וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארי פוטר? במאה שערים מתחפשים לכהן הגדול

מוטי לוי

18.3.2011 / 17:22

לחג פורים במאה שערים יש צביון משלו: במקום דורה ומיקי מאוס מתחפשים החרדים למשה רבנו ולספר תורה, וחוגגים את ההזדמנות למעט פורקן. ומה מסתמן כלהיט הגדול של החג?

הסופה, הרוחות והגשמים של הימים האחרונים לא השביתו את ההכנות לחג הפורים בשכונת מאה שערים בירושלים. אם חשבתם להתחפש לאדמו"ר, לחסיד או לרבקה אמנו, זה המקום בשבילכם. חנויות שבימים כתיקונם מוכרות תשמישי קדושה, בגדים, כיפות ומכשירי כתיבה, מוכרות כעת בעיקר תחפושות לפורים.

לא תמצאו כאן תחפושות חשופות מדי לילדות או תחפושות של כוכבי סרטים ודמויות מהתקשורת לבנים. במאה שערים כמו במאה שערים, גם התחפושות הן על טהרת הקודש. לתחפושות הירושלמיות אופי משלהן. כהן גדול, משה רבינו, וספר תורה הן רק חלק מהאלטרנטיבות הכשרות לדורה, מיקי מאוס ותחפושת נזירה. התחפושת שמסתמנת כלהיט היא של דמותו של הרב עובדיה יוסף. מעבר להערצה לרב בקרב חלקים נרחבים של המגזר החרדי, תרמה להצלחת התחפושת ההופעה החיצונית, המייחדת אותו על פני שאר הרבנים. "התחפושת מורכבת מגלימה רקומה בחוטים בצבע זהב וכובע, בדיוק כמו כובעו של הרב עובדיה" מסבירים בחנות הצעצועים "כפר השעשועים" הנמצאת במבואות השכונה, ומוסיפים: "הז?ק?ן עלינו".

אך פורים של מאה שערים אינו חג לילדים בלבד. פורים ידוע ברחוב החרדי גם כחגם הגדול של בני הישיבות המבוגרים יותר. עבורם מדובר בהזדמנות חד פעמית לפורקן, לשבירת מסגרות. והתחפושות הן חלק מהעניין. את הכיפות השחורות מהיום-יום מחליפות כיפות בכל צבעי הקשת, ולאלה שלא מגדלים פאות בדרך כלל תהיה זו גם הזדמנות להוסיף משני צדי הכיפה זוג "סאלסאל'ך" שלא יביישו גם את החשובים שבחסידי ברסלב, ו-ווסט בצבע צעקני שישלים את התחפושת.

תחפושות לפורים במאה שערים, מרץ 2011. עומר מירון
לא רק לילדים. חנות תחפושות במאה שערים/עומר מירון

"התחפושת היא עניין רציני לחלוטין"

שלומי, בחור ישיבה חרדי מירושלים, הסביר לוואלה! חדשות כי הבחירה באביזרים בלבד על פני תחפושת כוללת נובעת בכל זאת מאיפוק. לדבריו, המשמעות הסמלית של התחפושת בחג הפורים היא שינוי קיצוני של המעטה החיצוני הקבוע ועל ידי כך גם ערעורו, במטרה להביא לגילוי ה"אני הפנימי". "מדובר בעניין רציני לחלוטין, ולכן גם לקלות הראש צריך לדעת לשים גבולות".

אך גם בתוך הרצינות הזאת, יודעים החרדים למצוא אירוניה משלהם. "אני לא יכול להרשות לעצמי מגבעת, כי בניי לומדים בכולל", נכתב על אחד מכובעי המצחייה שנמכרים בחנות 'ג'רוזלם ירלמוקה' בשכונה לכבוד הפורים. כיתובים מעין אלה מדגישים גם עובדה פחות מצחיקה הנוגעת לחג הפורים ברחוב החרדי. "בשנים האחרונות קונים פה פחות תחפושות" סיפר אחד המוכרים לוואלה! חדשות, והסביר כי "אין כאן לאנשים יותר מדי כסף". התחפושות הן עול כלכלי לא פשוט למשפחה החרדית מרובת הילדים. "משפחות רבות מעבירות תחפושות בין האחים משנה לשנה, או מכינות תחפושות בעצמן, בכדי לחסוך את ההוצאה" מספר שלומי מהישיבה. "אבל זה לא נורא, כי אחרי הכול הכי חשוב זה השמחה בלב" הוא מסכם.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
תחפושות לפורים במאה שערים, מרץ 2011. עומר מירון
משה רבינו או הרב עובדיה?/עומר מירון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully