וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרפאה: שני כלבים צולעים וארנבת בצום

ד"ר איל נחמיאס

14.3.2011 / 11:19

הפקינז צולע מדי פעם, אבל רק בערבים? איך אפשר לעזור לראסל טרייר הסובל מבעיה מברך, מלבד ניתוח? ולמה הארנבת מסרבת לאכול? וטרינר וואלה! בעלי חיים ד"ר איל נחמיאס עונה לכם

כלב פקינז על רקע אדום. ShutterStock
תוספי מזון התומכים בבריאות המפרק עשויים לעזור בטיפול בצליעה/ShutterStock

יש לי פקינז זכר מעורב שמדי פעם נוטה לצלוע ומתקשה לזוז. זה קורה לרוב בערבים. בבקרים הוא בסדר גמור. הבעיה הזאת מטרידה אותי מאוד. איך אפשר לעזור לו?

בעית צליעה עלולה לנבוע מכמה אפשרויות שונות. מנסיוני הגזע הזה נוטה בעיקר לשלוש אפשרויות נפוצות :

1. בעיות הקשורות בעמוד השידרה ונטיה לפריצות דיסק או היצרות של מרווחים בין חולייתים או הסתידות של הדיסקים בין החוליות.

2. בעיות ברכיים הקשורות לנטיה של פיקת הברך לצאת ממסלולה.

3. בעיות של ניוון מפרקי המרפק עקב מבנה אנטומי.

בכל מקרה הטיפול חייב להיות ממוקד לבעיה. במקרה של פריצות דיסק ובעיות בעמוד שידרה יש תכשירים נגד כאבים וכדורי אנטי דלקתיים מקבוצת התכשירים שאינם סטרואידים אך לעיתים גם ניתן לעשות שימוש מצוין בדיקור סיני. דיקור בשילוב עם תזונה נכונה ותרופות יכול לשמור כלב כזה במצב מצוין.
לבעיות ברכים ומרפקים יש אפשרות לעשות שימוש טוב בתוספי מזון כמו דרמה גוינט ואחרים המכילים גלוקוזמין כונדרויטין וחומצות שומן אומגה 3 - אלו תומכים בבריאות המפרק. לעיתים אין מנוס מניתוח כדי לתקן עיוותים או בעיות מסוימות.
לכלב מגזע קטן הנוטה לבעיות אורתופדיות יש נטיה חזקה לעצירות וצואה קשה ולכן מזון עשיר בסיבים תזונתיים יעזור לו להתרוקן ולבצע חילוף חומרים טוב יותר. הסיבה היא בין היתר היעדר תנועה מספק. יש מזון מתאים בשם JM מהסידרה הרפואית של פורינה ויכול להתאים טוב. יש אותו גם בשימורים.

כלב ראסל טרייר לבן עומד על כיסא. ShutterStock
תוספי המזון יעזרו בשיקום מפרק פגוע ומניעת הרס הסחוס, אך אינם תחליף לניתוח החשוב ליציבותו/ShutterStock

לכלב שלי, ראסל טרייר בן 4, יש בעיה בברך הרגל האחורית. בדקנו אותו אצל 2 וטרינרים והם אמרו שלכלב יש קרע בצולבת בברך ושצריך ניתוח. השאלה - האם קלוקוזמין על בסיס יומי יכול לעזור (נאמר לנו שאין 100%הצלחה לניתוח). מלבד ניתוח, מה עוד אפשר לעשות?

קרע ברצועה הצולבת גורם בעצם לאבדן של היציבות במפרק ובסופו של דבר לצליעה מתמשכת והרס של סחוסים ומניסקוסים בברך. התהליך עלול לגרום לאבדן המבנה המדוייק האנטומי של המפרק ויצירת דלקת מפרקים ניוונית שבה יש צמיחת זיזים גרמיים וכל מיני תוספות לעצם. המשמעות היא צליעה קשה. תוספי המזון יכולים לעזור לשיקום וטיפול במפרק הפגוע ומניעת הרס הסחוס אך הניתוח מאד חשוב כדי לשמור על יציבות המפרק. אין התוסף יכול להחליף ניתוח.

יש שיטות שונות לניתוחים האלו וכל מנתח מעדיף טכניקה אחרת. מנסיוני, בכלבים מאד קטנים יש טכניקה יחסית פשוטה ולא יקרה שבה עושים שימוש בסוג של חוט חזק מאד שננעל עם שרוול מתכת קטן ומחקה את הרצועה הקרועה - זהו שתל מיוחד לרצועה קרועה של כלבים קטנים. הניתוח, יחסית מבין כל הניתוחים, לא יקר ואפקטיבי מאד. בכל מקרה JM מזון עשיר בגלוקוזמין וחלבון + סיבים יכול לעזור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ארנבת לבנה על דשא ירוק. ShutterStock
הכי חשוב שהיא תאכל חציר אספסת/ShutterStock

יש לי ארנבת בת שנתיים וחצי שמסרבת לאכול. היא לא אוכלת קטניות או את הדשא הדחוס באוכל לארנבות. היא רזה ומאבדת פרווה בכמויות. יש לה חטיף שהיא מנשנשת וגם אבן מינרלים שהיא אוהבת. הווטרינר אמר שאסור לתת לה הרבה ירקות, כדי למנוע שלשולים. מה לעשות?

המזון היחידי שארנבת ממש זקוקה לו באופן שוטף הוא חציר אספסת. בלעדיו החיה הזו ממש בבעיה ועלולה לפתח תופעות שונות של בעיות פרווה, חוסר ויטמינים, שלשולים ועוד.

רצוי שווטרינר יבדוק למה היא רזה. ייתכן וסובלת מבעית שיניים כמו שיניים הדורשות חיתוך. בכל אופן נסו לשים לה חציר אספסת טוב טרי באופן שוטף. בכל חנות חיות מוכרים זאת ואם יוצא לכם לעבור באורווה תוכלו בוודאי לקבל כמות חציר הגונה וטובה מאד שתספיק לכם לזמן רב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully