזיציה וראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לשעבר, מוחמד אל-בראדעי, להיכנס. המפגינים דחפו את אל-בראדעי וניפצו את חלון מכוניתו, וקראו "איננו רוצים אותך". שמו של אל-בראדעי עלה כמועמד אפשרי לנשיאות, אולם הוא טרם הודיע רשמית אם יתמודד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully